Först blir det 95mm isolering mellan befintliga väggreglar. Plast. 45x45mm reglar horisontellt för lite extra isolering + kabeldragning.

Tänkte sedan sätta gips. Bör denna monteras direkt mot 45x45 reglarna (med kortlingar på utvalda ställen) eller ska jag sätta glespanel mot reglarna och sedan köra gips? Eller hur skulle ni ha gjort!

Tack på förhand!
/Klas

Det blir fint om du kortlar lite och sen slänger på gipsen :)

personligen så skulle jag sett till att avsluta med lodräta reglar...
dvs slå på ett lager till med 45-reglar o plasten mellan 45:orna.

Håller med, mycket lättare att jobba med stående skivor när det gäller att skruva, spackla osv. Skarven hamnar mitt på en regel och det är imålat på skivan där man kan skruva.

Tack för synpunkterna!

Om jag skulle köra ett lager OSB på den horisontella reglarna + kortlingarna. Då kan jag ju skruva ganska friskt. Och sedan köra ett lager stående gips mot OSB:n. Skulle det funka eller blir underlaget för dåligt för gipsskivorna?

Då skulle man ju samtidigt få väggar som utmärkta att fästa hyllor osv i samtidigt.

MVH
Klas

Den gips man sätter i taket fäster man (jag har då inte sett någon göra något annat) på glespanel. Varför skulle inte det funka på väggar... visst väggar har större påfrestning än tak men att behöva gå upp till 2"2 verkar väl överdrivet. OSB är ju vedertaget och har den fördelen att du måste inte som vi mindre bemedlade som bara har råd med bräder och reglar skriva bok om var du har något bakom gipsen. Köpte en regelsökare från Black&Decker men den var helt värdelös! Så har du råd med OSB kör det! Eller råspont om man vill ha naturliga material utan lim. Själv för jag min bok ;)

OSB är kanon, tycker ändå att det är enklare med stående skivor och reglar där OSB och gips placeras omlott en halv skiva. Gipsen skruvas med lång skruv genom OSB:n och in i regeln.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.