Z
zico98: Hej. Ville bara kolla om allt gick bra med transport och om ni fick någon uppskattning på hur mycket billigare det var i polen nu för tiden, på klinkers och kakel? Du kanske har några exempel på priser och bilder :)
1 svar · 2,9k läst
A
AndWig: Vi bygger lösvirkeshus med murad källare och betongvalv. Över betongvalvet blir det två våningar. Med träbjälklag imellan. Nu undrar jag om mineralull är det bästa att isolera med eller om det finns något annat som är bra och kostnadseffektivt.
0 svar · 2,1k läst
snickarboden
snickarboden: Ta ut några lådor el dylikt och titta in i skåpen, där sitter det troligen en bräda rätt högt upp där två skruvar håller det i väggen. Är de spikade så lär det bli jäkligare men då bör det funka med ett tigersågblad bakom brädan som tar spiken. Ett annat sätt är att testa försiktigt med att kila ut det lite och se om spikarna följer med fast det förutsätter ju att man tar
3 svar · 6,8k läst
L
LyckeKonsult: Om det är silikat färg kan du testa så som "gaia" föreslår... men det är inte alltid den är helmatt och inte alltid den är luktfri när du eldar på den. Silikatfärgen från våra stora "drakar" i färgbranchen har i alla fall jag vet silikatfärg om är på gränsen till plastfärg pga. hög inblandning av "polymer" Gör ytterligre ett test genom att väta ytan, gärna med lite
4 svar · 13,6k läst
lier
lier: Ok tack ska du ha ;)
2 svar · 5,8k läst
lier
2 svar · 5,8k läst
GoForIt
GoForIt: Lite OT kanske, men du har väl sett till så att lokalen numera är officiellt ändrad till bostadsutrymme? Kan bli väldigt mycket problem annars.. Vad gäller kostnad för de arbeten du tänkt, så ta alltid till i överkant. Det har alltid en förmåga att tillkomma en del oförutsett under resans gång.
2 svar · 2,5k läst
·
ByggaNytt
ByggaNytt: Inga problem, kika på min balk (90*405) + takstolsinfästning med byggbeslag+frallor (fransk träskruv): http://www.familjenlindstrom.se/images/kyla_1.jpg
1 svar · 2,9k läst
Eklundh
Eklundh: Hejsan! Nu till sommaren funderar jag och min sambo på att bygga ett inglasat uterum. Golv ytan som vi tänker bygga på är 5600 x 4000 =22,4 kvm. Efter att pratat med olika snickare och fått en hel mängd olika förslag på hur det ska se ut har vi nu bestämt oss för en plintgrund med träbjälklag. Detta beror på att vi bor i ett radhus med små möjligheter för en lastbil med betong att
0 svar · 4,5k läst
M
matshermansson: Jag tittar lite på en golvskiva av MDF till badrummet. Det skall gå att kakla/klinker direkt på den enl tillverkaren. Det kanske är så att MDF är så kompakt i sig att det inte uppstår några rörelser av fukt. Men på vägg skulle jag nog ändå använda OSB+Gips.
2 svar · 7,2k läst
MathiasS
MathiasS: 45x220 är nog ett säkert val på dessa spännvidder. Monteras på cc30 för att garantera bärighet för alla tänkbara ytskikt.
1 svar · 4,3k läst
J
johu: tack...
2 svar · 13,1k läst
J
2 svar · 13,1k läst
S
sigpl: Det är ju dumt att både såga reglar och bryta gips. Gör väggkonstruktionen så att du kan använda standardmått på gipset, dvs. såga bara reglarna.
5 svar · 6,7k läst
G
guran1: Perfekt :) Tack för fin bild. Guran1
2 svar · 2,7k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Kan ju underlätta när man bygger men annars "skall" det vara högt i tak  ;) http://www.familjenlindstrom.se/images/kyla_1.jpg http://www.familjenlindstrom.se/images/kyla_4.jpg
10 svar · 5,2k läst
P
poiu: Varmasfalt med någon form av textilarmering. Lutning = svensk byggstandard = pöl.
4 svar · 8,1k läst
E
elof: Kan du inte göra en enkel skiss över hur det ser ut så blir det mycket lättare att ge en bra förklaring.... Svårt att förstå riktigt hur du menar annars.
1 svar · 1,3k läst
S
sjalvdrag: [citat] Låter nice ! Vart köpte du den ? Kanske någon produktlänk att rekomendera !
6 svar · 7,3k läst
H
Henrikxx: Det bör inte bli några problem med kondens eller fukt under normaldrift i och med att det är icke fuktig luft som värms upp av rören om genomföringar är korrekt gjorda. Dock rekommenderar man att inte dra värmerör i ytterväggar pga frysrisken om uppvärmningen slutar fungera samtidigt som man är bortrest under en kall vinterperiod. Ligger de bara på insdan blir situationen inte värre
1 svar · 2,9k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Helt riktigt. Referens i detta fall är Wirsbos tekniska support.
7 svar · 5,2k läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Ja, det skulle man kunna säga. Mina "lådor" är nog cirka 120 x 120 cm och 25 cm höga. Huvudsaken är ju att det är gips invändigt, och väl tätat.
17 svar · 4,1k läst
chris47
chris47: Klä in med gummiduk. Finns att köpa hos HCJ, Micro eller andra bilaffärer. /CC
2 svar · 2,5k läst
·
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50396/0]Isolering[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 3,6k läst
M
matshermansson: [citat] Men vad ska man använda för typ av isolering under syll och mellan hammarband? Vanlig isolering?[/quote] Undertill gjorde jag så att jag tog en tunn remsa vanlig gullfiber, la på PU-lim. Detta skummar av fukten som man antingen lägger på innan eller från luftens fuktighet. Detta tätar kanon. Anledningen till att jag limmade var att jag har lagt golvvärme unde spånet, och kan
14 svar · 5,9k läst
·
FredrikR
FredrikR: Har du kollat med Fiskarhedenvillan? Kanske enklast att göra det? ;)
3 svar · 1,6k läst
S
sjalvdrag: Så här hade jag tänkt mig
1 svar · 995 läst
·
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18380/0]Vatten & avlopp[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,5k läst
G
G742049: Det finns ett ställe i Kungsbacka som säljer olika typer av faner, kommer inte ihåg namnet dock.
5 svar · 6,1k läst
K
kloka_elin: Jag misstänker att vi pratar om olika saker... Den här betongen går INTE att borra igenom på en minut, jag är helt säker! Väggarna i huset går bra, dels lättbetong som är som smör att borra i, men också de mer bastanta gjutna bärande väggarna går relativt lätt, där kan man nog prata om minuter. Men själva valvet är något annat. Stenhård betong med ganska stora
9 svar · 6,4k läst
D
danieldanieldaniel: Helt riktigt som stefan säger, använg 13 mm gips. Jag använder endast det om det absolut inte går med 13 någon gång men det är ytterst sällan.
8 svar · 10,6k läst
S
skruven61: samma mängd vatten finns kvar även med personer i karet, därmed bör man lägga till vikten för de badande till totalvikt, alltså runt 450-500 kg/m2 med räknat en "tung" golvkonstruktion
3 svar · 2,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.