9 888 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Isolera med lin - mums för ängrar?
Vi funderar på att såsmåningom inreda ett rum på en del av det som idag är kallvind. Detta skulle kräva att vi isolerar en vägg som idag bara är en enkel plankvägg.
Vi har funderat på att när det är dags använda skivor av linfiber som ju verkar ha många trevliga egenskaper. Men nu har jag börjat fundera på hur lämpligt det är med tanke på ev. skadedjur.
Vi har redan idag problem med ängrar och det kanske då inte är så lämpligt att bjuda dem på ett helt smörgåsbord med smaskig linull? För det borde de väl äta antar jag, de verkar ju gilla de flesta naturfiber?
Är det någon som har någon erfarenhet eller teori? Även tips på hur man blir av med ängrar emottages tacksamt.
Vi har funderat på att när det är dags använda skivor av linfiber som ju verkar ha många trevliga egenskaper. Men nu har jag börjat fundera på hur lämpligt det är med tanke på ev. skadedjur.
Vi har redan idag problem med ängrar och det kanske då inte är så lämpligt att bjuda dem på ett helt smörgåsbord med smaskig linull? För det borde de väl äta antar jag, de verkar ju gilla de flesta naturfiber?
Är det någon som har någon erfarenhet eller teori? Även tips på hur man blir av med ängrar emottages tacksamt.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Lin skall inte uppskattas av insekter sägs det. Jag har inte märkt någon invasion hos oss åtminstone (kanske håller de sig i väggarna och ratar garderoberna?)
Får man möss i väggarna är det en annan femma, men de gillar ju gullfiber ännu bättre.
Får man möss i väggarna är det en annan femma, men de gillar ju gullfiber ännu bättre.
Ängrarna äter inte lin vad jag vet. Däremot gillar de ull, så det ska man nog undvika som isolering. Det hade de inte gjort i vårt hus. Där var elementrören isolerade med någon sorts blandning som verkade vara lin och ull. Där fanns det skal efter väldigt många ängerlarver.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Nöthår ska visst ha ingått i gammal rörisolering. Mössen hade flyttat all isolering från en värmestam i vårt hus och byggt ett gosigt bo i trossbottnen. Men det var innan renoveringen.
Apropå linisolering och brandfara.
Jag tände på en bit av min isolina i somras i experimentsyfte.
Inga problem att få få fyr men det var bara det yttersta "lurvet" som brann.
Självslocknade efter ca 15 sekunder och då var det bara lite brännt på ytan.
Jag tände på en bit av min isolina i somras i experimentsyfte.
Inga problem att få få fyr men det var bara det yttersta "lurvet" som brann.
Självslocknade efter ca 15 sekunder och då var det bara lite brännt på ytan.
Klicka här för att svara