Hej ska till att bygga staket. Har tänkt använda stående spjälor i detta. När jag byggde altanräcke använde jag 22*95 till spjälor, men det tycker jag är lite för kraftigt till staket. Nån som vet om det finns smäckrare dim till detta?. / jojje
 
Totte_S
Vilka mått vill du ha då? Är det bredden eller tjockleken som besvärar dig? Måste det verkligen vara tryckt? (Gissar du svara ja på det sista för att slippa måla ;) )
 
Gärna smalare+ tunnare kanske 70*20 typ. Har blivit avskräckt av grannens vitmålade staket ( målar+tvättar varje vår, i slutet på sommaren är det grönt och svartprickigt). Så jag ska köra med impat tänkte jag, bara att olja varje år. / jojje
 
Totte_S
Om du inte har speciella önskemål om designen så kanske det finns ½fabrikat som passar? Den här tiden på året så dräller det ju av staket i moduler i tryckimpr. virke, de brukar vara lite klenare dimensioner än 22*95.
Jag har tyvärr inte stött på klenare än 22*95 i tryckt.
 
Kikade en gång på färdiga sektioner, men det var farligt för småfåglar att sitta på. Komplett urkasst till staket, ska väl tåla att barnen sitter på el hoppar över det iallafall. Den som hade färdiga sektioner hade tyskklingande namn (ingen nämd alla glömda) ;D. / jojje
 
16x70 är kanske mer lagom?
 
Det ser vettigt ut. / jojje
 
Var upp på trävaruaffären och kikade,hittade mycket riktigt 16*70. Vad tror ni om 45*75 som längsgående?. Har väl ca 2,5m mellan stolparna./ jojje
 
25x50 finns som tryckt det är den minsta dimensionen jag har sett... Sen vill jag nog påstå att tryckt virke i staket inte är så bra men det är en annan fråga....
 
hellre ohyvlat virke som längsgående. lättare att måla sen.
Jag skulle ta 50x75 snedregel.
Snedsågad ovankant så vattnet rinner av.
 
Hej, har inte tänkt att behöva måla. Tryckimpat är det som jag tänkte använda, då blir det olja 1gång per år./jojje
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.