TorpAnders
TorpAnders: Jag har hängrännor och en massa svalor! Dom störtlandar så det smäller i väggarna med det tycks inte bekymmra dom det minsta!?
1 svar · 2,1k läst
O
OskarJansson: Jag skulle vilja fråga om det är något fel som ni märkt ev dom påvisat under visningen av huset? I så fall är det ju inte omöjligt att göra en deal och räkna av dom ev. kostnaderna som ni måste åtgärda på huset från det priset ni betalar för huset. Vanligt förekommande och och en bra deal för alla, där kan ni tjäna in en slant:) Oskar
21 svar · 3,0k läst
gafsan
gafsan: Vi sätter om ett antal kakelugnar just nu, rättare sagt vår murare gör det. I mån av tid och intresse kan man säkert läsa sig till denna kunskap men en kurs är nog både trevlig och lärorik. Sedan beror det ju på om det är endast kakelugnen som behöver sättas om eller om det är arbeten på murstockar eller justeringar från grundmuren som behöver fixas. Är det mycket gamla
10 svar · 11,0k läst
·
H
Hermes: har jag rätt så blir det väl ca 16 arbetstimmar x timpenning + material , kärnfuru eller gran av hög kvalitet, som nog försumbart i sammanhanget. sedan skall du antagligen själv a) schellackera kvistarna och b) linoljemåla, (torde vara vitt med lätt brytning, om du inte har någon specialfärgsättning på de befintliga) - nästan alla sådana speglar jag sett är förstörda av lager av
3 svar · 3,4k läst
W
WAR: Äppleflis i grillen ger en toppensmak på köttet, dock lär det ta många år att använda upp dina träd på detta sätt.
4 svar · 15,4k läst
V
viktorj: Det du tänker på är en Skurkloss... Förr i tiden när golv skurades blev ofta ändträt blött och murket å då bytte man bara den nedersta biten istället för hela fodret. Den är även till för att möta allmogefoder med allmogesockel. Utan den ör det svårt att få ett snygg övergång.
1 svar · 5,0k läst
tallmilan
tallmilan: Precis, sitt ner i båten och ta det lugnt. Prickarna försvinner efter första åren.
10 svar · 6,8k läst
M
manul: Hej, jag avråder helt från att ha med den firman att göra. Jag beställde från dem men de bara lovade att leverera men det kom aldrig något när jag efter månaders väntan tröttnade och begärde pengarna tillbaks (givetvis hade de dargit pengarna så fort som jag beställt) så hörde jag inget från dem. Jag var till slut tvungen att reklamera via mitt kreditkortsföretag och jag fick då
4 svar · 4,2k läst
N
njitnjau: Så får det bli! ribbtäck papp på råspont. Tänkte dessutom ha sk ståndränna istället för hängdito. samt låta trekantribborna gå upp och möta varandra på nocken.. Ett par detaljer som jag tycker tar det hela ytterligare en nivå.
12 svar · 4,0k läst
N
NostalgiAnna: Hej, vår nya mullbänk består av singel mot marken, sedan en markduk som det sedan ligger några slags isolerande skivor på, nu minns jag inte vad de går under för benämning. Ovanpå dessa skivor är sedan grunden fylld med leca, dock inte ända upp till golv. Detta var hur förre ägaren hade renoverat grunden, vad vi gjorde var att komplettera med träfiberisolering i form av skivor som
7 svar · 2,1k läst
Å
Ådala: imported_Benno Vad fick du betala för torrsugningen? Hur lång tid och hur mycket arbete var det? Jag står själv inför ett liknande arbete i min torpargrund: Åtgärd i torpargrund
37 svar · 7,9k läst
·
Y
Yassos: Hej. Kul om det finns lite bilder på resultatet. Behöver inspiration av någon som myligen gjort något.
28 svar · 51,3k läst
·
BiFuel
BiFuel: Jättekul att se hur fint det blir! Vi kommer också att börja riva i gamla rum med start imorgon. Jag tycker det är riktigt kul att ni valt att behålla pärlspont och målar i lite gammaldags färgval. Vi har hittat ett par tapeter från Duro som tillverkades första gången på 30-talet. Häromdagen var vi inne i grannens hus (som byggdes ungefär samtidigt som vårat) och fick se att en av
32 svar · 9,4k läst
·
Sophie
Sophie: Men fernissade golv måste inte vara mörka... :D Man kan fernissa utan pigment oxå. Fernissan i sig är klar (lite gul) och ger inte så stor färgförändring. Men golven gulnar nog efterhand då on jag inte har fel. Vi fernissade sovrumsgolvet i vårt förra hus och det blev jättebra. Men då hade vi i 2 olika bruna pigment så golvet blev mörkt.
