3 836 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
hur ska jag regla?
Jag ska sätta upp innervägger med stålreglar och gips i källaren för att göra ett badrum. Jag ska bygga två väggar, inga problem, kakla direkt på betong på en vägg( ej yttervägg), inga problem. Men den fjärde ska jag på något sätt få till. Den har ett dörr hål jag tänkte sätta igen med gips. Den övriga väggen består av puts och då jag ska duscha mot den här väggen skulle jag vilja sätta gips och våtskikta på gipsskivan. Problemet är att jag kan inte bygga ut väggen mer än några centimeter. Hur fasiken får jag till det med reglarna. Dörrkarmen runt hålet sitter kvar. Kanske kan jag regla i denmen jag behöver mer reglar och dem kan jag ju inte bara trolla in i väggen...
Dörrhållet stänger du genom att regla upp inne i karmen. Sätt en plywoodskiva ytterst så att den blir flush med den putsade väggen.
Om det sen är meningen att duschen ska vara mot den väggen så skulle jag vöreslå att du klär den med en mineritskiva. Den kan skruvas och limmas mot den putsade väggen. Som lim kan du anv gipsbruk. Försänkskruvarna. Fördelen med en mineritskiva är att den är helt okänslig för vatten, starkare än gipsskiva.
Rekommenderar alltid minerit i duschhörn. Resten av badrummet kan det vara gips, men just där det sköljer vatten längs väggarna är det mkt säkrare med minerit.
Om det sen är meningen att duschen ska vara mot den väggen så skulle jag vöreslå att du klär den med en mineritskiva. Den kan skruvas och limmas mot den putsade väggen. Som lim kan du anv gipsbruk. Försänkskruvarna. Fördelen med en mineritskiva är att den är helt okänslig för vatten, starkare än gipsskiva.
Rekommenderar alltid minerit i duschhörn. Resten av badrummet kan det vara gips, men just där det sköljer vatten längs väggarna är det mkt säkrare med minerit.
Det där lät bra! Kan man bara limma och skruva mot målad puts? Varför plywoodskivan. Går det inte att fästa mineritskivan med skruv i uppreglingen eller är det för att limma mot den?anaitis skrev:Dörrhållet stänger du genom att regla upp inne i karmen. Sätt en plywoodskiva ytterst så att den blir flush med den putsade väggen.
Antar att det sedan bara är att fuktspärra mineritskivan och kakla?
Är Mineritskivor dyra?
Tänkte mig plywood för att det skulle bli lite stabilare.
Kan nog gå utan också.
Skruvning går bra mot puts (plugg!), limning brukar gå bra, kanske du ska rugga upp färgen ngt först.
Du hittade nackdelen - minerit ÄR dyrare i inköp. Men iaf jag brukar sova lugnare - fukten kan inte påverka skivan.
Fuktspärra som vanligt. Det kan vara bra med ngn fogmassa (obs : inte silikon!) i ev skarvar på mineritskivan.
Kan nog gå utan också.
Skruvning går bra mot puts (plugg!), limning brukar gå bra, kanske du ska rugga upp färgen ngt först.
Du hittade nackdelen - minerit ÄR dyrare i inköp. Men iaf jag brukar sova lugnare - fukten kan inte påverka skivan.
Fuktspärra som vanligt. Det kan vara bra med ngn fogmassa (obs : inte silikon!) i ev skarvar på mineritskivan.
Klicka här för att svara