Hej,
Vi har köpt ett 1½-planshus byggt -73. Ett tegelhus på 125kvm. Vi har inte fått tillträde än men spånar väldigt på hur vi ska göra om osv.
Nu till frågan, hur kan man avgöra om en innervägg (på bottenvåningen) är bärande eller inte? Jag har levt i tron att en bärande innerväg går tvärs takstolarna, dock hävdar nuvarande ägare att en vägg som går parallellt med takstolarna är bärande, en "ovanlig" konstruktion var budskapet. Kan detta verkligen stämma? I så fall bär ju vägen enbart en takstol, vad skulle meningen va med det?? Ngn som känner igen en "ovanlig" konstruktion med bärande vägg parallellt med takstolarna?`
Tacksam för svar!