när man handskas med detta material?
Finns det några knep eller tips ang. demontering av
en sådan fasad?
Är också intresserad av vilka lagar och bestämmelser
som verkligen gäller.

 
sök på "eternit" så hittar du allt du behöver veta här på forumet.
 
Gör du jobbet själv så gäller inga regler för nedtagningen. Däremot så skulle jag ialla fall skaffa ett ríktigt andningskydd, typ gasmask. Alltså inte bara ett sånt där engångsskydd liknande sjukvårds munskydd.

Dessutom kan det vara en bra ide att inte gå in i huset med dom kläder som du använt, byt om utanför och ta in dom till tvättmaskinen i en säck eller liknande.

Packa plattorna i plastsäckar om det är små plattor, annar vet jag inte. Kolla med avfallsstationen vad som gäller, kan vara så att dom kräver dubbla säckar.

Här i stockholmsområdet får man som privatperson dumpa eternitavfall i mindre mängder gratis, på ställen som Lövsta etc. Har hört att mindre mängd är en släpvagn efter personbil. Man kan säkert åka ett par tre gånger innan dom börjar ifrågasätta mängden. Och det finns ju fler stationer inom rimligt avstånd.
 
Ett bra tilltag är att blöta fasaden med trädgårdsslangen
innan, så binds eventuellt damm. Var varsam med skivorna, släng dem inte i en hög så de krossas utan plocka ner dem lite försiktigt. För yrkesmässiga arbeten krävs att man lägger dem i en låsbar container, troligen för att inte klåfingriga barn ska komma åt och hoppa i högen. Plastsäckar kan gå sönder. Arbetsmiljöverkets förskrifter gäller bara vid yrkesmässigt arbete, men det finns bra råd där att ta till sig. Och man får inte utsätta någon utomstående för fara, det gäller i vilket fall.

AV:s förskrifter för asbest : http://www.av.se/regler/afs/1996_13.pdf


 
så histeriskt!
eternit är inte giftig och inte heller radioaktiv....
gaia
 
ja nu börjar det låta som om Eternit ger cancer bara man tittar på den. Varför skall dessa trådar alltid sluta så?

En eternitskiva som är flyttad från sin plats på väggen till en bil är helt ofarlig oavsett om den ligger i en påse eller inte. DEN DAMMAR INTE och är därför HELT OFARLIG. Så länge man ger fasen i att bryta sönder skivan är inte eternitplattor farligare än en påse lördagsgodis.

Den som vill slänga eternit i stockholm kan förövrigt göra det i botkyrka, kostnadsfritt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.