Jodå. Dom börjar likna !!!! :)

Det hade ju varit kul med en riktig. Man är ju verktygsfetishist.

Jag är van vid riktiga masiner i yrket, så det tar emot med budget hemma. Tyvärr har jag inte användning för en fräs i yrket. :-/ ;D

Länken till Bosch var bra. Skall skriva ut den och ha på dass.

Mats

Jag har en tillsats för vinkelslip som fungerar perfekt för hemmabruk. När jag köpte den fanns inte de billiga lamellfräsarna på marknaden. Den är i ett plastmtrl med kraftiga kullager utan något glapp i fräsklingan.
Har en vinkelslip av hyfsad kvalite, en blå bosch 125mm.
Tyvärr kostade min tillsats mera än de billigaste lamellmaskinerna men den känns faktiskt mera gedigen än de lågprismaskiner jag klämt på. Handlade den för 6-7 år sedan på en byggmarknad och den heter LUX (Emil LUX GmbH&Co)
Har i många lösningar gjort skarvningar av ändträ med lim och kex, dvs du slipper massa utanpåliggande stödförband och plåtar.
Om du köper en lågprisare och tänker fräsa i spån/MDF-skivor så behöver du säkert byta fräsklingan till en av bättre kvalite då det oftast är klingan som avgör resultatet, Samma problem som för cirkelsåg gäller även "kexmaskinen", slö klinga dåligt resultat.

Jag vill påpeka att det är skillnad på kex och kex.

På riktiga kex står det "Lamello" De är jämna i tjocklek och suger åt sig fuktighet som de skall de sväller av limmet.

Dåliga kex har andra egenskaper: Ojämna i tjocklek, suger vatten dåligt, och borde därmed svälla dåligt. Därmed inte sagt att de dåliga kexen är billigare.

Dessa dåliga kex har jag köpt på både Bauhaus och en lokal mindre järnaffär, båda gångerna i 50-60-pack. Det har stått olika etiketter på påsarna, men i båda fallen har kexen varit märkta "Wolfcraft"

Angående kexen så visst är detta en väldigt avgörande faktor....

Lamellos är som sagt bra, är ju orginalet. Antingen köper man dem i "riktiga" butiker och då oftast i 100-pack. Har själv köpt på theofils.
Dock är det så att de kex som classe säljer i 50-pack är lamellos(!), dock enast i en plastpåse utan etikett så man måste titta på kexen för att upptäcka det :D

Boschs Kex är även dem väldigt bra, finns i 50 eller 1000 pack, och som du säkert kan räkna ut så är priset betydligt lägre för den stora paketen, och kex går det åt, i väldiga mängder :)

AndersS skrev:
Jag har en tillsats för vinkelslip som fungerar perfekt för hemmabruk. När jag köpte den fanns inte de billiga lamellfräsarna på marknaden. Den är i ett plastmtrl med kraftiga kullager utan något glapp i fräsklingan.
Har en vinkelslip av hyfsad kvalite, en blå bosch 125mm.
Tyvärr kostade min tillsats mera än de billigaste lamellmaskinerna men den känns faktiskt mera gedigen än de lågprismaskiner jag klämt på. Handlade den för 6-7 år sedan på en byggmarknad och den heter LUX (Emil LUX GmbH&Co)
Har i många lösningar gjort skarvningar av ändträ med lim och kex, dvs du slipper massa utanpåliggande stödförband och plåtar.
Om du köper en lågprisare och tänker fräsa i spån/MDF-skivor så behöver du säkert byta fräsklingan till en av bättre kvalite då det oftast är klingan som avgör resultatet, Samma problem som för cirkelsåg gäller även "kexmaskinen", slö klinga dåligt resultat.

Ok, så jag skall alltså inte förkasta den grejen. Jag har en vinkelslip, en Hitachi. Är det maskinen eller tillbehöret som är viktigast? Nja, dum fråga egentligen.

Hur viktig är maskinen?

Jag kollade på Wolfcraft för ett par dagar sedan. Hade uppfattningen att det var hyfsad kvalitet!???

Mats

Hej hej,
är helt ny till denna sida. Jag hittar intressanta ämnen överallt! Lamellfräsar tex.
Om vi ska sammanfatta era erfanenheter när det gälller budgetvarianterna av dessa maskiner hur låter det då?

Jag funder på att köpa en, kommer använda den ca 2-5 ggr/år max. Har hittat en som ser hysad ut för ca 6-700 på Jula (om jag minns rätt)

Jag tror inte att själva vinkelslipen har så stor betydelse då det är fräsdelens konstruktion och lagring som är viktig. Det enda som man får göra någon gång är att kolla djupinställningen för de olika kexstorlekarna.

Hej och välkommen!

Mina erfarenheter av billiga lamellfräsar (läs: billiga maskiner över lag) är kass.

Köpte en Power Craft lamellfräs innan jag köpte min Bosch GFF 22 A och dessa modeller går ej att jämföra samma dag.

- Anhållet var snett gjutet så sammanfogningen blev märkbart skev.
- Klingan var helt usel så kexen wobblade i de frästa hålen.
- Ljudnivån var så pass hög så det räckte knappt med hörselskydd
- Djupinställningen var felaktigt gjuten så man kunde ej få rätt fräsdjup.

Ja det va bara några nackdelar med denna maskin. Enda fördelen var egentligen att den var billig, men det blev ju dyrt i längden då den var helt värdelös att använda till snickeri och jag ändå fick köpa den dyra som jag borde köpt direkt.

Läser du lite i verktygsforumet så märker du snart folks dåliga inställning till billiga maskiner. Visst kan man med vissa maskiner (ej precisionsmaskiner) köpa billigt om man inte kommer använda dem mer än några gånger per år. Men lamellfräsen som är ett sånt precisionsverktyg som måste vara bra, annars blir resultatet allt annat än vad du tänkt dig, om det blir något resultat över huvud taget ::)

Lamellfräsen är ju en av de få maskiner som inte finns i "medelklass" antingen är de jättebilliga, och med kvalitet där efter, eller så är de dyra proffsmaskiner, men dessa blir man ej besviken på.

Så mitt råd lyder.....
Känner du att behovet finns så köp en dyr "riktig" maskin, finns ej det behovet så hyr en de gånger du tänkt använda den.
Köp iaf inte en billig "noname" då garanterar jag att du får bättre resultat med vanlig hederlig träplugg :)

Oj va mycket text det blev, hoppas du fick en trevlig lässtund ;)

Kollade runt på internet för att se om LUX-tillsatsen jag köpte fanns kvar, men hittade inte den modellen. Kan nog vara utkonkurerad av de billiga kompletta maskinerna. Jag hittade någon form av fräs hos företaget som tillverkar den men den liknade inte min tillsats, den jag har ser ut som de vanliga lamellfräsarna.
Notering kring kvalite: Den ger samma resultat som en proffsmaskin när vi jämförde med den som min svåger har på snickeriet, iochförsig var väl den maskinen redan 5år. Det som skiljer är att en "riktig" maskin är mycket enklare att ändra vinklar på och att den har en bättre justering av fräsdjupet. Så använder man maskinen ofta och skiftar frekvent mellan olika kexstorlekar så skulle jag välja en dyrare maskin. Men till hemmabruk någon gång i månaden fungerar tillsatsen perfekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.