Spikar man 100x45 reglar i innertak?

Om det är så att du ska fästa in en 100mm regel på höjden så blir det nog till att förborra och skruva..........

Jo det var ett problem som jag aldrig tänkt på. Kanske låter löjligt men men.
Det är på höjden 100mm som de skall sitta.
Och de skall stanna kvar sedan också.

Skråspika duger inte alls?

Vad för skruv använder man då?

Fransk träskruv eller är det för onödigt ambitiöst?

Nä, franska blir väl lite väl överdimentionerat, det finns långa "tunna" skruv som skulle funka utmärkt kolla in denna sida:http://www.kplast.se/tak_skruv.asp och titta på den sjätte modellen från vänster räknat, den är visserligen för plåt, men drar utav h-e i trä oxå. finns i längder upp till 250mm. försök få fatt i något sådant så har du lösningen.

Ring gärna och prata med k-plast så kanske du kan få köpa skruv av dom, eller så kanske dom vet var du kan få fatt på dom.......

Aha ok.

Det bekymmret jag funderar på då är om regeln inte kommer dikt mot takstolen. Med helgängade skruvar så bibehålls eventuellt avstånd mellan brädorna.
Om man då tar och förborrar så pass att gängorna inte kommer att fästa i regeln (den som skall dit) kommer då skruvskallen klara av att hålla fast regeln?

Så du skall fästa reglarna dikt an mot takstolarna ??

I så fall är nog någon typ av beslag att föredra.
19-604_l.jpg

Om det inte måste vara 100mm så kör med dubbla 45or => 90mm!

Då kan du fortfarande köra med spikpikka/normalskruva/handjaga :)

ByggaNytt skrev:
Om det inte måste vara 100mm så kör med dubbla 45or => 90mm!

Då kan du fortfarande köra med spikpikka/normalskruva/handjaga :)
Jo så var tanken från början. Jag insåg tidigt att det skulle bli krångligare att spika för tjocka reglar i taket, hade många tankar omkring att inte använda en hel regel på 100mm, eller om de nu är 95mm (skitsamma).

Men av någon anledning beställde jag 100x45.

Nu står jag här med skägget i brevlådan.

I slutändandan är det inte svårare än att jaga på tillräckligt lång skruv, något beslag eller annat vad nu kan rekommenderas. Visst kan jag slå in 150mm spik men jag är inte säker på att 50mm räcker för att hålla kvar reglarna och följdaktligen den vikt man kommer hänga i dom. Eller skråspika, men kommer då regeln i sig spricka och ramla ned.

Men jag kanske funderat för mycket, och skapat problem som inte finns.

borrar man rätt storlek på hålet så tar skallen tillräckligt, i värsta fall så får man dra ut skruven och dra i den igen, då stannar regeln i rätt läge.

Biltema har långa skruv med torx eller insex till bra pris. Du ska absolut skruva och inte spika (vid spikning ska nämligen 2/3 av spiken sitta i fästmaterialet. Tänk också på att skruven ska löpa fritt i regeln du monterar. Du behöver altså först borra med ett stort borr (20mm) och därefter dimensionen 2 mm större än skruven. Annars är ju beslag ett utmärkt tips fast dyrare. Limma gärna reglarna också så sitter det som berget
/CC

Det blev skråpikat.

Och har använt 45x45 fast i takstol och regel.

Sedan tillkommer ju innerväggar, ytterliggare lodräta regal o.s.v.
Ytterligare ett bevis kanske på att man inte skall fundera för mycket, och skapa sig bekymmer i onödan jämnt..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.