13 684 läst ·
16 svar
14k läst
16 svar
Luftspärrpapper på insida timmer?
Vad jag lärt mig är det knappast stor idé att isolera timmret. Man ska vindtäta, dvs sätta en vindpapp och se till att det inte finns stora hål i själva timmret, finns det drevar man det med husmossa. Många har fått det ipräntat att väggar ska isoleras till varje pris men jag tror man kan lägga pengarna på annat. Vill man spara energi och få ett bra "klimat" inomhus sägs det mest effektiva vara att se till att fönstren är täta och fräscha samt att vinden på huset är rätt isolerad. De stora förlusterna sker tydligen där och inte genom väggarna. Speciellt inte i ett timmerhus som har så massiva väggar.Peter_-_Emma skrev:
Ang att hus skulle lukta illa med spån och masonit så kan jag inte påstå att jag märkt av det. Vi har båda materialen i vårt hus och vänner till oss med gamla hus har det med och ingen av oss har nån "speciellt lukt", snarare är det så att vi är ganska överrens om att vi har betydligt bättre inomhusklimat och hälsa än många av de som har halvnya eller helt nya hus. Det är en känsla jag har.
"Vad jag lärt mig är det knappast stor idé att isolera timmret"
Beror väl lite på vad man tänkt göra, menar om man ändå salar upp väggar för att bygga in lite el ex.vis så är det väl lika bra att isolera mellan reglarna när man ändå håller på med lagomt mycket isolering av lämplig sort typ organisk.
En annan sak som bör ha betydelse förutom att timmret är tätt är väl dels grovlek på timmre, om nån isolering eller vindspärr finns på utsidan om den är beklädd med ex.vis panel eller ej, vart man har huset i vårt avlånga land
Men att bara regla upp för att tilläggsisolera så dröjer det bra många år sägs det innan det betalar sig.
Kände inte av någon illa lukt i vårt timmerhus, väggar bestod av tretex,spånskivor, masonit, spån som utfyllnad i innerväggar.
MEN när jag rev ut de gamla plast och korkmattorna så luktade inte korkmattan nå vidare gott om man la snoken intill
Spika gipsskivor direkt mot en timmervägg låter ju lite knasigt för det förutsätter ju att timmret är plant eller i lod vilket jag har svårt att tro
Allting går väl att utföra menar sala upp med passbitar, väta gipsskivan så den blir mer beböjlig etc Fast om jag nu skulle ha gips direkt mot timmret så skulle jag nog ha moderniserat bort spiken mot gipsskruv
Beror väl lite på vad man tänkt göra, menar om man ändå salar upp väggar för att bygga in lite el ex.vis så är det väl lika bra att isolera mellan reglarna när man ändå håller på med lagomt mycket isolering av lämplig sort typ organisk.
En annan sak som bör ha betydelse förutom att timmret är tätt är väl dels grovlek på timmre, om nån isolering eller vindspärr finns på utsidan om den är beklädd med ex.vis panel eller ej, vart man har huset i vårt avlånga land
Men att bara regla upp för att tilläggsisolera så dröjer det bra många år sägs det innan det betalar sig.
Kände inte av någon illa lukt i vårt timmerhus, väggar bestod av tretex,spånskivor, masonit, spån som utfyllnad i innerväggar.
MEN när jag rev ut de gamla plast och korkmattorna så luktade inte korkmattan nå vidare gott om man la snoken intill
Spika gipsskivor direkt mot en timmervägg låter ju lite knasigt för det förutsätter ju att timmret är plant eller i lod vilket jag har svårt att tro
Allting går väl att utföra menar sala upp med passbitar, väta gipsskivan så den blir mer beböjlig etc Fast om jag nu skulle ha gips direkt mot timmret så skulle jag nog ha moderniserat bort spiken mot gipsskruv
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tappvattenrör insida yttervägg timmer. Hur säkra för frysning?
Vatten & Avlopp -
Hej! Jag har byggt ett nytt timmerhus som är målat med en öppen lasyr på utsidan. Jag undrar nu vad jag skall använda för färg på insidan.
Lösvirke & Timmerhus -
Rimfrost på insidan av ouppvärmt timmerhus, bör man vara orolig?
Lösvirke & Timmerhus