7 svar · 3,0k läst
M
magentis: [citat] Huvudsaken är att det finns möjlighet att röra sig fritt underst, mellan murstock å vägg..., men skulle ni se att det börjar spricka eller vecka sig, så skär upp i skarven mellan murstock å vägg, med ett rakblad. Då slipper ni iaf undan med högst marginella skador, som ni troligen bara ser själva... magentis
3 svar · 8,2k läst
E
Egon84: ja, man har tydligen en förmögenhet liggandes bakom ladan... :)
4 svar · 2,2k läst
Å
Åmmebergare: Nu är det bestämt! Naket timmer får det bli.....man kan ju alltid ändra sig senare. Tyvärr var det ruttet under vissa fönster och i syllen på södersidan. Bifogar bilder från dagsläget.
49 svar · 8,5k läst
·
D
dempanu: [citat] Jag tror att det är kondens som inte har vädrats bort tillräckligt.
6 svar · 2,3k läst
·
Sophie
Sophie: [citat] Ja den var det!!! Tack! och fel skrev jag dessutom för gobelängtapet skulle det ju vara!!!
6 svar · 5,4k läst
lillasmultron
lillasmultron: Vi ska sätta ett smidesräcke vid en fransk balkong. Vill ha ett klassiskt svart, inte så mycket krusiduller, men jag behöver visa någon bild för smeden. Har ni bilder på era smidesräcken snälla visa!!!
0 svar · 3,8k läst
Saxpy
Saxpy: Hej, fått dörren än?
9 svar · 18,3k läst
·
Å
Åke A: Hej Vi håller på att renovera vårt hus som min farfar byggde 1914. Vi vill ta bort en innervägg mella kök och ett rum. Väggen bestod av tapet och puts ca 2 cm på båda sidor och när det var borta så blottades stående plankor. Se bild. Plankorna närmast dörrkarmen verkar gå igenom taket och upp till övervåningen där det finns en motsvarande innervägg. Övriga plankor slutar vid
0 svar · 2,2k läst
·
E
Egon84: Om du redan har en gipsvägg så går det säkert jättebra med den tunna varianten, lätt att få tag på och ingen väntetid hos hyvleriet.
4 svar · 10,7k läst
Bödde
Bödde: [citat] Intressant! Jag gjorde en undersökning här i bygden för några år sedan, men lyckades inte hitta några sådana exempel. Kanske det var olika förutsättnignar beroende på var man befann sig i landet?! Av de tidiga lånen som togs var det nämligen överhängande torpare som köpte loss sina "gårdar"... Kul med en lite annorlunda tråd!
4 svar · 3,2k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Frostfritt bör det nog vara innan du gör den slags jobb. Om du talar om lite mer vad för slags grund det är frågan om så kan du också få råd om vilket slags bruk som är bäst att använda. Jag antar att det rör sig om ett gammalt hus eftersom du postat tråden i detta forum....
1 svar · 1,2k läst
hillbilly6
hillbilly6: å jag som har sålt min 50a kapitän.....men några rekorder har jag ju kvar!!
46 svar · 3,5k läst
·
Lagavulin
Lagavulin: Hade vore något det. Bild alltså! Lagavulin
2 svar · 906 läst
K
Kurtivan: Tusen tack Ingenjören! Primolister hade ändstycken som verkar passa, då jag har plattj 8x30!
4 svar · 8,4k läst
B
billy_baver: Bra Rasmusax! Detta tycker jag med all önskvärd tydlighet påvisar svårigheten att "bevara hus" i en en värld av föränderlik teknik, ekonomi, juridik och politik.
35 svar · 4,4k läst
P
Peter_-_Emma: Inte för att verka tjatig men det går fortare och blir bättre, tro mig. Jag hade förmånen att mannen som kom ut med grejerna nöjde sig med fika medan vi gjorde jobbet själva och bara betalade för materialet och utkörningen - första gången ca 30m2 golv ca 20cm tjockt kostade om jag inte minns fel runt 2-2500 kr och gick på en timme. Andra gången var det vinden som vi isolerade på
5 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.