Byggnadsvård
shieldfire: Jo vi känner till det - vi har båda jobbat som arkeologer. Men det var ett tag sedan, så jag är lite rostig på vad som gäller. Normalt trädgårdsarbete får man ju ägna sig åt.
Åmmebergare: Huset har stått på plats sedan sent 1700 tal. Någon typ av vattbräda får det bli! Någon som har bilder hur de kan se ut på timmerstomme? Sedan försöker jag få in så många ventiler med galler som möjligt.
nost: @sommartorparn: bara inspekterat vinden från luckan tillsammans med besiktningsmannen. får åla upp där vid tillfälle och återkommer ang skicket på puts och stock i övrigt. Tror inte på vattenfallsteorin, men ska försöka kolla hur det ser ut. I huset har jag tänkt bevara det som är gammalt och som kan bevaras för att få lämplig komfort och standard. Tyvärr har mycket gammalt bytts
kaffe_med_dopp: Jag tänker putsa med kalkbruk, med ett glest glasfibernät. Så det blir ca 1 cm puts närmast rummet. Inte så bra att fästa grejer i. Jag har tänkt skruva med långa skruv så jag kommer in i teglet bakom. Men det är ju ingen optimal lösning. Tycker egentligen inte om så spröda material, men man kan tydligen inte få allt. Den vägg som jag ska hänga köksskåpen (ovanskåpen) på har
Sophie: Ja jag hade gärna fått chansen att testa men för långt. Får väl experimentera på egen hand i vårt hus när det blir dags istället... :)
shieldfire: Coolt. Det gäller att verkligen gilla att ärva och föra vidare ett så gammalt hus. Har man rätt peronlighet är det nog snarare en dröm än en ängslan att äga en sådan gård. Vi skrev i dagarna på för en 70 år yngre "gård" men med ett par stora renoveringar framöver. Grattis till en mjukstart.
Peter_-_Emma: Det går bra att ta en oplastad tapet och riva kanterna så dom inte är skarpa och därefter limma denna över sprickan som vid vanlig tapetsering. Ang brandsäkerhet så visst ska man tänka på riskerna - inga ljus,säkerhetslina på taket.köra sakta ,cykla med hjälm....hur långt som helst undras hur dom moderna plastklädda skivorna står sig vid brand?
gaia: [citat] jag mindes nog fel ... 1cm /månad låter mera troligt :). Om du målar för tidigt med tätt färg så stänger du ju fukten i väggen. Börjar färgen bubbla och lössna så vet du i alla fall varför :). Putsen kanske torkar snabbt men den behöver också koldioxid från luften för att härda så igen är det inte lämpligt att måla med tätt färg för tidigt ... Man ska ha tålamod
withnail: Tack så mycket för snabbt svar! Apropå, då måste jag vä regla upp vågrätt istället för brukligt lodrätt, så jag får något att fästa sponten i? Hade tänkt mig enbart 45-isoleringen mot väggen för att sedan fläska på mot taket. Men det kanske är lika bra att ta två 45or med "korsregling"? Alltså först lodrät uppregling, isolering, vågrätt regling, isolering och sedan
Sophie: De är jättefina. Vi har flera stycken (fast gamla) som vi samlat på oss. En har vi rätt nyligen satt upp i vårt sovrum. Med rätt glödlampa ger de ett väldigt trevligt ljus!
gafsan: I ett gammalt hus av timmer och träpanel växlar lukten med årstiden. Självklart ska det inte lukta mögel och fukt men det är svårt att fuktmäta ett hus som inte är byggt med ångspärrar el. dyl. Jag förstår halvboråsarens omtanke men plast i en gammal grund är inte så lyckat, man kan få fuktproblemen förflyttade eller förvärrade. I en timmerstock kan du säkert få in en kniv
Sophie: Ja. ofta en färg på fasaden och sen mörkare på foder och ännu mörkare på fönsterbågar och dörrar (jag menar inte av samma kulör men uttrycket på färgen)
norrbottenstorpet: Det är rätt, kan man inget om el ska man inte heller mecka med det. Det finns för övrigt ett helt forum här på byggahus som egentligen är till för att man som konsument ska kunna vara en bättre beställare. Forumet kryllar dock av gör-det-självare och är ett bra ställe att lära sig både det ena och det andra om el.
