9 423 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Riva en innervägg ?
Hejsan!
Jag vet inte riktigt om det här är rätt forum att posta i,så någon moderator kan säkert flytta den,ber om ursäkt. :-[
För cirka ett år sedan så monterade jag upp en innevägg med hjälp av träreglar och golvgipsplattor (Danogips) men nu är det så att jag vill riva denna vägg fast jag har ingen aning om hur jag ska kunna skruva upp gipsplattorna igen eftersom det sitter spackel och färg på skruvarna,eller rättare sagt så kan jag inte ens hitta hålen där skruvarna sitter i.
Har någon något bra tipps på hur man enklast river en innervägg?
Jag vill helst inte använda en slägga då det kan vara störande för grannarna.
tack och hej!
Jag vet inte riktigt om det här är rätt forum att posta i,så någon moderator kan säkert flytta den,ber om ursäkt. :-[
För cirka ett år sedan så monterade jag upp en innevägg med hjälp av träreglar och golvgipsplattor (Danogips) men nu är det så att jag vill riva denna vägg fast jag har ingen aning om hur jag ska kunna skruva upp gipsplattorna igen eftersom det sitter spackel och färg på skruvarna,eller rättare sagt så kan jag inte ens hitta hålen där skruvarna sitter i.
Har någon något bra tipps på hur man enklast river en innervägg?
Jag vill helst inte använda en slägga då det kan vara störande för grannarna.
tack och hej!
Reglarna kan du återfinna med en regeldetektor. Jag har en kombinerad regelfinnare, elfinnare och metalldetektor. Det är i och för sig inte någon större noggrannhet på den, men har du väl hittat reglarna (borde väl annars gå att lyssna sig fram till var de sitter genom att knacka i väggen) så kan du kanske frilägga dem och finna skruvarna?
Så här gör du!!!Hejman skrev:Hejsan!
Jag vet inte riktigt om det här är rätt forum att posta i,så någon moderator kan säkert flytta den,ber om ursäkt. :-[
För cirka ett år sedan så monterade jag upp en innevägg med hjälp av träreglar och golvgipsplattor (Danogips) men nu är det så att jag vill riva denna vägg fast jag har ingen aning om hur jag ska kunna skruva upp gipsplattorna igen eftersom det sitter spackel och färg på skruvarna,eller rättare sagt så kan jag inte ens hitta hålen där skruvarna sitter i.
Har någon något bra tipps på hur man enklast river en innervägg?
Jag vill helst inte använda en slägga då det kan vara störande för grannarna.
tack och hej!
1) Ta fram en såg , el eller manuell spelar ingen roll.
2) Knacka på väggen så hör du var reglarna sitter.
3) Mirtt i mellen 2 reglar kör du ett lodrätt sågsnitt. Samt kapar ur en lite för att komma in med händerna.
4) Slit den skiva fram till regeln.
5) Nu fortsätter du och riva för antingen har du hamnat på mitten regeln då tar du koben och lättar på skivan senb bryter du tag i den igen fram till skarven. Alternativt är du i skarven då kör man samma visa om man inte får tag i remsan då sliter man den den. Har man flyt så syns skruvarna skruva den dem och riv...
Så gjorde jag iaf under min aktiva karriär när jag skulle riva där det satt folk i kontor tex eller när man va hemma hos folk och rev.....
Åh, ett sånt gyllene tillfälle att avreagera sig på... grannarna klagar säkert inte på en halvtimmes oåterhållen ilska?
;D 8)
Annars tycker jag att du skall ta en kniv och bara karva dig ett hål i gipset, sen tar du fram bräckjärnet och bänder loss plattorna eftersom. (du vill säkert inte ha gipsen i för stora plattor ändå. Det är lättare att hantera i sopsäck tycker jag.).
Annars tycker jag att du skall ta en kniv och bara karva dig ett hål i gipset, sen tar du fram bräckjärnet och bänder loss plattorna eftersom. (du vill säkert inte ha gipsen i för stora plattor ändå. Det är lättare att hantera i sopsäck tycker jag.).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden