Vi ska isolera våra timmerväggar på insidan med 45 - 70 mm linisolering. Jag har en tanke om att ev. satta upp luftspärrpapper men undrar om det igentligen fyller någon funktion på insidan? Timmret är idag drevat med diverse mossa och dyl. På en del ställen även med någon form av bruk (kalk?). Är det värt att investera i luftspärrpapper?

Nej, det anser inte jag. Vindpappen används normalt för att stoppa uteluften att dra in i isoleringen - vilket minskar isoleringens effekt. Men ett timmer hus så har du ingen anledning att ha papp om timmret är tätt - alltså inget dra på golv och så. Har du läckage av uteluft in i huset så ska du dreva/täta läckaget. Har du panel på utsidan så är det under den som pappen bör sitta. Köp något annat för de pengarna// Micke

Men du sätter plastfolie innanför isoleringen och därefter gipsar du eller?

Inom byggnadsvård brukar man inte använda plast och gips, särskilt om huset kallställs ibland.
Bruket du ser kan vara lerklining som används som tätning och underlag för målning och tapetsering.

När man isolerar med mineralull på insidan ska man enligt instruktionerna ha ångspärr eftersom mineralullen inte klarar fukt.

Vi blev tvungna att isolera snedtaket i en kattvind. Vi använde då Vital cellulosaisolering och enligt instruktionerna för den satte vi vindpapp på insidan. Vindpapp tätar lite men inte så mycket som plast, det står i produktbeskrivningen hur tät pappen är. Framtiden får väl utvisa om det var rätt val.

Det är så det känns när man isolerar gamla hus, det går inte att veta vad som är rätt. Det säkraste är att låta bli.

Men linisoleringen som lillfisken tänkt använda ska nog klara fuktvandringen. Utan plast alltså.

Som jag skrev i mitt första inlägg så ska vi isolera med linisolering. Ingen plastfolie! Det blir förmodligen inget luftspärrpapper heller. Känns onödigt.

gafsan skrev:
Men linisoleringen som lillfisken tänkt använda ska nog klara fuktvandringen. Utan plast alltså.
Oj, läste lite slarvigt, missade att det stod linisolering.

Tydligen så bör man bo i närheten av örebro om det ska löna sig att välja linisolering :)

När jag fick besked på kvm pris på 50mm rulle så blev priset 132kr/kvm så blev mítt val mycket enklare..

Isolerar med vital på insidan av ett timmerhus efter mycket velande, valde även att skippa papp eller ångbroms på insidan efter även här mycket velande och läsande..

En sak och fundera över om man gör golvet samtidigt är att lägga och dra upp en luftspärr från golvet en bit upp på vägg (ungefär motsvarande en listhöjd)... Gör att man slipper lite golvdrag.

Jag ska göra samma sak i helgen, men har fortfarande många frågetecken över hur man ska göra "rätt". I "Så renoveras torp och gårdar" står det tydligt att man ska spika gipsskivor direkt på timret och att isolering från utsidan räcker bra på en gammal timmerstomme. Jag blir inte klokare.... Vad är egentligen bäst för huset?

Så är gjorde vi. Drevade med mossa, På med vindpapp på insidan. Sedan MDF board 6 mm. Linisoleringen använde vi runt dörrar och fönster.
EE

B
Yaba
hur klarar sig mdf boarden??
länge sedan ni gjorde renoveringen??

MDF? Ett konstmaterial som är mättat med lim! vem vet vad det släpper ifrån sig.
Då är ju ändå gipset ett "dött" (döare) material.
Slå råspont på väggar ni tycker är ojämna eller ska bygga om! Jag fuskar och sätter en 6mm gips därpå.
Annars går det nog med bara lumppapp eller spänpapp

Enligt mig så ska det sitta en vindpapp på utsidan innanför fasaden,men är det lönt att isolera timmret?

Dessutom tycker jag att material som ex spån och masonit luktar illa, ofta luktar hus med dessa skivor på ett speciellt sätt.
Är det bara jag som tycker så eller är det fler?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.