Karakorum: [citat] Jo, jag förstår det, och tycker att det är en sund inställning att försöka använda färger med så lite miljöpåverkan som möjligt. Där är vi överens! Det jag vände mig mot var det du skrev i början om Gysinges linoljefärger: "de är inte traditionella då de innehåller syntetiska pigment och inte naturliga - som har en oslagbar livslängd. Hur kan de hävda att det är
Jan-Å: Jag har renoverat och byggt till ett torp från 1874 (iofs i Västmanland men ändå:) där jag gjorde som "gafsan" skriver. Rev upp golvet och jobbade oss neråt, jag böt ut gamla bjälklagets stockar mot nya 2"8 som sen isolerades. Det blev inte plats för speciellt mycket isolering där stenkistan under murstock/skorsten stog men vi fick leva med att det var kallare golv just där. I övrigt
Eir75: Vi kommer snart måla om vårt hus och har lite funderingar kring färgsättningen. Vore trevligt med lite input! Huset är från 1918, 1½ plan med mansardtak i tegel, liggande fasspontad träpanel. Vid entrén finns ett parti stående pärlspont. Stora fyrluftsfönster. Färgsättningen i original var vita snickerier, faluröd panel - eller möjligen brun panel, och troligen gröna
Sommartorparn: Ja Hälsingebönderna hade det visst ganska gott ställt en tid..... Dessutom har jag för mig att försvarets regler för minsta godtagbara standard på ett försvarstorp ändrades senare delen av 1800-talet, vilket ledde till att de torp som byggdes under den tiden kunde varas lite 'lyxigare' (Fritt ur minnet från Erikssons "svenska knektar. (Ursäkta att jag förde tråden bort från
AstaS: Tack - själv lyckades jag inte hitta någon bra när jag googlade - använde väl fel ord.
aof: Jag har gjort på lite olika sätt, dels börjat med att spika masoniten uppe vid nocken och sedan arbetat neråt (givetvis skjutit in den undre skivan under kanten på den övre skuvan) sedan på med ströläkt och därefter bärläkt. Nu senast började jag i underkanten och spikade så långt jag kunde sträcka mig (2 liggande skivor) och spikade sedan ströläkt och bärläkt upp till samma
Sambuccashake: [citat] Hehehe!
Aniska: Hej å tack för de trevliga svaren! Jag känner igen bägge era beskrivningar - tack! Ska spana in er mer i fortsättningen. Synd att du, Konichiwa, bor så långt bort från Umeå. Jag tror ni gör liknande som vi men ligger några år före. (För er som undrar: vi åkte till Norrbyskär och gick runt på museet där (få museer som är öppna på midsommarafton misstänker jag) en del av
Aniska: Vi högg bort plattor med slägga och mejsel men många sprack. Använde en del av de trasiga vid duschen osv
Måttlösa: """ Kolla på http://minfastighet.lantmateriet.se/ där man med bankid kan få reda på lite info om sitt hus. """ Tack! Det var jättebra info - jag trodde jag var tvungen att gå dit personligen. :o
Rasmusax: Tack för era svar. Hur förhåller sig dörrarnas och dörrfodrens färg (samma eller olika?) respektive fönsterbågarnas och fönsterfodrens färg (samma eller olika?)?
karin_h: Samma regel gällde förra gången det fanns ROT-avdrag. Vi lät tillverka dörrar och fick inte dra av mer än för själva monteringen och så fick vi besked om avslag dagen innan ROT-avdraget upphörde, inte en chans att ändra i ansökan. Har för mig att jag inte tog upp monteringen utan bara tillverkningen, så det blev nada.
Anders_Roslagen: Ja, man får nog separera golv, lister och de material som normalt handhyvlades innan ångdrivna sågverken tog över. Tidiga golv är oftare även kilsågade medans senare varianter blir paralellsågade. Med tiden även även golvtiljorna smalare, antar att detta beror på att man slapp hyvla själv ;)...
olabjörk: Har precis köpt ett hus som ska totalrenoveras. När vi slet upp heltäckningsmatta och tapeter m.m såg vi att där var en glipa på allt mellan två och åtta millimeter mellan golv & vägg på nästan hela nedre våningen. Det är betonggolv och putsade väggar. Det växte dessutom upp en hel del "rotskott" från någon växt på flera ställen i glipan. Jag har lokaliserat växten och tar
alberto: Hej: Jag är en entusiastisk "gördetsjälvare" Jag har fått tag på ett stort granit sten (runt 80 kg skulle jag kunna tro) som jag ska ha som fontän vid husets ingång. Jag hat slippat stenen så att jag får en plan yta och ngt mönster på sidan. Jag undrar om hur kan jag polera stenen så att det blir blank, Har testat med lite våttslippapper men jag är inte riktigt nöjd med resultaten.