Först, jag har inte möjlighet att se huset själv, jag har fått en del bilder via e-mail.
Huset är slutet av 30-tal början på 40. Bärande väggkors vid murstock från källare upp till övervån. Blir alltså 4 rum på varje plan men icke bärande väggar delar upp till fler rum.
Sammanfaller i stort sett men bottenvåningens mittvägg (bärande) har "flyttats" ca 60-70 cm i sidled. Plank väggen ersatt med en regelvägg med spånskivor på.
Sedan har någon dessutom lekt med motorsåg i denna vägg som ersatt originalet.

Det jag inte kan fatta är att huset fortfarande står upprätt utan synliga skador.

Kan nån förklara vad jag missar här? Finns inte minsta spår av någon slags avlastning. Varken på vind eller i väggar. Dock sprickor i källarväggen (rakt under största ingreppet) som inte ser så hälsosamma ut.

Dessutom nån likn ändring på övervån men då en korsande vägg men även den bärande.
Yttertaket har fått obetydlig Kina design.

Det är svårt att uttala sig utan en ritning på planlösning. Man kan skilja på bärande och stödjande konstruktioner. Troligtvis är väl takstolarna självbärande, dvs utan behov av stöd från någon innervägg och vilar enbart på ytterväggarna. Hjärtväggar behöver ju inte vara bärande i den bemärkelsen att de ska bära tyngd av ovanliggande väggar utan bara stödja bjälklaget så att inte nedböjning och svajighet blir för storta. Innerväggar behöver inte nödvändigtvis placeras exakt på hjärtväggen utan kan flyttas i sidled och bäras av bjälklaget. Utan för stora dimensioner väger inte dessa så fasligt mycket, inte mer än en punktlast av en kraftig person. I hus byggda 30- 40-tal brukar dessutom virkesdimensionerna var väl tilltagna (det var billigare med trä på den tiden)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.