Har en nydränerad källare som även ska fixas till invändigt.

Väggen består av LECA-block och är isolerad på utsidan med Jackodrän isolerskivor.
Insidan består nu alltså av LECA med de gamla träreglarna kvar (tidigare var det isolering på insidan och spånskiveväggar)

På golvet har vi planerat att lägga (i nämd ordning nerifrån) platonmatta, isolering, spånskivegolv och ev ett enkelt "klickgolv".

Nu är alltså frågan vad vi ska välja att göra på insidan ?
Som vi ser det har vi två alternativ.

Alt. 1
Betongputs som sedan målas och ev även får en vävtapet av något slag.

Alt. 2
Spånskivor alt gipsskivor på befintliga träreglar med en välventilerad baksida, dvs med en luftspalt på ca 45mm mellan vägg och skiva.

Vad ska vi välja ?
Det kanske finns fler alternativ ?

Jag föreslår puts med färg på alternativt plåtreglar med gips.

Gör du jobbet själv är det förmodligen betydligt enklare att sätta reglar och gips än att putsa.
Dessutom kan du ju dra el bakom gipsskivan.

På grannens källare har det stått träreglar med en remsa tjärpapp mot lecan i herrans många år, och de ser ut som nya nu när han rev bort gipsen. Så jag tror inte det är nån fara att använda träreglar.
Men behöver du inte rikta väggen och har råd att köpa plåtreglar...så är det väl att vara på den säkra sidan!

/Henke

Hmm, två olika svar - inte blev jag nåt klokare av det :D

Helt klart är dock att jag ska riva bort de befintliga träreglarna som INTE har någon tjärpapp bakom.
Jag måste även riva bort trappan som idag sitter i träreglarna :(

Det billigaste borde alltså vara puts och det enklaste plåtreglar+gips ?

Hur svårt är det egentligen att putsa Leca-väggar om man aldrig gjort det tidigare ?

Rummet vi pratar om är ca 15m2 och ska användas som förråd.

Ubbe skrev:
Hur svårt är det egentligen att putsa Leca-väggar om man aldrig gjort det tidigare ?
Har man lite känsla så är det inte så svårt att utföra. Svårare är väl att få till rätt konsistens om man aldrig sett eller gjort en putsning. Jag är ingen expert heller men har putsat att mina innerväggar i huset (leca väggar). Jag gör så att jag blandar till ett putsbruk som har en del murcement A och 3 delar putssand. Finns säkert andra som har andra recept. Konsistensen skall inte vara för lös och helst inte för hård. Dvs den skall inte vara för rinnig och inte som för hårt kokad havregrynsgröt. Blir den för hård så tillsätt lite vatten till och för lös lite mer sand. När den är klar så brukar jag i en hink blanda vatten med murcement för att med en borste borsta detta på väggen innan och låta det torka en stund. Sedan är det bara att ta en stor bredspackel el. dylikt och trycka på putsen på väggen i en uppåtgående jämn rörelse. Till sist så jämnar man ut.

är svag för gipsputs annars, speciellt som jag vill ha ojämna väggar i de två rum i källaren som jag kommer inreda...

bredspacklar på fult, sen river jag av de värsta kanterna då det torkat... blir lite som husväggar i grekland, vitt och lite ojämnt "snyggt" lixom :)

en säck g66 25kilo kostar ca 150 pix, krävs ca 3 säck till ett rum på 15m2

Strisak skrev:
Har man lite känsla så är det inte så svårt att utföra. Svårare är väl att få till rätt konsistens om man aldrig sett eller gjort en putsning. Jag är ingen expert heller men har putsat att mina innerväggar i huset (leca väggar). Jag gör så att jag blandar till ett putsbruk som har en del murcement A och 3 delar putssand. Finns säkert andra som har andra recept. Konsistensen skall inte vara för lös och helst inte för hård. Dvs den skall inte vara för rinnig och inte som för hårt kokad havregrynsgröt. Blir den för hård så tillsätt lite vatten till och för lös lite mer sand. När den är klar så brukar jag i en hink blanda vatten med murcement för att med en borste borsta detta på väggen innan och låta det torka en stund. Sedan är det bara att ta en stor bredspackel el. dylikt och trycka på putsen på väggen i en uppåtgående jämn rörelse. Till sist så jämnar man ut.
Ska man börja med att slamma väggen eller går det att lägga puts direkt ?

Som sagt, jag är ingen expert på området men jag "slammar" med en blandning av vatten & cement innan. Det funkar säkert utan slammning också. Men att fukta lecan innan med vatten så inte lecan suger ut allt vatten från putsbruket för snabbt rekommenderas.

OK, vad använder du för verktyg vid slamningen ?

Någon sorts borste eller ?

Ubbe skrev:
OK, vad använder du för verktyg vid slamningen ?

Någon sorts borste eller ?
Borste blir bra :)

Om du skall ha några eluttag i väggen så fäll in rör och dosa i lecaväggen innan du putsar den.

För upplysning så måste man inte slamma en lecavägg innan den skall putsas. Men som föregående talare sa, vattna den väl!

roli skrev:
Borste blir bra :)

Om du skall ha några eluttag i väggen så fäll in rör och dosa i lecaväggen innan du putsar den.
Hmm, det var en bra idé med att fräsa in kablar och dosor :) Att jag inte tänkt på det :-[
Då kommer naturligtvis en följdfråga på det, vad för sorts verktyg använder man för det ?

Vilken kvalité av putsbruk ska man använda ?
A, B eller C ?

Själv använder jag bara A, dvs man blandar sand själv.
1 del bruk och 3-4 delar sand brukar jag ta. Funkar säkert med att ta lite + eller - på sanden också.

C skall väl vara den färdigblandade som man bara tillsätter vatten i.

B vet jag faktiskt inte vad det står för.

När det gäller fräsa så kan man hyra en sån fräs hos egentligen vilken uthyrare som helst. Är det inte mycket som skall fräsas så kanske det räcker med ett stämjärn som man kan offra till att hugga med i lecan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.