H
henrik_R: Finns om jag inte missminner mig ett stort antal svampar som orsakar röta, en del med mindre trevligt resultat :-[, en del som man kan torka ut Be din "vän" ;) ringa till Anticimex
2 svar · 3,7k läst
B
blofeldt: Kika runt på forumet, använd sökfunktionen. Generellt kan sägas att Polen tillhör ett av europas billigaste, om inte det billigaste, landet vad avser prisindex. Maila eller ring något av de större varuhusen så ger de dig prisuppgifter. Stena line har t ex länkar till största varuhusen.
1 svar · 1,3k läst
P
p_palm: inget som murat eget markstöd av lecablock?
2 svar · 23,1k läst
A
Allimac: Hej! Var tvungen att ta fram papperen...(ska flytta in om två veckor)Det står Bjälklag: Lättbetong. Det innebär alltså att jag inte behöver lägga skivor alls antar jag.Jag tog för givet att det var trä. Tack för din fråga, det gick upp ett liljeholmens!
2 svar · 3,1k läst
A
akinna: Hejsan! Funderar själva på att åka till Polen och handla byggvaror. Kolla på www7.stenaline.se där kan du klicka dig vidare på "-Sveriges billigaste priser finns i Polen". Där finns det kartor över varuhus, och du kan också få en del prisex. från varuhusens kampanjblad. Lycka till!
29 svar · 7,0k läst
jojjeblom
jojjeblom: www.alloc.se, har bilder.Har lagt ett Alloc commercial stone i hallen, blev mycket bra. Man får lägga näsan + ögat mot golvet för att se att det inte är riktigt. Fogarna är nedfrästa så dom känns när man går på det. Men det var ganska tjockt för att vara laminat 11mm,så man får ev ljustera dörrarna nertill. / jojje
18 svar · 4,9k läst
O
Olie: Elektrikerna har nu dragit elen i vårat nybygge, med en hel del hål i diffusionsspärren i taket som följd. Killarna har i alla fall börjat lappa ihop revorna med tejp… dock med ”packtejp” från Biltema! Jag har precis varit och inhandlat en rulle ”åldersbeständig” och ändamålsenlig tejp som skall överlämnas till killarna imorgon. Tycker att det inte riktigt känns
0 svar · 2,9k läst
Z
zankan: [citat] 'de där funkar ok....är iofs löjligt förtjust i klassiska programa som slår det mesta när det gäller dörr/fönster montage....
5 svar · 4,0k läst
P
pleximaster: Jag tänkte gjuta en "flytande" platta på bädd av leca kulor i ett rum där jag knackat bort en gammal platta gjord på en igenlagd torpar grund (se min skeletttråd på övrigt.). Hur tjock måste en sådan vara samt vilken typ av armering behöver jag? Jag tänkte använda mej av rot bruk typ. Någon som gjort något liknande? mvh plexi
0 svar · 3,2k läst
A
andreasimner: Jag hade gärna gjort det...om jag hade haft tiden. Funderar på att göra ett sista ryck innan jag skriver under någon "arbetsorder" och ta in offert från en hantverkare som bara gör jobbet + kringmaterial och jag köper dörrarna. Då kan jag tex beställa från Skånska Byggmaterial (eller vad dom nu hette)
3 svar · 3,2k läst
A
andreasimner: Kommer ha dit en firma nu som ska räkna på det och komma med offert...vi får se på vad det hamnar på.
3 svar · 3,0k läst
F
Framerate: Tegel är nummer ETT. Måste vara det mest underhållsfria materialet av alla? Men det beror extremt mycket på husmodell om det är det vackraste alternativet. Skillnaden mellan mossig eller mysig kan vara hårfin. Tycker jag. Kolla om teglat gäller upp i gavelspetsarna, för annars faller det lite tycker jag. Gavelspetsarna är ju det jobbigaste att måla på ett trähus. Har en bekant som har
12 svar · 11,5k läst
K
kibba: Skarvar på Norre: PU (polyuretanlim) är urstarkt, måste dock hållas i rejäl press för att ej expandera. Men korrekt använt blir det starkare än träet självt (vet av egen erfarenhet då jag limmat fel och försökt backa... ;) ) Använder aldrig annat än PU-lim nuförti'n, och skulle definitivt använda det om jag skulle limma ihop trappsteg. /Kibba
7 svar · 9,5k läst
F
Fiander: Ett annat alternativ är att linda ledstången med läderband.
