Byggmaterial & Byggteknik
MathiasS: När man lagrar trä på detta vis är det väldigt viktigt att luft tillåts cirkulera runt planken. Se till att planken är skyddade från regn men var noga med att inte stänga för på sidorna och under. Med jämna mellanrum, peta dit mellanlägg så att luft kan cirkulera i högen. I möjligaste mån skall virket också förvaras svalt. Lägg ditt virke på detta sätt och se hur det ser ut
Jess: Hej! Jag kan dela med mig om vår erfarenhet av upprustning av ett hus byggt 1925/utbyggt 1971, 66 kvm. Köpte huset genom släkting och har sedan augusti arbetat med att riva allt gammalt, bryta upp alla golv, ersätta det dåliga med nytt, ösa ur gammal spån, ny isolering, spånskivor m.m. Och även detta invändigt i väggar. Nya fönster. Sedan har vi bytt ut allt som hör till VVS och
Nix: Jag tror iofs att det går alldeles utmärkt att bygga med reglar och gips, men förkasta inte murningen för att du tror att det är svårt. Jag skulle till och med påstå att det kan vara snäppet enklare att mura. Eller i alla fall lika svårt. Så om du tycker att du kan bygga en lättvägg, så kan du mura en vägg. Jag har gjort både och utan att skada mig, huset, familjen eller
Nix: Runt köksfönstret måste man ju inte ha en fönsterbräda, om man inte vill. Det går utmärkt med en inkaklad smyg.
TJ: Hej, Jag undrar om det är någon som har någon åsikt om att använda STO Poro System eller STO Nordic i underhålls/hållbarhets/utseendesynpunkt? Skulle helt vilja ha ett finputsad eller kvastad puts, baserat på STO Nordic - men eftersom det måste målas så borde det kräva mer underhåll i längden... Jag har även sett att ett stort antal hus putsade med STO Poro ser skitiga ut. Jag har
frasse: Om underlaget är stabilt måste det ju räcka (berg/sprängsten) men kolla med en konstruktör, sånt här får ju liksom inte bli fel.
MathiasS: [citat] Det är väl julas borr som är skit då kanske. Fast dom brukar vara ok....
betula: Det går att lägga mycket breda tiljor om man skruvar fast dem på en sida och tycker att breda springor mellan brädorna är ok på vintern. Spåren på undersidan är främst till för att hyveln skall gå rakt och att hyvleriet skall kunna sälja spånet som energi i stället :) Golv tillverkat av ordentligt torkar virke behöver inga spår på undersidan, men det kommer krympa och svälla
vonSassen: :( I mitt hus - Sverige Stugan är det "öppet" uppifrån och ner, men de tvärreglar (som håller väggreglar för inner- och ytterväggar m.m.) hindrar ändå spånen att "trilla ner" på ett naturligt sätt, vilket jag visar på min hemsida med olika bilder http://passagen.se/femana Det behöver inte ta många år för att det som bilden visar ska hända: modulväggarna behöver bara
betula: Skargardsbon har du någon prisindikation på lärken, från Småland. Jag kollade på skoj och fick priser på ca: 3500 kr/kbm för sågfallande virke (ej hyvlat) även det i Småland :D
BESKT: www.lantbruksnet.se är en riktigt bra sajt med allt möjligt man kan leta efter. Gå in under maskiner varor och tjänster och sök dig vidare. Mycket användbar sajt!
Tommy_S: kan du ha en spritputs möjligtvis? Vill du ha en slätputs på det är jag rädd att det blir till att knacka ner spriten först ner till fast underlag och putsa om till önskad yta.
kalleanka70: Hej! För att ända diskussionen: Yxhult AB som tillverkar Ytong är försatt i konkurs den 27/1 2004. Omsättningen har halverats på 2 år och det klarar nog inget bolag om man inte skär rejält. Glimstedt Advokatbyrå hanterar ärendet. 186 anställda berörs.
gaia: När vi hade mös som gick in längs vattenledningar ( det var litet plats rund dom) så fick vi råd att paka Svinto ull hård rund rören. Mösen försvann. Det var kanske det som hjälpte eller det var våran katta som skrämde dom iväg ???. Du kan ju testa tipset på dom ställen du inte kan få mus-tätt på annat sätt. Lycka till med "eländet"! gaia
Matti: Behöver bara mindre mängder så är nog enklast att fara till ett snickeri och fråga, de har sakkunskapen som ofta saknas hos "vanliga" virkes försäljare på ställen typ Bauhaus edit: såg lite sent att det var en rätt gammal post så du har säkert köpt ditt virke redan...
kalleanka70: Kan återkomma snart med detaljer. Fick priset av arkitekten som ritat huset. Som jag förstod vad det färdigt utvändigt med tak. Det ser kanonfint ut. Stenmaterialet tippar jag på ca 130 tkr resten. Som sagt. Återkommer.
arny: Är det någon som har några erfarenheter av denna byggmetod (t.ex. med cellplastelement från Dorocell eller Palikka)? Jag har sett att det finns lite skrivet om detta i tidigare inlägg, men jag har inte hittat några referenser från någon som själv byggt med metoden, eller som bor i ett hus byggt på detta sätt. Finns det några fällor som skall undvikas? Är husen verkligen så
Roger_B: Se följande tråd för mer diskussion om 8m spännvid med mittstöd. http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1073552269 I korthet: K24 45x195 är inte att rekommendera, även K24 45x220 är i klenaste laget enligt vissa tabeller, men går under vissa förutsättningar.
que: Länkar till hemmafixaren...... http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikelsummary.asp
pag: Grejen är bara den att rören kommer inte upp ur golvet med standardmåttsmellanrum, så det måste ändå trixas med rör. Men, förutom rördelar så är det ovan nämna tre grejor som behöver köpas? Mvh /Pag
hasse_f: Sen finns ju melanin, fanerad MDF osv... Allt beroende på hur du vill att det ska se ut.
Haagbard: En kompis ska bygga dubbelgarage i Leca (25 cm stenar) med gott om utrymme på alla ledder, först var det bara tal om väggar med takstolar ovanpå, sedan lutade det åt att väggarna görs 1-1,2 meter högre och att det blir förvaringsutrymme ovanpå garaget, alltså ett bjälklag, då blir det ju inte bra med takstolar längre..............och så tänktes det vidare......2/4-pelarlyft vill
Bob_the_builder: ...och för den som får för sig att köpa Tenicos byggbeskrivningar kan jag tipsa om att de går att köpa direkt från förlaget, Liber www.liber.se avsevärt billigare.
henke_penke: Tycker oxå det verkar vara okej , men dom snickarna jag frågat har satt kaffet i halsen när jag frågat, o menat att 45x145 borde räcka mer än väl...men dom är väl fortfarande kvar på den tiden när det var "spån" i väggarna!!!
charlie7117: Hej, Undrar om någon vet vad Älvsbyhus tar för allt material som behövs till övervåningen, och vad är det då som ingår i det priset? Vet någon också vad det kostar för en braskamin genom dem? Lotta ???
Sweli: På kuporna i vårt hus har vi beställt från leverantören MASTERFACADE. Det är en skiva som kan putsas direkt på eller målas med putsfärg. Den är av betongblandning, tung och hårt som betong. Vi ska putsa eller måla själva till sommar ;D Du kan se hur de ser ut på vår hemsida.