KarlXII
KarlXII: Det man får levererat brukar vara väldigt färskt och nytryckt. Lägg en press över så inte plankorna torkar i solen. Dels kan det krokna, och dels kan bredden skifta - det märker du när du lägger dem kortända mot kortända när du skarvar.
12 svar · 4,2k läst
I
IFK: Kanske ett något sent inlägg... och kanske har någon redan nämnt detta..? Varför inte ta en tät stående träpanel där plankorna står i stort sett kant i kant (plankorna är alltså inte fasade)? Det beror ju i och för sig på vilken typ av hus som ska byggas, passar väl inte så bra på ett hus i klassisk stil men är det i modern stil så kan det ju vara helrätt. Ger ett rätt så
71 svar · 19,9k läst
E
Erik_D: Carl: Har du gjort nån installation med ekk lös i väggarna än?
8 svar · 3,8k läst
H
Husbyggaren: Det har tidigare diskuterats en del om olika byggmaterial, men inte om de olika stenhusleverantörerna. Så jag vill fortfarande gärna ha svar på varför ni valde en viss stenhusleverantör och hur ni tycker att det har gått. Jag är tacksam för alla referenser! //Husbyggaren
2 svar · 3,6k läst
J
jonasmj: Satte Marmoroc på farsans hus för snart 10 år sen. Ser "nytt" ut än... Enkelt att jobba med och går fort att få upp. (man klarar det lätt själv) Efter nåt år blev det lite algpåväxt(mossa) på delar av väggen... Lite "elakt" tvättmedel och högtryckstvätt så var det i princip dock borta. Är risken för sådan påväxt hög där du ska sätta det är det ju bara se till att du
1 svar · 3,7k läst
cubix
cubix: Prova http://www.varotra.se/
7 svar · 2,4k läst
Q
que: Jo, jag tänkte väl det, i första hand den ohyvlade utåt. Jag var och tittade i brädgården idag, och det ser ut som att det är inte någon bestämd sida som hyvlas, så det går faktiskt att plocka 50-50 och få både ohyvlat utåt och med både kärnvirke utåt/inåt som jag beskrev tidigare.
3 svar · 4,8k läst
lastkaj
lastkaj: Det kallas för fogslev o det är inte riktigt samma som fogstrykare. http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=40 Den gamla trasiga fogen ska bort och därefter ska det blötas med vatten så att det nya brukets vätska inte sugs ut. Du visste ju egentligen allt redan.... :)
3 svar · 4,6k läst
M
mgb62: Hej Någon som vet något om "Four Seasons" Deras olika varianter av uterum ser väldigt smakfulla ut tycker jag. Antagligen är de dyra också. Någon som sett eller hört eller vet något ?? Kolla gärna på www.fourseasons-sverige.com
0 svar · 3,7k läst
KarlXII
KarlXII: Vi köpte en omgång 22x95 pärlspont till undervåningen på Lissmasågen och en omgång 18x95 pärlspont till övervåningen från AKB. AKB:s virke var bättre. Otroligt med tanke på att det var mycket billigare.
2 svar · 3,9k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Det man gör då är att strunta i gipsen och istället sätta upp något som heter fibergips. www.xella.com Om bara priset på denna skiva är rimligt så kommer jag använda detta istället för OSB+gips i våtrum och källare. Denna skiva tål dessutom fukt betydligt bättre än gips (och OSB).
4 svar · 9,6k läst
A
Aurusell: Hur målar man Eternit? Färgtyp, antal gånger? Håller det länge eller måste man måla ofta för att undvika flagning? Blir det snyggt? >>Stefan<<
4 svar · 4,5k läst
D
David: [citat] Då var vi tillbaka till lottovinster bara då. mvh david
10 svar · 1,9k läst
E
Eva-Marie: Vat köper jag gips plattor billigt? Och kakel billigt? Bor i västernorrland.
0 svar · 1,6k läst
N
Nix: Jag gjorde en snabb teoretisk beräkning och landade på 0,40, vilket är väl lågt, med tanke på att jag inte tagit hänsyn till läckage, köldbryggor m.m. Så Kalles 0,50-0,55 står sig bra som praktiskt tillämpbart värde mot den beräkningen.
