6 374 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Hur fästa i gipstaket?
Hej!
I vardagsrummet ska vi sänka taket runt väggarna och 40 cm in - så att det blir som en nedsänkt ram runt taket. Tanken är att det sedan ska monteras spotlights i denna ram.
Tänkte montera upp 45x95 reglar med en längd av 40cm där jag tänkt fästa själva ramen (som jag tänkte köra i 12mm spånskiva). Innertaket är gjort av gips så jag hoppades hitta lite reglar under som jag kunde få bra fästyta mot. Den del av taket som är närmast väggen är reglad runt om så det är inga problem att fästa med långa träskruv. Men 40 cm in hittar jag inga som helst reglar (har varit runt med borrmaskin på jakt). Hur går jag tillväga för att fästa mina 45x95-reglar mot det befintliga gipstaket för att det ska/bör hålla att fästa spånskivan på? Expander??(!), PL400? ;D
Har gjort en bild så det kanske blir lättare att förstå hur jag menar:

Tips mottages gärna! Tack...
I vardagsrummet ska vi sänka taket runt väggarna och 40 cm in - så att det blir som en nedsänkt ram runt taket. Tanken är att det sedan ska monteras spotlights i denna ram.
Tänkte montera upp 45x95 reglar med en längd av 40cm där jag tänkt fästa själva ramen (som jag tänkte köra i 12mm spånskiva). Innertaket är gjort av gips så jag hoppades hitta lite reglar under som jag kunde få bra fästyta mot. Den del av taket som är närmast väggen är reglad runt om så det är inga problem att fästa med långa träskruv. Men 40 cm in hittar jag inga som helst reglar (har varit runt med borrmaskin på jakt). Hur går jag tillväga för att fästa mina 45x95-reglar mot det befintliga gipstaket för att det ska/bör hålla att fästa spånskivan på? Expander??(!), PL400? ;D
Har gjort en bild så det kanske blir lättare att förstå hur jag menar:

Tips mottages gärna! Tack...
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Tack för alla svar och synpunkter. Upskattas av en novis i det här ämnet.
Hade den tanken också men då jag kommer att göra detta själv trodde jag att det skulle bli lättare och spara på några svordomar genom att köra på korten än fulla längder. Kanske har jag fel... Vette tusan hur jag ska göra nu. :-?mr Z skrev:
Kom att tänka på ännu en sak. Kan man byta ut själva skruven som sitter på mollyn med tanke på att den ska igenom en 95mm-regel och sedan enkelgipset i taket. Standardskruven som brukar sitta på mollyn skulle väl inte räcka halvvägs genom regeln.
Visst går det att byta ut skruven i mollyn, skalla vara std-dimensioner om inte jag är helt ute och cyklarentranced skrev:
Tror tanken från början i den här tråden var att försänka ner skruven i regeln, men visst går dte smidigt att införskaffa längre skruv.
Angående hur du skall sätta reglarna så tror jag på längsgående, blir mindre pill
Lycka till!
Okey, som jag har gjort nu har jag monterat en regel på korten där ändarna på spånskivorna möts för att ha något att fästa ändarna i och att det ska minska risken att det rör sig i skarven.
Hur gör jag bäst för att skarven mellan spånskivorna ska synas så lite som möjligt samt att minska risken för sprickbildningar när allt är målat och klart?
Att bara spackla och måla över skarven räcker väl knappast? Ska man köra väv, latexfog eller något annat?
Hur gör jag bäst för att skarven mellan spånskivorna ska synas så lite som möjligt samt att minska risken för sprickbildningar när allt är målat och klart?
Att bara spackla och måla över skarven räcker väl knappast? Ska man köra väv, latexfog eller något annat?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden