Nu börjar slutet på husbygget närma sig...
Då herrarna som murade upp undervåningen tydligen inte var så nogranna så blev väggarna rätt ojämna.

Hur ska jag nu göra när jag ska kakla i badrummet i undervåningen ???
Väggarna är uppmurade av Lammi block som sedan fylldes med betong. m.a.o. gedigna betongväggar.

Är det bara att slänga på fixet och jämna ut ojämnheterna med detta eller ska man "spackla" med något innan ??
Hade tänkt avjämna med gips puts, men kom på att det kanske inte orkar att hålla upp kaklet sedan.....

Några bra ideér ???

Hej,

varför inta ta "herrarna" som skapade eländet?
De bör åtgärda detta.

Förmodar att det var en firma.
Har du inte betalat allt? Med kvitto? Det finns ju en del du kan trycka på isåfall. Gör det isåfall skriftligt!!
Vill dom inte efter ett par påtryckningar kan du hålla inne betalning eller låta någon annan firma fixa för de pengar du håller inne.

Hur stora är ojämnheterna på din vägg?

Håll en (rak) 2 meters bräda mot väggen och mät den största glipan mot väggen.

Det är svårt att svara när man inte vet hur ojämnt det är.

-- Arne

Ojämnheterna varierar mellan 1-2 cm och då är det väggblocken som är förskjutna i förhållande till varandra.

Tyvär så var monteringen (murningen) av undervåningen ett panik projekt som vi skulle gjort själva, men då ritningarna blev 2-3 månader försenade, så hann vi inte själva och fick hyra in lite smått tvivelaktiga hantverkare. (som tydligen till och med hade alkohol problem, upptäckte vi sen)
Är lite svårt att få tag i hantverkare med en veckas varsel.

Men jag har lyckats komma på hur jag ska göra.
Jag kommer nu att putsa med Maxits (=Optirocs) Gypsum för utjämning och sedan kakla ovanpå det.

Låter klokt, 2 cm fixar man nog inte med fixet.

-- Arne

• Gilla
Jaafar
  • Laddar…
Putsa upp väggarna. Du kan med fördel använda Gypsum naturgips, lätt att arbeta med.

plexi

Jag har ett liknande problem när jag ska kakla på min gamla källarvägg (som idag är målad). En hantverkare förelsog stålregel och gipsskiva, men det bygger onödigt mycket tycker jag. Hantverkaren tyckte inte om att putsa med gips, hade dåliga erfarenheter av att det inte håller så bra. Finns det inga andra alternativ till gips att putsa slätt med??

fremag skrev:
Finns det inga andra alternativ till gips att putsa slätt med??
Om du tar bort färgen först så är kalkputs en av alternativen jag tror på. Storknar inte så snabbt som gipset ( du hinner jämna ut ytan ) och är mycket billigare ;). Ju finare sand du använder desto slätare yta blir det. Dock måste du vänta innan du lägger på kakel. Väntetid ca 1 vecka per 1 mm puts brukar man räkna tiden för karbonatisering av kalk i putsen.
Man kan fästa kakel direkt i en färskt lagt puts :-/ Läste någonstans att man gjorde så före man uppfunnit alla dom fästmassor som används nu. Hur svårt eller lätt och hållbart är det att fästa kakel i putsen,vet jag inte men kalkputs är ju samma materialblandning som kalkmurbruk, och den håller ju många väggar ihop ;D. Badhus och mosaiker i gamla Rom smyckades med att lägga kakel i puts och dom håller än;D.
gaia

Nu har vi putsat väggarna med Optirocs/maxits Gypsum och det blev jätte bra.
Vi slog senare upp ett par brädor med spik genom putsen för att få raka hörn, så upptäckte jag att putsen sitter "skit" bra, krakelerade knappt något där spiken hade gått in, bara ett litet runt hål efter spiken.

Lätt att arbeta med och blir jätte fint.
Rekomenderar starkt detta.

NordiCs skrev:
Nu har vi putsat väggarna med Optirocs/maxits Gypsum och det blev jätte bra.
Vi slog senare upp ett par brädor med spik genom putsen för att få raka hörn, så upptäckte jag att putsen sitter "skit" bra, krakelerade knappt något där spiken hade gått in, bara ett litet runt hål efter spiken.

Lätt att arbeta med och blir jätte fint.
Rekomenderar starkt detta.
Kan man lägga fuktspärr på detta sen om man vill dusha mot väggen?

Även vi använde gypsum, blev kanon. Sen är det bara att rolla på primer och fuktspärr enlig instruktionerna.

Vad dock lite orolig för att använda gips i ett badrum, då det är vattenlösligt. När jag anlitade killarna tog jag för givet att de skulle använda "riktig" cemetbaserad puts. De bedyrade dock att Gypsum funkar i badrum och så står det även på produktbeskrivningen.

/A

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.