Hej,

Jag ska bygga en isolerad bod där den tillåtna höjden gör att jag får lite knepigt att regla korrekt för ytterdörren.
Vad tror ni om konstruktionen på bilden?
Jag kan självklart kortla åt vänster i bilden.
Byggkonstruktion av isolerad bod med träreglar, fokus på området markerat med röd cirkel där ytterdörr planeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förutsättningar.
Byggreglar 45x95
Dörrmodul 9x20
Vänsterhängd dörr

Redigerat:
Mats-S
Hur djupt är förrådet?
Vad vilar takstolarna på, 45X95 på högkant?

S
Hammarbandet ska vara stående istället för två liggande reglar.

Det är bättre att kortla vid karmen än att sätta dubbla reglar.

• Gilla
Skogochmark och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Hur djupt är förrådet?
Vad vilar takstolarna på, 45X95 på högkant?
Boden blir 2 meter djup pulpettak.
Takreglarna är 45x145 med ursågning där dom vilar mot hammarbandet.
Hammarbandet är två 45x95 liggande.nya bilden

• Skiss av pulpettak med 45x145 takreglar som vilar på hammarbandet, bestående av två 4x95 trästycken, för en 2 meter djup bod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mats-S
S sinuslinus skrev:
Yep, och kör man med dubbla stående reglar som man limspikar (bygglim) så blir det rock solid ;-)

S sinuslinus skrev:

Det är bättre att kortla vid karmen än att sätta dubbla reglar.
Tanken med liggande var att få ett bättre överlappande förband i hörnen där väggarna möts.

Rush64 Rush64 skrev:
Hej,

Jag ska bygga en isolerad bod där den tillåtna höjden gör att jag får lite knepigt att regla korrekt för ytterdörren.
Vad tror ni om konstruktionen på bilden?
Jag kan självklart kortla åt vänster i bilden.
[bild]

Förutsättningar.
Byggreglar 45x95
Dörrmodul 9x20
Vänsterhängd dörr
Problemet är löst.
Hammarbandet blir fortsatt två liggande 45x95 men det blir två stående 45x95 med 5mm board som limmas och spikas mellan takreglarna ovanpå hammarbandet.

Rush64 Rush64 skrev:
Problemet är löst.
Hammarbandet blir fortsatt två liggande 45x95 men det blir två stående 45x95 med 5mm board som limmas och spikas mellan takreglarna ovanpå hammarbandet.
Du behöver likafullt ha ett bättre upplag för taktegel ovan dörrhålet, enklast är ju att slå på en 2x4 till på insidan om du inte kan tänka om och ställa hammarbandet på högkant.

Ovan det förmodade fönster hålet har du ritat en liggande dubbelregel, varför?

På kortsidorna verkar du ha ritat in dubbla liggande hammarband, vad har de för funktion?

F fribygg skrev:
Du behöver likafullt ha ett bättre upplag för taktegel ovan dörrhålet, enklast är ju att slå på en 2x4 till på insidan om du inte kan tänka om och ställa hammarbandet på högkant.

Ovan det förmodade fönster hålet har du ritat en liggande dubbelregel, varför?

På kortsidorna verkar du ha ritat in dubbla liggande hammarband, vad har de för funktion?
Frågan gäller inte uttaget för fönstet, det kommer kanske inte finnas. Det är dörrhålet som är frågan. Det blir inte taktegel på taket, det blir plåt.

Vad ska det dubbla hammarbandet av liggande reglar på kortsidorna ha för funktion?

F fribygg skrev:
Vad ska det dubbla hammarbandet av liggande reglar på kortsidorna ha för funktion?
Det är för att få ett starkare förband mellan väggarna.
Ritningen ljuger lite, det ska vara ändträ på det övre hammarbandet från den här vinkeln.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.