Byggmaterial & Byggteknik
hultan: OK, då sattsar jag på att det är spindlar. Bättre det än hussvamp :) Får kanske ta och puttsa upp min gamla skolbiologi och disektera lite ...
Bosen: Tack för tipsen!! Väggen är gips på stående plankvägg! Listen är slät! ...jag tror att jag införskaffar mig en liten spikpistol :)
zingo: Om ni ska göra det själva, uppskattar jag materialkostnaden till 30-40 beroende på lyxfaktor. Om du ska anlita någon, tredubbla.
kloka_elin: Tack för svaret! Jag har pratat med min fina kontakt på färgaffären, och han påstod sig ha ett bra recept på eklack som jag ska titta på. Om det verkligen fungerar med "fuskek" låter det ju som ett mycket bra alternativ! Själva listerna kanske man kan köpa på byggmax, eller ska jag nog gynna den lokala sågen. /Elin
poiu: Plyfa är en sorts kryssfaner medan OSB är grovhackad flis. OSB kan du knäcka förhållandevis lätt, medan plywood inte knäcks i första taget. Jag tror att plywood kan klassas som genomtrampningssäker medans OSB inte är det. Trampar du igenom plywood får de troligen såga lös dig, medan det blir ett riktigt hål i OSB, allt enligt en byggare jag pratat med.
banana: gRATTIS :D. DET SÅG VI ALLA,(NÄSTAN ALLA) ATT DEN INTE VAR BÄRANDE...HE..HE :-/ SKA BLI KUL ATT SE HUR DU GJORT FÖR ATT FÅ ALLT ATT BLI SOM DET VAR FRÅN BÖRJAN...................HE...........HE :D
banana: [citat] DFDS har inga turer därifrån! blir nog quite dyrt att låta dom ta hand om det!
Rostig_9000i_-88: Håller med ACME ang. frigolitlister. Jag gjorde så här och blev mycket nöjd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41280 Själv är jag allergisk mot skugglister i alla de former, men smaken är som baken.
Prosit: [citat] Jaha, så om jag som jag tänkt sätter upp reglar som är 5-7 cm nånting och sedan isolerar mellanrummet mellan den gamla väggen och de nya skivorna behöver (skall?) jag alltså inte sätta upp ytterligare fuktspärr. Kan det inte bli fukt i min nya isolering då? Eller det kanske blir risk för det om jag sätter upp mer plast (det är inte bra att ha två skikt som stoppar fukten
sirbo: Så blev det också, jobba i tak vill man ju inte göra mer än nödvändigt. tack
sigpl: Det normala problemet med balkar är att de får stor nedböjning eftersom de ska ta upp en stor spännvidd. I ditt fall, om du ska fästa in på 600/1000 mm så är ju det knappast problemet, snarare är det själva infästningspunkterna. Jag tror du kan kolla i Tibnors katalog och hitta en lämplig balk, fästa in den ordentligt och glömma att den inte skulle klara 1000 kg belastning.
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=14012/0]Grund & markarbeten[/link] [move by] MathiasS.
cy_berg: Tack för alla synpunker och råd! Jag ska försöka få tag på någon som kan lite om korsvirkeshus, men det har varit svårt hittills.
matshermansson: Du skall ha storlek 20 om skivorna är tjockare än 15 mm. Det finns mer info om detta under "Verktyg och maskiner" http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted5
matshermansson: Har precis monterat ett kök i ett fritidshus. Väggen är dock inte vinkelrät i hörnet där köksbänken är satt. När jag har satt ihop allt så att skåp och skiva är raka och fina, är det lite väl mycket stor springa in till väggen i hörnet. Skulle behöva "lägga" på ca 13 mm för att det skall bli bra med kaklet senare. Hur görs detta på bästa sätt? Jag funderar på att spackla
banana: [citat] att det är bärande behöver väl inte betyda att det är belastat vid precis den punkten, att pilla bort masoniten ger nog inga svar!? Balken lär inte "TRILLA "ner en bit om du tar bort dom, men!!! om dom gör det så...........Faaaaaaaaaaan!!!!!!!!!!
banana: om du har K-rauta i närheten kan du ju kolla där, tyckte att jag såg nån bra brochyr hos dom innan idag, sen om du vill dela av så finns det bra skummgummiremsor (konstigt ord :-?) med tejp på som man anväder vid sådana tillfällen. Men det räcker kanske med en vanlig planka om det är plant, å det borde ju inte spela nån roll hur tjockt man spacklar så länge underlaget är stumt,
banana: jag ska se om man kan ta lite schyssta bilder imorgon, och sätta in här: tack för tankar å tips
Mats: Nix det blir stopp på den. Alla ledare ska vara godkända för högsta tänkbara spänning enligt mina kunskaper (ej behörig) och hdmi kablage är inte ok för 230V
saturnus: Jo det finns klinkerrens som nämns, och förr så använde vi saltsyra utspätt med vatten. Men var försiktig, läs bruksanvisningen noga. Det gäller att jobba snabbt och tvätta bort renset noga när du är klar, med vatten...flera gånger, för dessa rengöringsmedel är aggressiva mot fixet/fogen=kalk
Dino: Tack, intressant! Nu har vi inte källare utan bottenvåningen är ovan mark. Men principen kanske blir densamma? Jag står nu och velar mellan att renovera fort, dvs lägga isolering på den befintliga plattan och sen gjuta, eller att bila upp och göra om enligt alla konstens regler. Och svaret borde väl vara självklart... Mitt problem är att båda ingångarna till huset är på
arny: Om du vill lägga klinker först skulle jag lämna en ordentlig luftspalt mellan väggen och golvet (ca 10 cm). Står väggen direkt på golvet måste den tätskiktas och kläs med kakel/klinker längs sockeln, och då är det bättre att göra väggen först och klinka sen.
matshermansson: [citat] Ja tack! Intresse har jag gott om. Kunskap är ju inte tungt att bära. Mats
Magnus_Nordmark: [citat] På varje gasfjäder står fjäderkraften angiven, och slaglängden är det bara att mäta upp i butiken. Dessvärre tror jag inte det finns någon tabell på det eftersom man ju oftast väljer sådana fjädrar på Biltema efter bilmodell.
Rodgeman: Hej Googlade lite på multimastern.. fick fram detta.. http://www.kelkoo.se/b/a/ss_fein_multimaster.html
synpunkter: Kanske köpa dom där det är billigast och sen ordna sågningen nån annanstans? :-/