4 670 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Puts och mögel
Vi har köpt ett hus från Sävsjö Trähus och vi ska ha putsad fasad. Utvändigt på huset är det utegips och på detta ska alltså en sk putsbärare fästas. Vi väljer mellan två varianter:
1. Cellplast (frigolit)
2. Mineralull/Rockwool
Beroende på vem man pratar med så rekommenderar man antingen cellplast eller mineralull. Problemet är att det påstås att det kan bildas mögel i utegipsen beroende på val av putsbärare och hur man har hanterat utegipsen. Detta kan (beroende på vem man pratar med) ske med både cellplasten och mineralullen. STO och Finja rekommenderar cellplast och Maxit rekommenderar mineralull.
Vad göra??? Är det någon som vet en opartisk expert som man kan rådfråga i detta ärende. Det är inte speciellt kul om det skulle dyka upp mögel i huset om ett par år...
1. Cellplast (frigolit)
2. Mineralull/Rockwool
Beroende på vem man pratar med så rekommenderar man antingen cellplast eller mineralull. Problemet är att det påstås att det kan bildas mögel i utegipsen beroende på val av putsbärare och hur man har hanterat utegipsen. Detta kan (beroende på vem man pratar med) ske med både cellplasten och mineralullen. STO och Finja rekommenderar cellplast och Maxit rekommenderar mineralull.
Vad göra??? Är det någon som vet en opartisk expert som man kan rådfråga i detta ärende. Det är inte speciellt kul om det skulle dyka upp mögel i huset om ett par år...
Jag har noll koll på putsade fasader, men cellplast (EPS) är betydligt tätare än mineralull i vattensammanhang och tar upp relativt lite vatten. Det tycker jag iaf borde tala för cellplasten.
En hemsida med lite om EPS
http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=409&id=
..Sedan så finns det ytterligare en variant av cellplast - XPS (extruderad istf expanderad) som är betydligt tätare än den vanliga EPS:en (och givetvis dyrare..)
En hemsida med lite om EPS
http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=409&id=
..Sedan så finns det ytterligare en variant av cellplast - XPS (extruderad istf expanderad) som är betydligt tätare än den vanliga EPS:en (och givetvis dyrare..)
Det som kan tala emot plast på utsidan, är att det tätar stommen. Då får du ett tätskikt på insidan (diffspärren) och ett på utsidan (eps:en)....
Nåja, många, många hus putsas med båda metoderna. EPS-varianten brukar vara billigare eftersom man kör med tunnare puts. Det är mindre arbetskraft- och tidintensivt.
Nåja, många, många hus putsas med båda metoderna. EPS-varianten brukar vara billigare eftersom man kör med tunnare puts. Det är mindre arbetskraft- och tidintensivt.
Dum fråga: Jag vet som sagt inte hur en putsad vägg är uppbyggd, men det finns alltså ingen luftspalt någonstans - dvs innanför utegipsen/spånskivan som putsbäraren fästs på?Fasting65 skrev:
..bara lite nyfiken..
Vi har byggt ett hus med putsad fasad där vi använt oss av cellplastskivor som putsbärare på utegipsskivor. Fungerar hur bra som helst.
Det man bör beakta när cellplasten appliceras på utegipsen är att det inte är så bra om det regnar/regnat på utegipsen så att det utvändiga "pappret" är fuktigt. Då bakar man så att säga in fukten mellan gipsskivan och cellplasten.
Putsen i sig som appliceras på cellplasten möglar ju inte. Den skall ju tåla både väder och vind.
Sedan skall man också tänka på att inte putsa i direkt solljus i och med att bruket brinner för snabbt osv. Men det kanske Ni redan visste.
Det man bör beakta när cellplasten appliceras på utegipsen är att det inte är så bra om det regnar/regnat på utegipsen så att det utvändiga "pappret" är fuktigt. Då bakar man så att säga in fukten mellan gipsskivan och cellplasten.
Putsen i sig som appliceras på cellplasten möglar ju inte. Den skall ju tåla både väder och vind.
