Hej!

Vilken typ av stenskiva tål hög värme? Den skall ligga ovanpå (med ca 4-5cm luftspalt) en gammaldags kökspanna (som vi värmer vårt hus med, dvs går ganska hårt). Just nu har vi en marmorskiva (ca/knappt 3cm tjock), men den verkar vilja spricka av värmen. Två stora sprickor vidgar sig då vi eldar utan isolering mellan pannan och skivan. Vi vill nämligen ta bort isoleringen så pannan ger mer värme till luften i köket, där pannan står. Då verkar det som att vi måste ha något annat än marmor. Misstänker att stenskivor inte är så billiga?

Täljsten eller olivinsten kanske??

Hej! Täljsten har jag funderat på, men finns den i annan färg än den där typiska ljusgrå/blå? Hellst skulle jag vilja ha tag i något lite mörkare typ den marmorskiva vi har. Den är nästan helt svart.

Det mesta jag hittar är grått, grå-grönt eller grönt (olivin) Olivin: Mineral som ofta förekommer i basiska bergarter. Glasglänsande, gulgrön, grågrön eller brun. Olika blandningar av Mg2SiO4 och Fe2SiO4
Camina har något de kallar för värmelagringssten NatStone, serpentinsten på vissa kaminer (grått)
Undrar hur polerad täljsten ser ut ;)

Tack för hjälpen! Skall leta upp ett stenhuggeri nästa gång jag beger mig till storstaden och titta på lite färger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.