Har börjat projektet tvättstugerust i 50-talskällaren. Helgen har jag tillbringat med att köra Flex saneringsfräs för att få ner slamfärg/tunnputs/felaktig_färg. Just nu bilar jag fram avlopp och bilar bort hålkärlssockeln. Jag hade tänkt att helkakla väggarna (~35m2). Saken är den att betonghålstenen inte är perfekt murat. Även om saneringsfräsen jämnade till väggen så har jag kanske +-5mm hit eller dit. Inget vidare rakt. Har försökt att sondera marknaden på väggspackel men blir inte riktigt klok. Jag hade tänkt att väggen skulle andas genom fogarna, så spacklet får inte vara fuktkänsligt. Vilket väljer jag:

1) MAXIT Vetonit 0-100
2) Finja väggrot
3) ARDEX AM 100

Eftersom det är såpass stort så blir nog spacklet dyrare än kalket..., finns det alternativ? Måste jag spackla? Om jag måste; går det att bredspackla dessa produkter med samma teknik som med sandspackel? Det verkar torka fort...? Handfasta tips önskas. Nån som gjort nåt liknande kanske?

Är det ingen som kan hur man gör det här? Kanske jag var otydlig men det är framförallt tips om hur man får det så slätt som möjligt som jag är ute efter. I andra hand vilken produkt som är att föredra. Samt ev. alternativ till 1) ,2) och 3)

Om nån berättar för mig var "Attach"-knappen sitter för att ladda upp bilder så kan ni få se den ursopade tvättstugan (om nån vill se eländet).

Boussard skrev:
Om nån berättar för mig var "Attach"-knappen sitter för att ladda upp bilder så kan ni få se den ursopade tvättstugan (om nån vill se eländet).
Den funktionen är inte påslagen för alla avdelningar ännu. Du får länka till någon website där du har dina bilder istället, ett tag till.

Kan du inte ringa till de olika tillverkarna och höra vad dom säger? Själv törs jag inte råda.

Ska försöka. Huvudregleln är att du inte får lägga på ett "starkare" bruk än det som ligger under. Om man tex har en gammal kalkputsad källare så ska du inte lägga på ett starkare bruk, tex kc-bruk. Om du har fräst ner ändå till betonghålstenen så skulle jag köra med ett vanligt kc-bruk för handputsning, tex Maxits Putsbruk B Hand SERPO 133. Mur o Putsbruk B SERPO 222. Det är det klassiska och billiga sättet. Kräver måhända lite talang med det fixar man. Kolla broschyrerna om puts som Maxit och Finja har. Möjligen är spackelprodukterna typ Ventonit enklare att jobba med men jag har aldrig provat så jag vet inte. Ring maxits support annars - de är kanon.

Det är helt nerfräst till betonghålstenen, jag tror att det var nån typ av slammad kc-färg (grova borstade mönster på väggen). Denna tunnputs (?) vittrade som värst vid betonghålstenens fogar. Men nu är allt borta och det är fast och hårt underlag.

Man får köpa en säck av vardera och prova. Det som talar för kc-puts borde vara att man har lite längre tid på sig. Jag har gjort några riktigt taffliga försök att putsa, ofta hamnar mer puts på golvet än på väggen, sen när jag går på med rivbräda så finns där inget kvar på väggen  >:(

kc-bruk funkar alltså som spackel då? Jag ska ju kakla sen.

En annan fråga är primer. Är primern diffusionsöppen? Om man nu vill prima innan man putsar/spacklar så vill man ju inte att den täpper igen den fuktvandring jag är ute efter.

Boussard skrev:
Om man nu vill prima innan man putsar/spacklar så vill man ju inte att den täpper igen den fuktvandring jag är ute efter.
Man primar inte före putsning! Putsar man på snustorrt och löst underlag så brukar det ramla ner :(. Är det betong underlag så brukar man slamma först med vattnig bruk så att putsen fäster bättre på den slammade ytan.
Jag ska göra samma jobb i min tvättstuga och överväger faktiskt att sätta kakel direkt i en ny färsk lager av puts ( när den första utjämnande lager har härdat) som jag använder i stället för kakelfestmassa/kakellim. Just nu sitter där kakel från 80-talet som släpper och fogarna smulas sönder på ytterväggen :'(.
Vet inte om det kommer att funka :-/. Den enda risken jag kan se är att kakel blir inte perfekt jämt lagt men fuktvandringen blir kanske lättare att hantera? Vill i alla fall inte ha för många olika materialsikt under kaklet på en yttervägg i källare.
gaia

Det låter som en vettig ide' gaia. Som info kan jag berätta att jag har kakel i källargaraget med kakel runt väggarna upp till knäskålarna, klinker på golvet. Allt är original från 1958 och inte en endaste platta har ramlat ner!!! Det kaklet är satt med puts förmodligen, utstockat 5mm från btg-hålstenen.

Är det tillochmed lite byggnadsvård att inte kladda snabbrinnande modernt bjäfs med en gammal källare utan använda traditionella mtrl?

Finns det nån som känner nån pensionerad grovis som kan berätta hur de satt kakel i källare förr i tiden? Min gissning är att de gjorde som du beskriver gaia.

Annars då? Nån som har fler åsikter/tips?

Försökte få råd på lokala byggfirman idag. Lite oväntat rådde de mig till att putsa väggarna. Blir till att jaga tag i en betongblandare då.

gaia wrote:

Jag ska göra samma jobb i min tvättstuga och överväger faktiskt att sätta kakel direkt i en ny färsk lager av puts ( när den första utjämnande lager har härdat) som jag använder i stället för kakelfestmassa/kakellim
Ligger det långt bort i tiden gaia? Eller har du dragit igång kaklingen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.