4 770 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Byggskivor
Sida 1 av 2
David på forumet tyckte asfaboarden va lite meckig att jobba med. vill minnas att Jureit är enkom positiv till asfaboard.
Jag själv byggde med GU - utegips. Funkar prima. Lite tunna och stora skivor så man är lite orolig att man spräcker dem, men det gick prima trots att vi stod på en byggställning.
Masonite? Den är ju endast 3.7 mm tjock - blir lite väl svajigt enligt mej. Den tål ingen väta - om man inte köper pissedyr oljehärdad.
Jag själv byggde med GU - utegips. Funkar prima. Lite tunna och stora skivor så man är lite orolig att man spräcker dem, men det gick prima trots att vi stod på en byggställning.
Masonite? Den är ju endast 3.7 mm tjock - blir lite väl svajigt enligt mej. Den tål ingen väta - om man inte köper pissedyr oljehärdad.
utegips måste väl ändå vara det överlägset vanligaste??
Vaffö?
Vaffö?
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
ja en sak är säker ... inte faan självantänder dom.
om det nu är så att det är mycket huliganer som springer runt och slänger molotovcoctails omkring sig i området, så tycker jag att man kanske skall hoppa över asfaboard.
... annars lär det ha mycket liten skillnad om det sitter asfa eller masonit bakom fasaden
asfaboard är lätt att jobba med... funkar
om det nu är så att det är mycket huliganer som springer runt och slänger molotovcoctails omkring sig i området, så tycker jag att man kanske skall hoppa över asfaboard.
... annars lär det ha mycket liten skillnad om det sitter asfa eller masonit bakom fasaden
asfaboard är lätt att jobba med... funkar
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
gipsskruv för utomhusbruk. Det rekas ibland en montageskruv också - helst om man ska isolera med Ekofiber, för annars kan man trycka ut skivorna när man sprutar i isoleringen. Man ska skruva tätt som attan också om man Ekofiberisolerar.
Skruven är väldigt dyr....
Skruven är väldigt dyr....
Fasting65 skrev:
Njae.
På alla ställen där du kan skruva gipsen kommer det sannolikt ligga spikläkt som du sedan dessutom spikar fasaden i och genom. Det spelar alltså inte så stor roll hur många skruv du använder i gipsskivan, det viktiga är att den inte trillar ner innan du hunnit få dit fasaden. Har du liggande fasad gäller detta möjligen inte. Tänker man isoliera med eko som F65 säger INNAN man spikar fasaden kanske man också ska ta några skruvar extra.
För mig som isolierar med stenull och har stående fasad spikad i varje regel är det ingen poäng att göra annat än att fästa skivan så den inte trillar ner. Vilka skruv som används känns mindre viktigt (behöver ej vara utomhusklassade).
Produkter som diskuteras: "pappspik"
Pappspik
Pappspikar är specialiserade spikar som används i samband med installation av takpapp, ofta vid takläggning. De har ofta en stor, platt huvud som fungerar för att hålla pappen på plats utan att skada eller riva den.
Läs mer
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
kom för attan inte och påstå att det är lika enkelt att spika som att skruva ... och vem använder grabber?
MathiasS: Med putsat hus har man inga reglar utanför gipsen - därför är våra gipsskivor skruvade var 5:e centimeter. Det var endast gipsskivans egen styrka som höll emot när de sprutade väggarna.
Tänkte inte på att vissa brädslår sin kåk
Tänkte inte på att vissa brädslår sin kåk