G
greystonecottage: Tack för alla era svar! Jag tror att jag ska börja med att ta ut försäkringsbolaget för att kolla fukten/möglet. Sen blir det nog att börja riva av isoleringen. Huset är byggt i en sluttning så framsidan är ca 1,5 m högre upp än baksidan. Tror ni att huset eller grunden behöver dräneras på baksidan?
8 svar · 3,5k läst
F
fredriktrane: Håller med om att det låter som en något väl stor krympspricka. När du ändå skrapar se till at den flyter fritt så att den inte spricker nästa gång istället. Om spegeln sitter fast i sidorna sp dras den i sär och spricker.
3 svar · 10,2k läst
T
tobben 9: Hej. Du kan ju gjuta oxå när du ska ha klinker.Men är det byggt på den tiden så är det nog en torpargrund huset står på och då beror ju på hur det rummet ligger i huset . Jag skulle gräva ur jorden och regla upp det igen ... Men det finns säkert många andra med andra ideer Tobbe
1 svar · 2,3k läst
TorpAnders
TorpAnders: Använd sökfunktionen.. Det har skrivits spaltkilometer om dränerig under "grund o markarbeten" men även här i "byggnadsvård".
1 svar · 1,6k läst
gafsan
gafsan: Vi har ju ingen luftspalt i väggkonstruktionen utan skikten ligger dikt an mot varandra, Termoträskiktet får agera timmerstomme sas. Mössen får ingen naturlig ingång och dom trivs nog inte så bra i termoträ för det går inte att bygga stabila gångar i det. Kutterspån är nog bäst i det avseendet men då hade väggarna blivit lite för tjocka. Vi skall nog lägga oss på ca 40 cm
11 svar · 5,3k läst
L
LinStina: Det brukar räcka ett tag innan folk slutar övertala en att bygga annorlunda, förstå kommer de väl aldrig att göra :)
13 svar · 9,5k läst
B
billy_baver: Rådgör detta med sotaren! För att eldstaden ska bli godkänd för eldning måste den uppfylla visa krav, som inkluderar storleken på stenhällen.
8 svar · 6,9k läst
·
F
fiaelia: Tack för info! Och det lutar nog åt vitt ändå... (Jisses, tur att vi bara har en lägenhet och inte ett stort hus att renovera med tanke på hur mycket jag velar bara för några uttag! ;-)) Jag vet inte riktigt heller vad jag tycker om den bruna färgen (har ju inte sett den live), men skulle det varit ett alternativ så hade jag velat att det skulle det ha funnits vägguttag i samma färg
5 svar · 6,4k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Kan du inte specialbeställa en altandörr som passar utan kapning av bjälkar? Förresten, hur snyggt är det med en standard altandörr på den typ av hus du talar om? Har sett olika lösningar på altandörr i gammalt hus. Vissa låter göra en dörr vars nedre del är av trä, diskret, och övre del liknar husets fönster (med samma dimensioner) så att dörren på avstånd ser ut som ett
53 svar · 26,0k läst
·
mandus
mandus: Lägger också min röst på det symmetriska mittenalternativet, det stämmer överens med huset stil i övrigt. Vi satt i samma sits som ni, vårt hus hade en ännu hiskeligare tillbyggnad, som vi byggde om. Precis som föreslagits här i tråden skiljde vi tillbyggnaden från huset med annan panel (stående pärlspont) och genom förlängda foder. http://www.byggahus.se/forum/717590-post90.html
6 svar · 2,8k läst
I
ingelajohanna: Tack för det Bödde, då siktar vi på 20 cm.
15 svar · 13,6k läst
M
Mäster: Jag har lagt överblivet klinker på en liknande trapp, nåt granitfärgat, lite grovt i kanter och yta, Det blev himla bra, Mor har inte gnäll på den fula trappen sedan dess, 5 år eller nåt, Hade inte ens nåt särskilt fix, utan tog den fix och fog som fanns till hands.
8 svar · 8,3k läst
M
majgård: Tack för svaren vi ska installera en liten näfveqvarn i köket på den plats där det tidigare har stått en vedspis men den var fullhöjd o förra ägaren rev ut den o satte skåp så jag vet inte var rökröret har gått in men jag ska börja riva nästa vecka.