Sedan skall man också tänka på att inte putsa i direkt solljus i och med att bruket brinner för snabbt osv. Men det kanske Ni redan visste.
Jag tror nog att båda metoderna funkar - om man följer de anvisningar som leverantörerna ger. Det är ofta där som det brister...
På vårt hus utan diffspärr rekommenderade man inte att jag satte frigolitskivor eftersom fukt kan stängas in i konstruktionen.
Till ett modernt hus tror jag det spelar mindre roll vilket system man använder...
På vårt hus utan diffspärr rekommenderade man inte att jag satte frigolitskivor eftersom fukt kan stängas in i konstruktionen.
Till ett modernt hus tror jag det spelar mindre roll vilket system man använder...
Kul att så många har svarat på min fråga
Min tolkning är att cellplast verkar vara en bättre lösning...
I alla fall, putsningen kommer att utföras av en entreprenör. För närvarande lutar det åt ett putssytem från STO med cellplast som putsbärare. Detta rekommenderas av entreprenören, men denne säger också att det går bra med mineralull som putsbärare.
Nackdelen är väl den att vissa personer på hemmaplan(!) starkt förordar lösningen med mineralull! Fortsättning följer...
I alla fall, putsningen kommer att utföras av en entreprenör. För närvarande lutar det åt ett putssytem från STO med cellplast som putsbärare. Detta rekommenderas av entreprenören, men denne säger också att det går bra med mineralull som putsbärare.
Nackdelen är väl den att vissa personer på hemmaplan(!) starkt förordar lösningen med mineralull! Fortsättning följer...
Jag tolkar precis tvärtom, fast det är mer putstjockleken och infärgningen som jag spetsar in mej på.
Tjockputs på mineralull är 2 cm tjock och armerad med galvat stålnät, där sto på frigolit endast är cirka, fem-sju millimeter tjockt på glasfibernät.
Tjockputs har också genomfärgad ytputs - ingen färg som rollas på. Tjockputsen ser mer levande ut då den ofta innehåller dolomit (glimmer).
Mineralull släpper igenom fukt, dvs tätar inte huset (kan vara skadligt om huset är gammalt och saknar diffspärr).
Ja, det är min, högst personliga och subjektiva åsikt. Jag har ju trots allt valt Optirocs/Maxits Serposystem med just mineralullskiva och tjockputs. Människan tenderar ju att försvara sina egna val med starka argument.
Tjockputs på mineralull är 2 cm tjock och armerad med galvat stålnät, där sto på frigolit endast är cirka, fem-sju millimeter tjockt på glasfibernät.
Tjockputs har också genomfärgad ytputs - ingen färg som rollas på. Tjockputsen ser mer levande ut då den ofta innehåller dolomit (glimmer).
Mineralull släpper igenom fukt, dvs tätar inte huset (kan vara skadligt om huset är gammalt och saknar diffspärr).
Ja, det är min, högst personliga och subjektiva åsikt. Jag har ju trots allt valt Optirocs/Maxits Serposystem med just mineralullskiva och tjockputs. Människan tenderar ju att försvara sina egna val med starka argument.
Hej som jag ser det så är cellplast långt bättre än mineralull. Jag är själv murare och putsar väldigt mycket jag vet vad som kan hända med mineralull vid ev. regn. det tar ju i regel minst ett par dag innan bruket kommer på isoleringen under tiden kan den suga oerhörda mängder vatten, vilket kan komma att leda till ev. mögel och sannolikt sprikor i putsen.
Jag kan också rekomendera STO som puts system.
Resultatet blir suveränt, allt meterial är armerat och STO levererar allt som behövs för vädertätning infästningspunkter osv. dom tar hela ansvaret om något händer med pusten såvidare putsfirman gjort som STO säger att det skall utföras. Att denna tunna puts blir hållbarare säger ju sig själv. Tjockputs blir ju sin egen hävarm.
Jag kan också rekomendera STO som puts system.
