Jaha då var jag här igen då
I helgen fortsatte renoveringen av vårt nyinköpta torp. Vi roade oss med att riva bort det gamla köket denna gång. Dessvärre upptäckte vi att timret var rötskadat under två av fönstren (och insektsangripet av envis trägnagare). Nu måste vi byta ut stockarna, ungefär 1 m längd och två närmare tre stycken på varandra är angripna.
Jag har läst mycket om syllbyte men hur gör man när man byter stockarna så långt upp i stommen? Vi har timmer men hur fixerar man det? Hur mycket extra ska man ta till för att skadan inte ska sprida sig? Hela stockarna måste bytas, de är inte enbart angripna halvvägs in...
Tacksam för svar!
I helgen fortsatte renoveringen av vårt nyinköpta torp. Vi roade oss med att riva bort det gamla köket denna gång. Dessvärre upptäckte vi att timret var rötskadat under två av fönstren (och insektsangripet av envis trägnagare). Nu måste vi byta ut stockarna, ungefär 1 m längd och två närmare tre stycken på varandra är angripna.
Jag har läst mycket om syllbyte men hur gör man när man byter stockarna så långt upp i stommen? Vi har timmer men hur fixerar man det? Hur mycket extra ska man ta till för att skadan inte ska sprida sig? Hela stockarna måste bytas, de är inte enbart angripna halvvägs in...
Tacksam för svar!
Tror att det finns en hel del här på forumet om du söker
Jag Googlade och hittade detta som du kanske kan ha hjälp av, eller kanske det här
Hittade några länkar i mina favoriter Byggnadskultur , Lär känna ditt hus, Byte av syll, Enkla råd om byggnadsvård
Jag Googlade och hittade detta som du kanske kan ha hjälp av, eller kanske det här
Hittade några länkar i mina favoriter Byggnadskultur , Lär känna ditt hus, Byte av syll, Enkla råd om byggnadsvård
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Om du frestas att fuska och sedan dölja jobbet bakom panel skulle du ju kunna göra så här; 1: Såga runt det rötskadade med motorsåg och slå bort med slägga (var försiktig för kast när du gör insticket), 2: Bygg upp som en vanlig "regelvägg" i öppningen, med isolering, luftspalt m.m.m.m. 3: Dölj allt med brädklädsel utan och innan. 4: Be en bön om att ingen frågar dig om hur du renoverat ditt torp sådär tjusigt......(hehehe)
det sitter ju redan panel på utsidan
Nej, vi ska försöka klämma in en stock under fönstret. Tror inte ens att vi behöver motorsåg, virket är totalt sönderätet, bara smulades sönder ända ut till vindskyddet på utsidan tyvärr. Förstår bara inte hur jag ska fixera nya stocken
Nu är jag rädd för att det ser likadant ut under de andra fönstren vi inte har blottat timret på...
Nej, vi ska försöka klämma in en stock under fönstret. Tror inte ens att vi behöver motorsåg, virket är totalt sönderätet, bara smulades sönder ända ut till vindskyddet på utsidan tyvärr. Förstår bara inte hur jag ska fixera nya stocken
Nu är jag rädd för att det ser likadant ut under de andra fönstren vi inte har blottat timret på...
Så började det för oss också.....
Nu har vi (hantverkare) bytt syll runt hela huset och under i stort sett alla fönster.
Under ett fönster var det ruttet hela vägen ner till syllen.
Blir skönt när det är fixat. ROT-avdrag är bätte än fustreparationer.
Nu har vi (hantverkare) bytt syll runt hela huset och under i stort sett alla fönster.
Under ett fönster var det ruttet hela vägen ner till syllen.
Blir skönt när det är fixat. ROT-avdrag är bätte än fustreparationer.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Använd motorsågen det blir så mycket enklare/snabbare att skapa snitt som ni kan skarva i. Det ska ju vara friskt trä. Hur ni skarvar beror väl på hur byggnadsvårdsmässiga ni vill vara eller bara lösa det praktiskt. Ta och läs boken Så renoveras torp och gårdar så får ni tips. Det går att göra halvt i halvt, laxskarv, fästa med dymlingar osv....alla sätt är bra utom de dåliga. Om ni lyfter i husstommen och får in de nya skiften med timmer tajt, så lär de ligga där av tyngden av huset ovan, utan större besvär. Jag hade nog satsat på dymlingar, eftersom det är ganska lätt att göra med moderna verktyg.Bettyboop skrev:det sitter ju redan panel på utsidan
Nej, vi ska försöka klämma in en stock under fönstret. Tror inte ens att vi behöver motorsåg, virket är totalt sönderätet, bara smulades sönder ända ut till vindskyddet på utsidan tyvärr. Förstår bara inte hur jag ska fixera nya stocken
Nu är jag rädd för att det ser likadant ut under de andra fönstren vi inte har blottat timret på...
Klicka här för att svara