31 svar · 54,3k läst
·
gafsan
gafsan: Jag vet iaf varför vi byggnadsvårdsrenoverar. Det är en riktig egotripp. Våran alldeles egna egotripp som vi släpar med våra stackars barn på. Vi lyfter på benet och pinkar revir. Visserligen ett projekt som är i mastigaste laget men vi blir nog klara lagom till pension..... Sen får man förtränga vad eventuella andra ägare i framtiden skulle göra med det......:( Som tur är har
94 svar · 19,2k läst
·
K
konichiwa girl: Jodå, arbetskostnad för tillbyggnad av småhus berättigar avdrag.
11 svar · 1,3k läst
A
AKTIVERAMERA: [citat] Tackar tackar, snygga.
8 svar · 4,6k läst
gaf70
gaf70: Kanon tråd! Manul... hur har det gått med dina luckor/gångjärn?? Vilken typ blev det? /Fredrik
75 svar · 38,3k läst
·
F
fredriktrane: Av bilden att döma skulle jag gissa att det är ett plattjärn som är fäst i väggen, vridet och sedan vinklat "runt" bjälken (fästet är satt i väggen först och bjälken vilar i dess famn) upp på väggen igen. Skall man kalla det dåtidens balksko? http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-235097.aspx Antingen är det satt som en förstärkning i efterhand eller så har den funnits som
2 svar · 1,4k läst
·
F
fredriktrane: Inte köpt (har inte vattenburet) men tyckte också de var fina. Finns säkert två sätt att göra konstruktinen på. 1. Bara ett enkelt rör som torkar handduken via strålningsvärmen (troligast) 2. Moddat i funktionen dvs. man leder vatten genom röret som blir vamt (ingen större vinst och lite krångligt)
1 svar · 858 läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Jo, jag kan sätta ihop en sådan på det jag har nångång under veckan kanske...
23 svar · 4,7k läst
F
fredriktrane: Jag tycker huvar är fula och plåta en skorsten är ju liksom klimax av en enda stor plåthuvning :) Själv skall jag lägga på en gallerbur med ett platt, plåttak. Då syns det minimalt och dessutom skall jag ha plåten avtagbar så det bara är en bur under sommaren när man är på plats och inte behöver vara rädd för frostsprängningar. Varför då en bur? Jo, man kan inte lägga ett
7 svar · 4,4k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Huvudet på spiken Hermes. "Ibland undrar man om branschreglerna och säkerhets/risk-fokuseringen inte skapar onödigt skrymande och komplicerade lösningar." Följer man rekommendationer från tillverkare att lägga flytande golv ett par cm från vägg, slaska upp tätskikt motsvarande ett par kg per kvm mm. så skulle man inte kunna använda dessa i många fall. Jag försökte i det badrummet
6 svar · 1,7k läst
N
njitnjau: ja coolt! sånna ska det va!
2 svar · 2,6k läst
A
Alko: Kolla på www.byggfabriken.se (tror man kan beställa katalog online), de har ett bra urval dörrtrycken, och riktigt bra koll på tidsepokerna. /A
1 svar · 1,1k läst
gafsan
gafsan: Vi har använt på några ställen där vi fyllt för hand i golv och vägg. Det har fungerat hittills. Annars har vi sprutat Termoträ.
14 svar · 3,6k läst
T
Tornhill 2: Finns rätt mycket kul på denna sidan: http://www.sinksfaucetsandmore.com/index.asp?PageAction=VIEWCATS&Category=238 Tex dessa: http://www.sinksfaucetsandmore.com/index.asp?PageAction=PRODSEARCH&txtSearch=bbn&Page=2 / Fredrik
11 svar · 5,4k läst
Immobil
Immobil: Det var ändå ett bra pris de hade, jämfört med andra. :) Japp, som en slipmaskin eller liggande vinkelslip. :cool:
3 svar · 1,8k läst
AstaS
AstaS: Har du förresten kollat hos Stadsbyggnadskontoret eller vad det nu kan heta. Vi köpte kopior på de ursprungliga ritningarna på vårt hus (byggt 1909) där det framgår vilka fönster man tänkt sig och allting. Jätteroliga ritningar att ha. I källaren står det en tvättgryta och ryker på ritningen. Där fanns alla bygglovsritningar med samtliga ändringar som gjorts under årens lopp
10 svar · 11,5k läst
hillbilly6
hillbilly6: har just skaffa en skogshuggar koja ute i skogen vid en sjö närmsta granne 1mil!!! ska bli skönt å slippa alla bekvämligheter på helgerna...
6 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.