10 080 läst ·
10 svar
10k läst
10 svar
Eternitfasad
Du skall ta bort den. Fundera inte ens på något annat.
Sök på forumet ("eternit") så får du lite tips om hur du går tillväga i hanteringen av eterniten och du slipper fråga om du, dina grannar och alla växter på din tomt kommer dö av att du tar ner plattorna....
Sök på forumet ("eternit") så får du lite tips om hur du går tillväga i hanteringen av eterniten och du slipper fråga om du, dina grannar och alla växter på din tomt kommer dö av att du tar ner plattorna....
Eternit *kan* kosta pengar att bli av med. Hur det ser ut i andra delar av landet vet jag inte, men det finns minnst ett ställe i stockholm där man slänger gratis.styrman1 skrev:
Har man gott om plats är det också ett bra alternativ att gräva ner skiten. Faktiskt.
Åter igen........VARFÖR??MathiasS skrev:
Kan inte se en enda anledning, dom flesta jag stöter på reglar direkt på eternitfasaden, den gör ingen skada där den sitter.
Vissa säger att den är diffusionstät, vissa säger att den inte är det.
Det vill säga, tillåter fuktvandring eller inte.
Jag skulle ta bort den rakt av.
Jag ska ta bort våran i framtiden.
Har fått pris på 1200:- per ton för att lämna den på sopstation. Ca 1-2 ton brukar det bli för en fasad enl. sopstationen.
Tänk på arbetsskydd så du inte andas in dammet!
Det vill säga, tillåter fuktvandring eller inte.
Jag skulle ta bort den rakt av.
Jag ska ta bort våran i framtiden.
Har fått pris på 1200:- per ton för att lämna den på sopstation. Ca 1-2 ton brukar det bli för en fasad enl. sopstationen.
Tänk på arbetsskydd så du inte andas in dammet!
Om jag lägger ner en förbaskad massa tid på att snickra ny fasad på huset vill jag ha något rejält att spika i - inte eternit plattor som spricker när du spikar fasadplanken, inte halvrutten spikläkt som eterniten sitter fast i. Har man en ställning runt huset är det ett par dagars jobb att få bort eterniten.pappskallen skrev:
Sitter det inte någonform av diffusionsspärr bakom plattorna. gör det oss mig i alla fall.....
Eternit är bara bra på ett sätt där den sitter! den går faktiskt att måla för att få en trevligare/personligare prägel.
men vill ni byta ut det mot trä och dedan hänga på era väggar och måla var 7-10 år så varsego
Eternit är bara bra på ett sätt där den sitter! den går faktiskt att måla för att få en trevligare/personligare prägel.
men vill ni byta ut det mot trä och dedan hänga på era väggar och måla var 7-10 år så varsego
Självklart ska man ta bort den!
Bättre att utrusta sig rejält en gång och röja bort skiten än att få hålla på med skydd varje gång något skall göras på fasaden!
Sen skulle jag inte vilja sälja ett hus med "dold" eternit, tänk om informationen faller bort och någon sätter motorsågen i hela rasket... inte trevligt!
Det billigaste är att göra det själv, företag måste ha licenser och grejjer...
Bättre att utrusta sig rejält en gång och röja bort skiten än att få hålla på med skydd varje gång något skall göras på fasaden!
Sen skulle jag inte vilja sälja ett hus med "dold" eternit, tänk om informationen faller bort och någon sätter motorsågen i hela rasket... inte trevligt!
Det billigaste är att göra det själv, företag måste ha licenser och grejjer...
[quote author=Poxeman link=board=byggmatr;num=1114363610;start=0#8 date=04/25/05 kl 12:32:00]Självklart ska man ta bort den!
, tänk om informationen faller bort och någon sätter motorsågen i hela rasket... inte trevligt!
Omöjligt att skydda självmordskandidater det ligger i deras natur! ;D
, tänk om informationen faller bort och någon sätter motorsågen i hela rasket... inte trevligt!
Omöjligt att skydda självmordskandidater det ligger i deras natur! ;D
Jag tror att det finns en tidaspekt för företag som jobbar med detta. Hörde om en firma som utnyttjade detta genom att "rigga" hela huset innan man rev. Dom satte öglor och vajer mellan plattorna och sedan så rev dom allt på mindre än en timme. På detta sätt så undgick dom alla rigorösa krav eftersom det var ett arbete under kort tid. Det kan ju vara ett alternativ. Kommer inte ihåg vad företaget hette.
Challe
Challe
Klicka här för att svara