1 911 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Byte av nockås / ryggås
Jag ska renovera taket på mitt uthus från tidigt 1800 tal. Jag behöver byta nockåsen och undrar vart man kan få tag på en antingen 11 m ås, eller en på 7,5m och en på 4 m. Bor i Stockholms området (södra).
Kan man använda använda Telestolpe?
Kan man använda använda Telestolpe?
Är inte gamla telestolpar kreosotbehandlade? Har de bytt till miljövänligare är det kanske det enklaste, annars känns det väldigt osunt. Man kan ju fälla en passande fura eller gran och baxa upp, då får man nog fin hållfasthet, men det blir tungt som fan. Kanske limträbalk? Eller fixa en hemmagjord lim-skruv-spik-balk.....
Själv har jag en logosol timmerjigg som jag monterar motorsågen på, sedan kan man såga till hur långa stockar som helst
, men då krävs ju utrustningen....
Själv har jag en logosol timmerjigg som jag monterar motorsågen på, sedan kan man såga till hur långa stockar som helst
Använd inte någon telestolpe, ta ner en gran eller tall i februari, barka den, låt torka till april, sen märgspräcker du den genom att med motorsåg genom att såga ett spår till 2/3 av radien på ovansidan. Lägg alltid "böjen" uppåt, anlita en kranbil, knuta in åsen, klart.
Blir det dyrt med kranbil så går det också bra med vevvinschar eller taljor. Jag lyfte ensam upp mina 11 m åsar (torkat virke). 7,5 meter borde bra även om det inte är helt torkat.
Hans
Hans
Klicka här för att svara