5 773 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Fel höjd på dörröppning
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 219 inlägg
Nu har jag sketet i det blå skåpet!!!
Upptäckte igår att jag fått ett fundamentalt hjärnsläpp när jag byggde väggarna i höstas. Jag har gjort öppningarna för 20-9 dörrar, när det skulle varit 21-9.
Nu är det osb, gips, ett otaligt antal lager spackel och färg på väggarna.
Till råga på allt har jag dragit vp-rör ovan dörröppningarna.
Nån som har en ide och tips på bästa sättet att lösa detta problem?
Sen när jag lugnat ner mig, och kommit upp ur min m entala svacka kan det här vara något för blooper-tråden. ;D
//Mats
Upptäckte igår att jag fått ett fundamentalt hjärnsläpp när jag byggde väggarna i höstas. Jag har gjort öppningarna för 20-9 dörrar, när det skulle varit 21-9.
Nu är det osb, gips, ett otaligt antal lager spackel och färg på väggarna.
Till råga på allt har jag dragit vp-rör ovan dörröppningarna.
Nån som har en ide och tips på bästa sättet att lösa detta problem?
Sen när jag lugnat ner mig, och kommit upp ur min m entala svacka kan det här vara något för blooper-tråden. ;D
//Mats
Medlem
· Västra Götaland
· 219 inlägg
Jag har inte köpt dörrarna än. Görs imorgon.
Nu är det så att min bättre hälft inte kan tänka sig 20- dörrar.
Jag funderar på att använda tigersåg, för att såga upp väggen.
Om jag har riktig röta, så klarar jag vp-rören. Annars får jag skarva med slang.
Nu när jag har kommit ner på jorden, har hjärnan så smått börjat fungera. Och inte bara producera svordomar.
Med tanke på vad jag levt på senaste veckan. Blir det nog inte så lätt att vädra det blå skåpet.
//Mats
Nu är det så att min bättre hälft inte kan tänka sig 20- dörrar.
Jag funderar på att använda tigersåg, för att såga upp väggen.
Om jag har riktig röta, så klarar jag vp-rören. Annars får jag skarva med slang.
Nu när jag har kommit ner på jorden, har hjärnan så smått börjat fungera. Och inte bara producera svordomar.
Med tanke på vad jag levt på senaste veckan. Blir det nog inte så lätt att vädra det blå skåpet.
//Mats
Ja, det är ju inte mycket att välja på ifall det skall vara 21-dörrar.. Fram med tigern.
Fast du kan ju sänka golvet annars, kan väl vara snyggt med en liten vallgrav mellan rummen - så kan du fylla vatten där i och ha snygga fiskar

Fast du kan ju sänka golvet annars, kan väl vara snyggt med en liten vallgrav mellan rummen - så kan du fylla vatten där i och ha snygga fiskar
Medlem
· Västra Götaland
· 219 inlägg
Det där med vallgrav låter kul. Grabben skulle nog bli förtjust.
Det är inget problem med vatten till vallgraven, det löser golvvärmerören när jag kommit igenom golvet.
//Mats
Det är inget problem med vatten till vallgraven, det löser golvvärmerören när jag kommit igenom golvet.
//Mats
Tigern är rolig men ibland lite i grövsta laget 
Hade nog själv sågat av OSB och Gips på ena sidan väggen rakt upp från karmen och slagit/sågat bort skivan ovanför dörren, sen kommer du enkelt åt att flytta regel och VP-rör.
Sen är det bara att återställa denna sida och korta skivorna på baksidan(nya skruv hamnar ju under foder så behöver ej spacklas å målas)
Hade nog själv sågat av OSB och Gips på ena sidan väggen rakt upp från karmen och slagit/sågat bort skivan ovanför dörren, sen kommer du enkelt åt att flytta regel och VP-rör.
Sen är det bara att återställa denna sida och korta skivorna på baksidan(nya skruv hamnar ju under foder så behöver ej spacklas å målas)
Medlem
· Västra Götaland
· 219 inlägg
Det är jag säker på att vi ska kunna ordna till.....MathiasS skrev:
Det tvivlar inte på ;D ;D
Elof,
Hur hade du tänkt såga.
Jag funderar på tigern rakt upp till RÄTT höjd. Sen borra med centrumborr, och såga horisontellt. Skruva upp en ny regel. På så sätt slipper jag montera nya skivor.
Elrören kan jag skarva med slang och dra nya tåtar om det behövs.
Ursäkta att jag lägger mig i men vad betyder 20-9 och 21-9? Och varför kan hon inte acceptera 20-9?
:-?
:-?
Min tanke var att såga av skivorna på ena sidan väggen, rakt upp från karmens stående stycken....man kan säga att du sågar bort den skivan som sitter precis ovanför dörren. Du åker på att återställa ena sidan av väggen ovanför dörren men å andra sidan får du full koll på vad som sitter inne i väggen. Såga i vp-rör är inte det roligaste som finnsTimmervikarn skrev:
Bara en tanke
20 är modulmåttet på höjden, normalt blir det faktiska karmyttermåtttet 1985mmThomasLindgren skrev:
9 är modulmåtttet på bredden, karmym 885mm
21 är standardhöjden, 20 blir det lite pygme-mått över (men jag undrar om det verkligen syns....
Jag tror att MattiasP är lösningen på spåren: detta med modulmått, mått på dörrblad etc är ju lite snurrigt så det är säkert en framkomlig väg att envist hävda att detta faktiskt ÄR 21-dörrar. Genialiskt faktiskt.