Fredrik1976
Fredrik1976: på 50 talet så "lagade" dom syllarna i vårat kök, snarare tog bort det rötskadade och sedan tätade skadan med gullfiber. nu då vi tagit bort allt gammalt gullfiber vad tycker ni jag ska lägga dit istället? dom gjöt en platta på 50 talet också! så det blir mot betong. kan jag täta med leca? eller ska jag spruta dit fogskum?
0 svar · 4,2k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: http://www.trainformation.se/pub/valjatra/s11-17.pdf http://www.trainformation.se/pub/valjatra/valjatra.asp
1 svar · 7,4k läst
S
snabela: Jag satte nyligen upp en I-balk i stål som var 180 mm över flänsarna och 172 mm hög med en spännvidd på drygt 4 meter. Jäkligt tung att få upp men duktigt styv. Pelarna är inget att oroa sig för tycker jag så länge det är ändträ och de står på något stumt och starkt. Jag skruvlimmade tre st 145x45 som pelare på varje sida men det kändes överdrivet. Jag var aldrig sugen på
5 svar · 31,7k läst
P
pero: Ah! Tänkte inte ens på att titta där... Tack!
2 svar · 2,5k läst
F
Anonymiserad 23608: Nivellsystem är helt klart den smidigaste lösningen på ojämn betong. Det förutsätter att plattan är minst 50 mm tjock, vilket inte bör vara något problem så länge man inte bor i Bromma... Reglarna är torkade och fingerskarvade och därmed mycket rakare än virket på brädgården. Att göra egna reglar med gängtappen är ingen bra idé då virket på brädgården inte är
3 svar · 11,6k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=21925/0]Övrigt[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 1,7k läst
J
Anonymiserad 23608: Vad finns ovanför bjälklaget? Stora spännvidder och en trafikerad övervåning kan ge gung/rörelser i bjälklaget som gör att det spricker.
2 svar · 1,8k läst
M
Mats: [citat] Skiljer 6 kr per beslag på 120X300 mellan byggmax och beijer. Ska man då ha 100-150 beslag till några takstolar så blir det hyfsade pengar snabbt. Samma sak med spik 3000 3" kostar nästan dubbelt så mycket på beijer som på byggmax. Detta är beijers listpriser. Det går normalt rätt bra att få 30-40% rabatt om man står på sig lite. Slutsats, jämför priser och försök alltid
14 svar · 9,8k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=6077/0]El[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 3,6k läst
F
Farzan: Hej, Ska bygga nytt kök i f.d. matsal. Det visar sig att väggen där den mesta köksinredningen ska vara är skev - dels är den inte vinkelrät mot anslutande väggar (ena änden är 2,5 cm närmare motstående vägg än den andra), dels buktar den ut nära mitten. Så det blir att rikta upp den. Två frågor om det: 1. Funderar på att riva gipset, mäta in reglarna noga och fixa till dem
0 svar · 6,0k läst
Jante
Jante: Såg på någon hemsida att SKIL har en lamellfräs,http://www.skileurope.com/sv/producten_service/catalogus/model_popup.php?productgroup=18&product=0 finns det någon som har erfarenhet eller har sett den i verkligheten? Borde vara i mellanpris klassen. Mvh Jante
24 svar · 9,0k läst
E
entranced: Okey, som jag har gjort nu har jag monterat en regel på korten där ändarna på spånskivorna möts för att ha något att fästa ändarna i och att det ska minska risken att det rör sig i skarven. Hur gör jag bäst för att skarven mellan spånskivorna ska synas så lite som möjligt samt att minska risken för sprickbildningar när allt är målat och klart? Att bara spackla och måla över
10 svar · 6,4k läst
C
calle_d: Bygget skall ske över mark. Men kan man inte klä in träreglarna med något då? Så att de inte drar åt sig fukt? Sätta något mellan regeln och lecablocken?
