4 573 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Konstig porös skiva
Häromdagen var vi och tittade på ett hus, och såg då något som jag inte sett förut:
Huset är en timrad byggnad från 1800-talet, som blivit ganska hårt renoverad, gissningsvis på 70-talet. När jag kände under panelen satt där en tjock (kanske 1,5 cm?) porös skiva där, alltså mellan timret och panelen. Nu ska vi visserligen inte bjuda på just detta huset, men blev ändå nyfiken. Undrar därför:
1. Vad är det för konstig platta?
2. Varför?
3. Hur smart är det att ha en sådan platta tätt mot timret?
Den verkar ju som sagt porös och borde kunna suga åt sig en hel del vatten om den kommer i kontakt med det, och fukten borde ju sedan ligga kvar direkt mot stockarna, ungefär som en våt wettex...eller? Suger det kanske inte åt sig så mycket som man kan tro? (Det var en del rötskador på syllen i ena hörnet, men det kan också bero på att ena hörnstenen hade kalvat ut lite).
Huset är en timrad byggnad från 1800-talet, som blivit ganska hårt renoverad, gissningsvis på 70-talet. När jag kände under panelen satt där en tjock (kanske 1,5 cm?) porös skiva där, alltså mellan timret och panelen. Nu ska vi visserligen inte bjuda på just detta huset, men blev ändå nyfiken. Undrar därför:
1. Vad är det för konstig platta?
2. Varför?
3. Hur smart är det att ha en sådan platta tätt mot timret?
Den verkar ju som sagt porös och borde kunna suga åt sig en hel del vatten om den kommer i kontakt med det, och fukten borde ju sedan ligga kvar direkt mot stockarna, ungefär som en våt wettex...eller? Suger det kanske inte åt sig så mycket som man kan tro? (Det var en del rötskador på syllen i ena hörnet, men det kan också bero på att ena hörnstenen hade kalvat ut lite).
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Även asfaboard kan nog kännas porös, och verkar väl lite mer logisk i den placeringen.
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Gissningsvis som ett vindskydd innanför panelen. Jag har för mig att den är vattenavstötande, så den bör inte vara någon större fara i det läget, bara det sedan finn en spalt mellan den och panelen. Men timmerhus är väl lite av en egen vetenskap, så det finns säkert mycket man kan göra fel där.
Jag skulle tro att det är en porös träfiberskiva. Som användes mkt förr på stockhus som isolering. Den skivan andas och släpper ut fukten på i stort sett samma sätt som trä gör. Dom skivorna hålls ihop av träets eget ligin. Nuförtiden så brukar dom imprengeras med asfalt och kallas då för asfaboard.Men det finns även sådana som bara har en yta av tjära och som sedan bara består av träfibrer.
Klicka här för att svara