37 916 läst ·
35 svar
38k läst
35 svar
OSB - gips - spånskiva
tex cc600. Använd 1200 skivor då "träffar" du alltid en regel. Förskjut sedan sista lagret skivor 600mm jämfört med första lagret. simsalabim.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Vi tittar på olika husföretag just nu och det ena, lite dyrare har OSB+GIPS+ISOLERING som standard i innerväggarna, hos det andra är det tillval. Någon som har en uppfattning om vad det kan handla om i extrakostnad som skall motivera det högre priset hos bolag nr 1?
Vi har spånskivor överallt utom på ställen där vi planerat hänga upp mycket eller som kräver extra stabilitet, exempelvis kök, tvättstuga etc. Där har vi OSB. För säkerhets skull har vi ändå reglat upp lite extra bakom OSB där vi ska ha överskåp etc.
En annan orsak till att sätta upp någon form av skiva bakom gipsen är att arbetet med gips och spackling går fortare. Har sett hus utan "underskivor" som vridit sig vid kraftig blåst och gett upphov till sprickor.
mvh
David
En annan orsak till att sätta upp någon form av skiva bakom gipsen är att arbetet med gips och spackling går fortare. Har sett hus utan "underskivor" som vridit sig vid kraftig blåst och gett upphov till sprickor.
mvh
David
Klicka här för att svara