2 svar · 5,3k läst
M
muppen: ta inget mellanrum om du vill få 3-4 mm sen, om du särar på dem från början blir det större glipa. 8)
4 svar · 3,8k läst
DragonLady
DragonLady: Hur långt till väggen måste det vara från en rökkanal som kommer upp från våningen under? måste denna väggen vara brandklassad eller gäller bara detta bakom kaminen på nedervåningen?
9 svar · 17,5k läst
H
henrik_R: Kolla på www.chl.chalmers.se/~lind/research/katrin.pdf Tog in offert från Besta när jag planerade mitt bygge Verkar busenkelt men jag valde ändå lösvirke
2 svar · 3,6k läst
S
styrman1: Var i stockholm? Gå in på några byggvaruhus och be att få offert. ska du byta papp och läkt samtidigt? Ta med det på samma offert.
1 svar · 1,8k läst
S
sybrig: Kolla på www.thulica.com de kanske har en bra lösning? Det går även att ringa de är väldigt hjälpsam! De har olika lösningar för släntar, 'torr och blött'. Titta!
7 svar · 15,9k läst
T
Tomtebo: Känner någon till om det finns impregnerad träskiva liknande spånplatta eller plywood som tål att ligga under vatten?
0 svar · 3,7k läst
K
koho11: Mina 170 m2 kostade i runda slängar 400 kr/m2 inkl olja och rostfri spik. Jag har då spontad panel. Fjällpanel är något billigare.
6 svar · 13,9k läst
D
Delprotes: [citat] Ok, ja detta är helt korrekt. Blöt gips är hälsofarligt då en otrevlig svamp(stachybotrys atra) gärna lever på gipspappen. Mvh
20 svar · 8,9k läst
Immobil
Immobil: 8) Fasadplåt brukar det kallas. Används oftast till lantbruksbyggnader, verkstäder mm. Ej helt underhållsfritt heller. :P
0 svar · 2,3k läst
Immobil
Immobil: Det finns säkert någon träslöjdare som kan vara intresserad. ;)
1 svar · 3,9k läst
Immobil
Immobil: Enklaste varianten är väl perforerad masonite som du fäster på ett regelverk (22 x 45). :D
1 svar · 2,1k läst
J
janix: HEJ har kollat i forumet,nu hoppas jag att någon vet vart man ska vända sej vi är sugna på denna plan lösning + arkitektur.men onsalavillan bygger bara i g-borg har varit i kontakt med ett företag i s-holm kalkylen behöver tunnas lite till för att klara våran budget. http://www.onsalavillan.se/villa.asp?id=20&typ=1_2 hoppas någon kan hjälpa oss.vi ska bygga i e-tuna=016. matta i
0 svar · 2,6k läst
L
larsu: leta på blocket, byggigen, gulatidningen lycka till
1 svar · 4,1k läst
N
NordiCs: Bra fråga, är nog svårt att svara på om man inte sett rummet. Min far bygger just nu ett badrum med taklutning, rummet är även det ca. 3x3m och taket lutar från ca. 2,20 till 2,50. Han ska även kakla hela badrumet, men jag tror inte att det kommer att se konstigt ut, däremot kommer det nog att bli en lite "kul" detalj i badrummet. Men det kanske blir anorlunda om man har en balk i taket,
3 svar · 2,2k läst
C
CarMan: Äe en I-balk av järn starkare iförhållande till en limträ balk med samma mått? jg vill ju ha en så liten balk som möjligt om den blir synlig.
12 svar · 8,4k läst
D
Draven: [citat] Ok jag tänkte väl det...
8 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.