6 723 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Isolera bod med jordgolv?
Hej!
Jag har en gammal bod (20kvm) med jordgolv på tomten som jag tänkte göra om till MC-förråd. Vill helst ha lite grundvärme under vintern, samt ibland värma upp så mycket så man kan meka.
Är det någon mening med att isolera upp golvet? Hur gör man isåfall? Min första tanke var att bara isolera väggar och tak, men det kanske finns enkla sätt för att nå ett hyfsat resultat även med golvet?
/Danne
Jag har en gammal bod (20kvm) med jordgolv på tomten som jag tänkte göra om till MC-förråd. Vill helst ha lite grundvärme under vintern, samt ibland värma upp så mycket så man kan meka.
Är det någon mening med att isolera upp golvet? Hur gör man isåfall? Min första tanke var att bara isolera väggar och tak, men det kanske finns enkla sätt för att nå ett hyfsat resultat även med golvet?
/Danne
Om du nu skall ha grundvärme bör du även göra något åt golvet.
Det är ju inte så stor yta så skall du göra något åt golvet är det bara att gräva ned en bit.
Där efter gjuta en platta eller göra ett isolerat golvbjälklag av trä (tänk på ventilation under vid trä).
Blir dessutom trevligare att ligga och meka
Det är ju inte så stor yta så skall du göra något åt golvet är det bara att gräva ned en bit.
Där efter gjuta en platta eller göra ett isolerat golvbjälklag av trä (tänk på ventilation under vid trä).
Blir dessutom trevligare att ligga och meka
En bra metod är att gräva ur en del och fylla på med ett lager leca kulor. Den både isolerar och dränerar. Lägg sedan platonmatta, isolering (marksskivor eller cellplast) och golvspån. Eventuellt kan du skippa isoleringen och lägga golvspån direkt på platonmattan.
Klicka här för att svara