Vi håller på att planera ommålning av vårt hus och från början trodde vi att huset alltid varit gult, om än en mildare gul färg. När vi sedan började skrapa hittade vi en ljusare gråvit färg underst och efter att ha sett äldre foton inser vi att huset haft en massa olika färger. Från början troligen vitt med bruna knutar, sedan ljust grönt med mörkare gröna knutar och sedan.... vi har nu släppt idén med helt original färgsättning eftersom vitt med brunt inte skulle vara särskilt snygg och huset har ju förändrat sitt yttre genom tiderna.
Just nu är vi inne på 30% grön umbra med knutar i 2% grön umbra och dörrar o fönster i engelskt rött (som på bifogad bild, ej vårt hus). Hade ett hus av vår typ kunnat ha dessa färger eller är vi då helt tidsmässigt ute och cyklar? Huset är byggt -35, men stilen är 20-talsklassicism.
Just nu är vi inne på 30% grön umbra med knutar i 2% grön umbra och dörrar o fönster i engelskt rött (som på bifogad bild, ej vårt hus). Hade ett hus av vår typ kunnat ha dessa färger eller är vi då helt tidsmässigt ute och cyklar? Huset är byggt -35, men stilen är 20-talsklassicism.
Ja, bra mycket snyggare än gult iaf. Gult är för fegisar och åkeriägare...
Va fasiken, kallar du mig feg! 
Kör du lastbil? Morfar hade åkeri, därav min teori om gula hus hos åkare.
Jättestatistiskt säkerställt.
Jättestatistiskt säkerställt.
Jag antar att du menar de röda dörrarna på bilden. Jag kanske skulle ha förtydligat och skrivit att den bilden med grått och rött inte föreställer vårt hus. Den lade jag bara upp för att visa färgsättningen. Det är ett kapell i Jönköping.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Generellt sett så tycker jag att gult hus kräver mycket grönska runtomkring och stora fria ytor runt, tänk Änglagård. Det gråa huset är snyggare och passar bättre till röda dörrar. Sedan har grått den fördelen att det ser mera "nymålat" ut längre än gult, gult syns blekningen och kritutfällningen mer på. Nackdelen med grått är väl de röda takpannorna som passar bättrte till Vitt eller gult, men det är ju en smaksak.
Jaha, här är det tvärtom. Har inte sett något hus med denna färgsättning här i närheten.
Jag undrar fortfarande hur det står till med tidsäktheten... hade ett hus av vår typ kunnat ha denna färg från början? Vi vet att huset inte hade det, men är det helt fel rent tidsmässigt?
Jag undrar fortfarande hur det står till med tidsäktheten... hade ett hus av vår typ kunnat ha denna färg från början? Vi vet att huset inte hade det, men är det helt fel rent tidsmässigt?