Byggmaterial & Byggteknik
KarlXII: Kolla på Bauhaus Haninge, just nu har de ett par 80 centimeters till halva priset!
Dicken: Precis så gjorde jag. Funkar hur bra som helst. 2 mm är inga problem, jag hade nog mågon mm mer. :)
abel48: Jag köpte TJ musstop, fast gjorde en budget variant av den. Sätte först upp under panelen och sedan klippte jag bitar av musstop och spikade dit i mellan. Väldigt snabbt och enkelt. MVH Anders
Bob_the_builder: Cementsten är nog lite billigare, men är ju så mycket tyngre och bökigare att hålla på med. Dessutom isolerara de sämre än lättklinker (leca). Tvåkupiga betongtakpannor kostar ca 55 kr/m2 för bara vanliga pannor. Sedan tillkommer nockpannor och andra tillbehör.
Norre: Japp har handlat en del där. Hel nöjd, jag har bara bra att säga om Jan på sågen. (Ja han heter så) Hälsa från Norén ;)
siamthai: Har tänkt ha klinkersolja på källargovets klinker. Försämras "andningen" i klinker/fogar av detta. Vore ju inte bra om fukten stängs inne...
tegelek: Thanx . . . Ringde Telia 90200. Det skall ringa en snubbe precis som sagts tidigare. Hoppas det går snabbt.
swede: [citat] Hej Jag tror att det är Hallsbergstegel Tel 0730-575906 Fråga efter åke Mvh ;)
JesperS: Den dubbelfasspont jag har i mitt hus är endast 70 bred och satt ursprungligen på både tak och vägg i hallarna (nere/uppe). Pärlsponten är däremot runt 150 bred men det är hyvlat två pärlor i samma. Ser alltså ut som två separata panelbrädor, fast det bara är en. Finns i bla kökstaket. /J
marten70: Det finns speciellt så kallade limmer till siporex det är det bästa alternativet.
swede: [citat] Hej har regards från Nilenfors, pratade med honom idag, du har rätt de gör inga spiraltrappor ;D
Fredrik.Aj: Vad kan man räkna med för kostnad för ett traditionellt träbjälklag?
helenae: Hej! Har fått höra av grannarna vid vårt nybygge att virket och asfaboarden har legat ute sedan i fredags, utan presenning. :o Det har regnat som bara den här på västkusten och min fråga är självklart: Hur påverkar det virket?? Kommer det kunna bli riktigt torrt, med tanke på att de skall bygga klart ytterväggar med och lägga på taket inom en tvåveckorsperiod. Vad blir följderna
pappskallen: Jag körde med demidekk visir, och "min" målare med 35 års erfarenhet rek. detta!
Immobil: :o Upptäckte idag på byggshoppingrundan att Harald Nyborg hade billiga borstlister. ::) ;)
kalleanka70: Yo Mortica det finns ju en hel tråd om detta inom samma kategori.....have a look!
kalleanka70: Kolla motsvarande tråd inom kategorin byggmaterial där det finns flera inlägg.
Immobil: [citat] Klarar du dig med 80 x80 mm ???? Då kostar dom i ek: 675:- / st. ;)
TJ: Är det någon som tagit in prisjämförelser för olika plåtsorter för en villa (rännor, stuprör, plåt för gavelspetsar, fönsterbleck, etc.)? Är ute efter "silver"-färgat. Plastisol SilverMetallic Plåtisol (om det nu är skillnad mot ovan) SilverMetallic Galvat AluZink Zink (Eller åtminstånde fall vet på ett ungefär var de ligger i relativt pris?)
Immobil: [citat] Nej, det går med spånskiva också. ;) De hade kanske inte OSB i sitt sortiment eller så tjänar dom bättre på spånskivan. :D