Z
znuggi: Finns det någon vänligt sinnad läsare som har ett hus (eller känner någon) med järnvitriolad lärkpanel? Då får du gärna skicka ett direktmeddelande eller svara på denna tråd. Huset får gärna vara beläget i Skåne / Alternativt många webbilder ;) Vi har nog bestämt oss för lärkpanel men skulle gärna vilja se det uppsatt (gärna åldrat)
0 svar · 2,4k läst
M
MrMagic: De från BT och Nyborg verkar ha lite klent stål i dornen som slår i spiken enl min uppfattning... men för hemmabyggare funker det nog...
2 svar · 2,9k läst
B
betula: Kolla tidigare inlägg om asp http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1073913275
1 svar · 4,4k läst
A
ama: Silvan har någon typ av granitfönsterbänkar för under 500 kr/st, priset beror på längd och andra dimensioner och stensort (senast jag kollade var China white (svartvit) billigare än New Africa (mörkgrå)). _Om_ jag minns rätt så är tjockleken 20 mm. /ama
10 svar · 4,9k läst
E
Ernst: Tack för bra synpunkter. År 2020 kommer gränsvärdet att bli 200 även för befintliga hus. I Näsbypark där vi bor, är många hus byggde på-50 talet och byggde med blåbetong. Det finns även markradon i många hus. Vi är själva tveksamma att köpa ett hus med blåbetong, speciellt när vi har barn som är mellan 10-mån och 7 år. Huset är charmigt men har nackdelen med radon och även
6 svar · 9,9k läst
Fasting65
Fasting65: Det är fantastiskt kul att det finns folk som vill vårda dessa fina hus. Jag är helt säker på att det kommer bli otroligt vackert när du fått ner mexiteglet.
5 svar · 3,6k läst
M
MrMagic: Ett oljat golv blir väl hårdare i ytan, då oljan kristalliserar i porerna och blir hård, och därmed slitstarkare. Tror inte man behöver olja det så ofta sen...
19 svar · 17,0k läst
J
JLT: Det ska nog inte vara några problem med att spackla färdigt ena sidan innan den andra har monterats. Det krävs mycket våld för att du ska "skada" spacklingen på första sidan. ;D
3 svar · 1,9k läst
Matti
Matti: det finns väl totalt 5 kategorier (A1-A5) på stål varav A3 är sk rostfritt och A4 syrafast, syrafast är tåligare mot korrosion och är hårdare men är samtidigt sprödare, åtminstone vid upphettning...
4 svar · 40,2k läst
T
tiggre: finns ju detta som ska "reflektera" värmen, http://www.diamantborrarna.se/ThR/ThR7.html sen varför man har aluminiumfolie på gipsskivor? well... vet inte, men har en teori... gips leder värme dåligt, kanske trodde man att med aluminiumfolien så skulle det bli ett utjämnande effekt? ingen aning... ska fråga byggaren, övertygad om att han vet varför
9 svar · 10,1k läst
lastkaj
lastkaj: Om ångspärren är otät kan fukten bero på det. Tyvärr finns det nog ingen enkel lösning på ditt problem, en dålig ångspärr måste rättas till, annars får du problem. Alternativt är att vädra väldigt mycket, men det blir ju inte billigt :'(
1 svar · 3,9k läst
T
Tommy_S: Med ändspontat så blir det minimalt med spill dessutom. Oavsett vilket så är det bara att spika på utan att skarva på regel tycker jag.
2 svar · 4,3k läst
D
Danno: Är det någon som har byggt hus med Träullit murblock?
0 svar · 4,0k läst
M
MrMagic: Skulle gissa på ca 5 ev 6 meter... Tror inte de klarar 8 meter..... Men det finns rotorbilar som har någon typ av transportband som når en bit längre. Annars blir det pumpbil, men det innebär 2 bilar, en pump och en transportbil.
3 svar · 3,5k läst
N
Nix: Järnvitriol Slamfärg av någon annan sort Lasyr Obehandlat Kolla med kulturhantverkarna. De har rätt bra koll på färger, tycker jag. (Nacka byggnadsvård har deras färger också). Annars är alltid Gysinge värt ett besök...
17 svar · 7,1k läst
kalleanka70
kalleanka70: Kan inte tänka mig att rekonstruktionen är klar. Det brukar ta tid. De har sagt till vår arkitekt att de jobbar vidare som vanligt men jag skulle vara mycket vaksam, man vill ju inte binda upp ett bygge på prylar som inte kommer. Förskottsbetalning är out of the question i alla fall.