7 svar · 3,3k läst
C
calle_d: 1. Golvbjälken är monterad parallellt med väggen och sitter med 1cm mellanrum mellan vägg och ytterkanten på bjälken. vägg | 1cm | | <bjälke         |  | |         |  | |         |        | | 3,4. Du menar alltså att man först monterar stödbrädan längst med 45x45 regeln, sedan fäster man upp kalaset
1 svar · 1,8k läst
C
charta77: Det blev skråpikat. Och har använt 45x45 fast i takstol och regel. Sedan tillkommer ju innerväggar, ytterliggare lodräta regal o.s.v. Ytterligare ett bevis kanske på att man inte skall fundera för mycket, och skapa sig bekymmer i onödan jämnt..
10 svar · 1,6k läst
chris47
chris47: Askims rostrfria i Göteborg. http://www.askimsrostfria.se/ /CC
3 svar · 5,2k läst
Faidros
Faidros: Det finns många broschyrer att läsa på deras hemsida: http://www.isola.se/sidor6.asp#montanv
1 svar · 1,6k läst
K
KJE: Vad kostar en skiva med fall?
4 svar · 4,0k läst
chris47
chris47: Det finns färdiga fönsterbänkar i ek att köpa med rundning och allt. Annars kan man köpa bänkskiva och be bygghandeln kapa och fixa rundningen. /CC
7 svar · 7,2k läst
·
S
Skogsbananen: Tror man brukar köra stålborsttrissa på borrmaskinen å sen klinkerolja. Men jag har aldrig gjort det själv...
1 svar · 2,7k läst
Fasting65
Fasting65: Sätt en U-profil runtom väggarna typ Lindabs SK30 eller SK43. I denna hänger du mexihattar (s-profil - sekundärprofil)tvärs över rummet. I mexihattarna hänger du gipsskivorna. Voila - ett rakt tak. http://www.lindab.com/sweden/products/pdf/profile/byggreglar_139.pdf http://www.lindab.com/sweden/products/pdf/profile/byggreglar_136.pdf
2 svar · 3,3k läst
M
matshermansson: Nä, det är klart. Det blir bara bättre och bättre. :) Så har jag varit ivrigt påhejad av 4-årige sonen också. "Pappa, jag tycker du gör fint" Ett listigt knep, den fjäskisen. Men det funkar!! :D
20 svar · 5,8k läst
chris47
chris47: Vi har bara 5 cm runt om, och med luftning ovanför med 5 cm galler. /CC
2 svar · 3,7k läst
Z
zingo: Det är en mil från fältet men det räcker ibland. ;)
29 svar · 3,5k läst
A
anitaka: Tack tack tack! Snabbt svarat! Anita
2 svar · 1,5k läst
S
styrman1: 13mm spånskivor finns inte, de är 10,12,16,19,eller 22mm tjocka. finns även tjockare men det var ju inte det vi pratade om... Som det är skrivet redan så är ju din ide inte så bra men jag föreslår att du sätter osb eller plywood bakom gipsen och sen sätter klackföder runt dina fönster. de är lagom tjocka och täcker snyggt. Då kan du även hänga upp tavlor eller skåp på den
5 svar · 2,5k läst
D
dalle: OSB är kanon, tycker ändå att det är enklare med stående skivor och reglar där OSB och gips placeras omlott en halv skiva. Gipsen skruvas med lång skruv genom OSB:n och in i regeln.
6 svar · 5,3k läst
B
bri00tsa: Undrar om material till plansteg för trappa inomhus. Vangstycke är av limträ, och jag tänkte använda limträ även till plansteg. Undrar bara om någon har något annat bra alternativ som kan vara värt att beakta?
0 svar · 3,4k läst
K
kloka_elin: Är jag blind/har dåligskärmupplösning/bländas av solen på den kritvita snön utanför?? Alla alternativ är tänkbara, men jag ser ingen plast över burkarna. Har du tejpat fast den runt hinkarna? /Elin
6 svar · 8,3k läst
chris47
chris47: Bärande väggar ska vara markerade på husritningen. Du måste absolut ha en bäande balk om du ska ta upp 4 m. Be byggfirman där du planerar att köpa balken dimensionera åt dig. Det är gratis, annars finns det guider på limträ tillverkarnas hemsidor. http://www.svensktlimtra.se/sv/signin/signin.php http://www.moelventoreboda.se/index.asp?menuItem=L10 /CC
1 svar · 5,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.