Hej,
Jag ska bygga en isolerad bod där den tillåtna höjden gör att jag får lite knepigt att regla korrekt för ytterdörren.
Vad tror ni om konstruktionen på bilden?
Jag kan självklart kortla åt vänster i bilden.
Förutsättningar.
Byggreglar 45x95
Dörrmodul 9x20
Vänsterhängd dörr
Jag ska bygga en isolerad bod där den tillåtna höjden gör att jag får lite knepigt att regla korrekt för ytterdörren.
Vad tror ni om konstruktionen på bilden?
Jag kan självklart kortla åt vänster i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förutsättningar.
Byggreglar 45x95
Dörrmodul 9x20
Vänsterhängd dörr
Redigerat:
Boden blir 2 meter djup pulpettak.Mats-S skrev:
Takreglarna är 45x145 med ursågning där dom vilar mot hammarbandet.
Hammarbandet är två 45x95 liggande.nya bilden
Redigerat:
Problemet är löst.Rush64 skrev:
Hammarbandet blir fortsatt två liggande 45x95 men det blir två stående 45x95 med 5mm board som limmas och spikas mellan takreglarna ovanpå hammarbandet.
Du behöver likafullt ha ett bättre upplag för taktegel ovan dörrhålet, enklast är ju att slå på en 2x4 till på insidan om du inte kan tänka om och ställa hammarbandet på högkant.Rush64 skrev:
Ovan det förmodade fönster hålet har du ritat en liggande dubbelregel, varför?
På kortsidorna verkar du ha ritat in dubbla liggande hammarband, vad har de för funktion?
Frågan gäller inte uttaget för fönstet, det kommer kanske inte finnas. Det är dörrhålet som är frågan. Det blir inte taktegel på taket, det blir plåt.F fribygg skrev:Du behöver likafullt ha ett bättre upplag för taktegel ovan dörrhålet, enklast är ju att slå på en 2x4 till på insidan om du inte kan tänka om och ställa hammarbandet på högkant.
Ovan det förmodade fönster hålet har du ritat en liggande dubbelregel, varför?
På kortsidorna verkar du ha ritat in dubbla liggande hammarband, vad har de för funktion?
Klicka här för att svara