25 svar · 8,3k läst
Fasting65
Fasting65: Vi putsade huset med Optirocs Serporocsystem. När jag pratade med en teknisk expert på Optiroc så resonerade vi oss fram till att mineralullsisolering blir bättre. De har förvisso även cellplast men han var inte alltför förtjust i den lösningen, utan att säga det rakt ut. Han menade på att cellplast används oftare på hyreshus och dylikt där man är lite snålare. Men han menade att
1 svar · 3,3k läst
H
Honken_byggare: Ett tips är spikplugg typ mässingsskalle eller FZB-skalle beroende på listfärg, de har liten skalle. Då sätter du i pluggen innanför listen och slår i skruven och kan lätt skruva bort den om du vill. Plus om du har betong, lättbetong eller leca i väggarna då det blir så stora fula hål om man spikat fast listerna och skall ta bort dem. MVH Honken
9 svar · 21,5k läst
KarlXII
KarlXII: Kolla inte på styckepriset - ta in priser på allt du behöver på en gång, ex en hel pall om 50 skivor. Med volymköp kan den dyraste leverantören plötsligt bli den billigaste....
32 svar · 19,5k läst
L
Lycko: Intressant att läsa. Vi har byggt ett Eksjö hus kvadraten hus och har massor med virke kvar och sen ligger det ju isolering på spångolvet som man skall ha till väggarna och taket. Nått får man väl köpa till men det blir inte mycket. Vi har också massor med virke så vi skulle kunna bygga ett dubbelgarage alltså :) Gipsskivor finns det säkert cirka 40 st så vi är verkligen
4 svar · 2,7k läst
N
Nix: Jag har en ytlig bekant som är civ.ing V och gift med en snickare. De gjorde allt på sitt hus själva, från grund till tak. Utom just takstolarna. Det blev billigare att köpa dem färdiga. De hade visserligen en svårare konstruktion än valmat tak, men ändå...
8 svar · 10,0k läst
B
betula: Kolla direkt hos tillverkarna. På t.ex. www.bitus.se finns en fyndhörna med priser och allt. Men man får hämta virket själv eller betala fraktn om det handlar om större volymer ;D
1 svar · 3,0k läst
L
Lycko: Hej Vet att det finns massa länkar om detta men jag vill ändå dra igång en ny. Har en cirka 60 kvm våning som jag skall inreda. Skulle gärna vilja ha en mer detaljerad lista på vad som kostar, typ badrum, isolering/byggmaterial, tja ni förstår säkert. Det beror ju såklart helt vilken standard man vill ha men det är alltid roligt att veta vad folk har gjort och vad det kostar. Vi har
0 svar · 3,0k läst
N
NordiCs: Vi ska strax börja bygga en suteräng villa och funderar nu på vilket sätt vi ska bygga källarvåningen . Vi vill göra så mycket som möjligt själva och här är alternativen vi har är Mura Leca block(som vi bygger upp en extravägg med isolering i innanför), Thermo Kub (med skivor innanför)eller Lammi Husblock(endast spackling/putsning). Vi lutar över mot lammi husblock eftersom vi
0 svar · 3,7k läst
B
betula: En prisnotering på bastupanel i al, 13x80 mm, 15:50 kr/lpm inklusive moms. Inte dirket i GBG men det går att beställa från Vingåker www.carlsdal.se. De har även asp och björkpanel samt lavvirke. Varför man nu skall välja björk till en bastu och bränna sig vet jag dock inte :)
3 svar · 4,9k läst
B
betula: Det finns forskning som visar att gran från Småland är bätter än norrländs ur hållfasthetssynpunkt. Skillnaden är inte stor men tvärt emot vad de flesta tror, och försäljarna säger. Sen får inte träden växa för sakta, med för smala årsringar, då får man svältved som är värdelös. Men för panelvirke spelar det minimal roll om man inte använder snabbväxt gran från Skåne
3 svar · 4,8k läst
N
Nix: cyanna Det är HELT omöjligt för mig att ta det personligt. Jag har inte jobbat på NCC, jobbar inte på NCC och kommer (troligen) aldrig att jobba på NCC. Jag känner ju till ditt fall, och även det är ruskigt inkompetent skött. Det jag är ute efter är att det är trist att peka ut dem som är oskyldiga. Även om 70% av NCC:S personal skulle vara totalt inkompetent, så är det fel att
15 svar · 5,4k läst
H
Haagbard: Jag isolerade och byggde luftspalt utifrån på mitt tak, oljehärdad masonit var "overkill" enl. bygghandeln, givetvis kom det en åskskur på halva taket :( Att masonit kan bli så tjock >:(
6 svar · 10,5k läst
H
Haagbard: Undrar var Lecablocken tillverkas och om det finns någon möjlighet att köpa Leca billigare vid tillverkaren än i bygghandeln ? Gäller drygt 1000 st 25 cm´s stenar, nå´n som vet vad dom kostar "ute i landet" ? Edit: Produceras tydligen i Linköping.........
0 svar · 2,8k läst
C
CarlOscar: Fick pris på 120.000:- för resvirke, bjälklag, takstolar, trossbotten, fasspontpanel, råspont (till tak) samt takpapp för en stomme i den storleken, 1 1/2 plan....
0 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.