Resultatet blir suveränt, allt meterial är armerat och STO levererar allt som behövs för vädertätning infästningspunkter osv. dom tar hela ansvaret om något händer med pusten såvidare putsfirman gjort som STO säger att det skall utföras. Att denna tunna puts blir hållbarare säger ju sig själv. Tjockputs blir ju sin egen hävarm.
Men vänta här.... Oavsett vilken byggmetod ser man väl till att skydda huset ordentligt.
Eventuellt vatten från taket ska ledas bort för att inte få några problem med fukt i konstruktionen. Det gäller ju hela byggtiden.
Nu är det ju dessutom så att man putsar väggarna - inte taket. Mängden vatten som rent hypotetiskt skulle träffa väggen är ju försvinnande lite. Bruket i sig lär innehålla mer vatten än eventuellt regnvatten som skulle slå mot fasaden.
Att tjockputs skulle vara sin egen hävarm förstår jag tyvärr inte vad du vill komma med. Skulle putsen ramla ner av sin egentyngd? Jag är inget proffs på putsning, men du får utveckla ditt resonemang. I vårt villaområde (och många andra) har man ju tjockputsat sen trettiotalet åtminstone. Dessa tjockputser har i vissa fall fått göras om, och i andra fall håller de fortfarande....
EDIT: Givetvis är även en tjockputs armerad. Bruket har en viss mängd fibrer i sej (glasfiber?) samt det galvade, punktsvetsade stålnätet .
Eventuellt vatten från taket ska ledas bort för att inte få några problem med fukt i konstruktionen. Det gäller ju hela byggtiden.
Nu är det ju dessutom så att man putsar väggarna - inte taket. Mängden vatten som rent hypotetiskt skulle träffa väggen är ju försvinnande lite. Bruket i sig lär innehålla mer vatten än eventuellt regnvatten som skulle slå mot fasaden.
Att tjockputs skulle vara sin egen hävarm förstår jag tyvärr inte vad du vill komma med. Skulle putsen ramla ner av sin egentyngd? Jag är inget proffs på putsning, men du får utveckla ditt resonemang. I vårt villaområde (och många andra) har man ju tjockputsat sen trettiotalet åtminstone. Dessa tjockputser har i vissa fall fått göras om, och i andra fall håller de fortfarande....
EDIT: Givetvis är även en tjockputs armerad. Bruket har en viss mängd fibrer i sej (glasfiber?) samt det galvade, punktsvetsade stålnätet .
Det är lite förvånande att höra en murare tala om att cellplasten är så mycket bättre, att mineralullen kan mögla, mm.
Jag tror att han talar av okunskap.
Jag har putsat ett antal hus med tjockputs på mineralull och talat med leverantörerna om hur länge isoleringen kan stå otäckt innan den måste putsas.
Bägge fabrikanterna som tillverkar putsskivor säger att man lätt kan ha fasaden öppen 4-6 månader innan man behöver lägga på putsskiktet.
Och att det sedan skulle mögla i isoleringen-hur då? Det är ju ett oorganiskt material vi pratar om!
Och alla leverantörer lämnar garantier, det är inget unikt för STO.
Sto på cellplast är säkert ett bra alternativ när man vill ha tunnputs men klanka inte ner på tjockputs med osakligheter!!
MVH / Anders
Jag tror att han talar av okunskap.
Jag har putsat ett antal hus med tjockputs på mineralull och talat med leverantörerna om hur länge isoleringen kan stå otäckt innan den måste putsas.
Bägge fabrikanterna som tillverkar putsskivor säger att man lätt kan ha fasaden öppen 4-6 månader innan man behöver lägga på putsskiktet.
Och att det sedan skulle mögla i isoleringen-hur då? Det är ju ett oorganiskt material vi pratar om!
Och alla leverantörer lämnar garantier, det är inget unikt för STO.
Sto på cellplast är säkert ett bra alternativ när man vill ha tunnputs men klanka inte ner på tjockputs med osakligheter!!
MVH / Anders
Klicka här för att svara