5 svar · 11,8k läst
R
richardw: Tänker bygga en större altan och funderar om man kan göra cc mellan altanstolparna 2.2m, detta för att få en snygg och jämn fördelning. Bygger runt ett hörn av huset. Då får jag 3stolpar till taket som mäter 5m i läng och sedan ytterligare 2 låga stolpar till soldäcket. Någon som har cc förslag för altan med det moderna(?) kryssräcket??
0 svar · 3,4k läst
H
Henke_P: http://www.traullit.se tillverkas fortfarande, isolerförmåga ca hälften av gullfiber. har 50mm skivor på insidan betonghålstenen i vårt hus från -52, sedan puts på insidan av det. /Henrik
3 svar · 2,0k läst
H
Hobbyfixarn: Hej, Jag behöver hjälp med att få veta vilka regler som gäller för brandskydd i garage och var jag ska hitta de normer som gäller. Garaget kommer att bli ett fristående varmgarage och ligga cirka 3meter från bostadshuset och blir sammanbyggt med ett kallförråd. Det blir på gemensam platta och ytan på respektive del blir 28m[sup]2[/sup] och 10m[sup]2[/sup]. Hur tjock gipsvägg måste
0 svar · 2,3k läst
K
Kaifossum: Hei, jeg bor i Norge men har tenkt å kjøpe Leca i Sverige. Så jeg lurte på om det er noen som vet om hvor jeg får kjøpt leca i nærheten av charlottenberg ?
0 svar · 3,0k läst
E
erikssonjorgen: Tackar för supersnabbt svar ama och patrik_t!!!
4 svar · 5,7k läst
E
erikssonjorgen: Tack för tankarna. Jag har nu kommit så lång som att kolla runt lite på webben. Det finns ett företag som heter Rydab. De verkar ha ganska snygga plåtar. Ska ju ha en till ovandelen i 1 1/2 planet. Vad säger ni om plåt (igen)? Jörgen
3 svar · 15,3k läst
E
erikssonjorgen: Tackar! Låter vettigt. Gamle ägaren på 70-tals huset fick anmärkning på detta vid gargebygget. Kul att veta. Jörgen
2 svar · 14,1k läst
J
johawk3: Nja det var nog bara för huset..... Han fick dessutom tag på en billig tomt som han köpte av en bonde. Om jag inte minns fel så betalade han drygt 200000 för 12000 kvm.... Tomten ligger på landet i Västerås-trakten. Gissa om man blir avundsjuk ;D ;D
6 svar · 4,5k läst
C
cyanna: Hur mkt MDF behöver du?
1 svar · 1,7k läst
B
bp: hej är det ngn som har byggt med dorotherm systemet http://www.chl.chalmers.se/~lind/research/katrin.pdf sid 31 eller http://www.dorocell.se/dorocell/doro.htm + eller - petra
0 svar · 2,8k läst
Sweli
Sweli: [citat] Det finns! som jag sa i mitt inlägg. Dessa skivor importeras av KARL LJUNGBERG & CO AB. Man kan köpa de t ex på Fredells och andra byggvaruhus. Vi beställde de genom vår husleverantör. Det kostar ca 215 kr/kvm. Våra kupor är av trä och vi begärde Masterfacade som beklädnad för att kunna putsa direkt på det eller måla med någonting som kallas för "konstnärsputs" som
11 svar · 19,2k läst
M
MrMagic: Om du inte är laddad med statisk elektricitet vill säga....
4 svar · 3,4k läst
G
gaia: Det är egentligen inte för att neutralisera som man använder saltsyran. Saltsyran löser upp kalken och tar bort den vita kalkhinnan från tegelytan. Den löser också upp bruket. Man skall blöta fugor ordentligt med vatten innan man börjar pensla på med syran så fugorna inte suger in för mycket av syran. Efteråt ska man spola ordentligt med vatten för att ta bort rester av saltsyran
6 svar · 21,1k läst
Hobbit
Hobbit: Oj - jag glömde visst att det finns en extra-avdelningen "FÖNSTER" här Så jag flyttar frågan ditt.
1 svar · 3,8k läst
G
General_Failure: [citat] Vet inte om den här lösningen är koscher men man kan låta plasten från de övriga utrymmena gå ner ett par centimeter över fuktspärren och sedan måla ihop plast och fuktspärr med fuktspärr.
2 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.