8 519 läst ·
18 svar
9k läst
18 svar
Hur mycket pallar en 170x45:a?
Sida 1 av 2
Jag har satt en grov nockbräda (45x170) för att den ska palla lite i taksprånget. 50cm utanför sista takstolen tänker jag sätta en elvinsch.
Vinschen kan lyfta 200kg (400 med extra block). Pallar min nockbräda detta? Eller ska jag byta ut den mot en K24?
Finns det någon som kan räkna på detta?
Så här ser det ut:
0 1 2 3 4
|-----------|----------------------|----------------------|
|
|
|
200kg
0. Vindskiva
1. Vinschens upphängning med byglar runt 170:an (inga skruvar i regeln)
2. Yttersta takstolen ca 50cm innanför vinchen
3, 4. Takstolar cc120.
Nockbrädan fästes med beslag och ankarspik i varje takstol så att det inte blir en "gungbräda" av ekipaget.
edit: bilden blir lite skev när jag sparar. Vid redigering av inlägget ser det ok ut. Hoppas ni förstår ändå.
/Micke
Vinschen kan lyfta 200kg (400 med extra block). Pallar min nockbräda detta? Eller ska jag byta ut den mot en K24?
Finns det någon som kan räkna på detta?
Så här ser det ut:
0 1 2 3 4
|-----------|----------------------|----------------------|
|
|
|
200kg
0. Vindskiva
1. Vinschens upphängning med byglar runt 170:an (inga skruvar i regeln)
2. Yttersta takstolen ca 50cm innanför vinchen
3, 4. Takstolar cc120.
Nockbrädan fästes med beslag och ankarspik i varje takstol så att det inte blir en "gungbräda" av ekipaget.
edit: bilden blir lite skev när jag sparar. Vid redigering av inlägget ser det ok ut. Hoppas ni förstår ändå.
/Micke
Produkter som diskuteras: "ankarspik"
Ankarspik
Ankarspik är speciellt designade för infästning av beslag, vilket gör dem till ett utmärkt verktyg för att säkra och förstärka byggkonstruktioner.
Läs mer
Nu har jag fått svar från en som kan räkna. Om någon är intresserad så kommer svaret (ungefärligt) här:
Last:
- 200kg
- 50cm från uttersta takstolen
Nyttjandegrad på virket:
- K12-virke - 91%
- K18-virke - 61%
Nedböjning vid K12-virke: 6mm
Last på yttersta takstolen: 3 kN
Drag uppåt på andra takstolen: 1.2 kN
Drag nedåt på tredje stolen: 0.2 kN
Det blir en nedåtgående kraft på tredje stolen (nr 4 i skissen) eftersom regeln är inspännd i andra stolen (nr 3).
Att det var så'n otrolig skillnad mellan K12 och K18 hade jag aldrig gissat. Nu har jag bytt ut nockbrädan mot K24. Det känns tryggt. 6mm nedböjning hade dessutom ställt till det för nockpannorna som kunde ha spruckit.
/Micke
Last:
- 200kg
- 50cm från uttersta takstolen
Nyttjandegrad på virket:
- K12-virke - 91%
- K18-virke - 61%
Nedböjning vid K12-virke: 6mm
Last på yttersta takstolen: 3 kN
Drag uppåt på andra takstolen: 1.2 kN
Drag nedåt på tredje stolen: 0.2 kN
Det blir en nedåtgående kraft på tredje stolen (nr 4 i skissen) eftersom regeln är inspännd i andra stolen (nr 3).
Att det var så'n otrolig skillnad mellan K12 och K18 hade jag aldrig gissat. Nu har jag bytt ut nockbrädan mot K24. Det känns tryggt. 6mm nedböjning hade dessutom ställt till det för nockpannorna som kunde ha spruckit.
/Micke
Jag funderade på det, men det kändes svårt att göra snyggt. Hela mitten-trekanten i fackverkstakstolen är öppningsbar, så det finns inte så mycket vägg kvar att göra dessa stag mot.
Med K24-virke tycker jag att det blev en bra lösning. Smeden har gjort upphängningsbyglar till vinschen som räcker runt hela 170:an.
Med K24-virke tycker jag att det blev en bra lösning. Smeden har gjort upphängningsbyglar till vinschen som räcker runt hela 170:an.
Sån't som ska upp och ner på vinden när årstiderna växlar.
- Vinterdäck
- Cyklar
- Windsurfingbräda
- Trädgårdsmöbler
- mm.
Dessutom bor kompressorn på vinden (tryckluft ska dras i snickarverksta'n). Den vill man ju också ha ner ibland.
Inget av detta väger såklart 200kg. Men vinschen klarar 200kg, så jag vill dimensionera efter detta. Man vet ju aldrig vad nästa husägare tänker vinscha..
- Vinterdäck
- Cyklar
- Windsurfingbräda
- Trädgårdsmöbler
- mm.
Dessutom bor kompressorn på vinden (tryckluft ska dras i snickarverksta'n). Den vill man ju också ha ner ibland.
Inget av detta väger såklart 200kg. Men vinschen klarar 200kg, så jag vill dimensionera efter detta. Man vet ju aldrig vad nästa husägare tänker vinscha..
Ballt! Vem räknade ut det där och vad användes?
MVH
MVH
Troligen räknades detta ut med ett enkelt beräknignsprogram av en konstruktör... Absolut en simpel beräkning som alla som är konstruktörer/bygg- eller maksiningenjörer kan göra för hand..[/quote]Magnus_Nordmark skrev:
Att räkna är ju inga större problem, men var finns information om virkesklassernas maximalt tillåtna påkänning och E-modul?
Ah, ni verkar insatta. Vart kan jag lära mig mer om sådana beräkningar (på hemmapulnivå)? Några böcker ni kan rekommendera?
Det finns säkert många böcker om detta på biblioteken att låna. tyvärr har jag inga titlar att bidra me. Det handlar dock om grundkunskaper i statik, momentberäkingar osv.. grunderna i hållfasthetsberäkningar. Leta inom hållfasthet/bygg/maskin. På den här nivån är det samma beräkningar, bara olika tillämpningar. Generellt pratar vi nog om gymnasienivå och grundläggande för högskola..dogen skrev:
Ok, tack för tipsen! Det vore helt klart trevligt att ha lite mer koll (fast så säger jag om precis allt) 
Tack för tipsen! Skall kika efter dem!
Kollamattiasp skrev:
Enaxliga problem, Teknisk balkteori, Bengt Sundström, Hållfasthetslära, KTH, Sthlm.
Jag hittar dessvärre inget ISBN-nummer.[/quote]
Det var tänkt som en referens till EN bok.