Nu har jag sketet i det blå skåpet!!!

Upptäckte igår att jag fått ett fundamentalt hjärnsläpp när jag byggde väggarna i höstas. Jag har gjort öppningarna för 20-9 dörrar, när det skulle varit 21-9.

Nu är det osb, gips, ett otaligt antal lager spackel och färg på väggarna.
Till råga på allt har jag dragit vp-rör ovan dörröppningarna.

Nån som har en ide och tips på bästa sättet att lösa detta problem?


Sen när jag lugnat ner mig, och kommit upp ur min m entala svacka kan det här vara något för blooper-tråden. ;D

//Mats
 
Åja, så farligt är det väl inte. :-/ Det finns ju 20-9 dörrar att köpa. Fast det är klart har du redan 21-9 dörrar hemma. Då är det inte roligt. :P
Det blå skåpet får du väl vädra ut. :-X ;D
 
Beror lite på hur dörrarna ser ut..
Men det går ju att kapa dem annars i värsta fall...

Fast som sagt, det beror ju på hur själva bladen ser ut..
 
Jag har inte köpt dörrarna än. Görs imorgon.

Nu är det så att min bättre hälft inte kan tänka sig 20- dörrar.


Jag funderar på att använda tigersåg, för att såga upp väggen.
Om jag har riktig röta, så klarar jag vp-rören. Annars får jag skarva med slang.

Nu när jag har kommit ner på jorden, har hjärnan så smått börjat fungera. Och inte bara producera svordomar.


Med tanke på vad jag levt på senaste veckan. Blir det nog inte så lätt att vädra det blå skåpet.


//Mats
 
Ja, det är ju inte mycket att välja på ifall det skall vara 21-dörrar.. Fram med tigern.

Fast du kan ju sänka golvet annars, kan väl vara snyggt med en liten vallgrav mellan rummen - så kan du fylla vatten där i och ha snygga fiskar :D ;)
 
Det där med vallgrav låter kul. Grabben skulle nog bli förtjust.
Det är inget problem med vatten till vallgraven, det löser golvvärmerören när jag kommit igenom golvet.

//Mats
 
Tigern är rolig men ibland lite i grövsta laget :)

Hade nog själv sågat av OSB och Gips på ena sidan väggen rakt upp från karmen och slagit/sågat bort skivan ovanför dörren, sen kommer du enkelt åt att flytta regel och VP-rör.

Sen är det bara att återställa denna sida och korta skivorna på baksidan(nya skruv hamnar ju under foder så behöver ej spacklas å målas) :)
 
Timmervikarn skrev:
Nu är det så att min bättre hälft inte kan tänka sig 20- dörrar.
8-) Lär hälften att huka sig eller byt ut hälften. :-/ ;D :-X
 
Timmervikarn skrev:
Sen när jag lugnat ner mig, och kommit upp ur min m entala svacka kan det här vara något för blooper-tråden. ;D

//Mats
Det är jag säker på att vi ska kunna ordna till..... :)
 
MathiasS skrev:
[quote author=Timmervikarn link=1141326097/0#0 date=1141326096]


Sen när jag lugnat ner mig, och kommit upp ur min m entala svacka kan det här vara något för blooper-tråden. ;D

//Mats
Det är jag säker på att vi ska kunna ordna till..... :)[/quote]


Det tvivlar inte på ;D ;D


Elof,

Hur hade du tänkt såga.

Jag funderar på tigern rakt upp till RÄTT höjd. Sen borra med centrumborr, och såga horisontellt. Skruva upp en ny regel. På så sätt slipper jag montera nya skivor.

Elrören kan jag skarva med slang och dra nya tåtar om det behövs.




 
Timmervikarn skrev:
Nu är det så att min bättre hälft inte kan tänka sig 20- dörrar.

//Mats
1)Förhandla med hustrun!
2)Hävda att detta är 21-dörrar (när du har köpt 20-dörrarna)
3)Erbjud henne att lösa problemet om hon inte kan acceptera 20-dörrarna
 
Ursäkta att jag lägger mig i men vad betyder 20-9 och 21-9? Och varför kan hon inte acceptera 20-9?
:-?
 
Timmervikarn skrev:
Elof,

Hur hade du tänkt såga.

Jag funderar på tigern rakt upp till RÄTT höjd. Sen borra med centrumborr, och såga horisontellt. Skruva upp en ny regel. På så sätt slipper jag montera nya skivor.

Elrören kan jag skarva med slang och dra nya tåtar om det behövs.
Min tanke var att såga av skivorna på ena sidan väggen, rakt upp från karmens stående stycken....man kan säga att du sågar bort den skivan som sitter precis ovanför dörren. Du åker på att återställa ena sidan av väggen ovanför dörren men å andra sidan får du full koll på vad som sitter inne i väggen. Såga i vp-rör är inte det roligaste som finns :)

Bara en tanke :)
 
ThomasLindgren skrev:
Ursäkta att jag lägger mig i men vad betyder 20-9 och 21-9? Och varför kan hon inte acceptera 20-9?
:-?
20 är modulmåttet på höjden, normalt blir det faktiska karmyttermåtttet 1985mm
9 är modulmåtttet på bredden, karmym 885mm

21 är standardhöjden, 20 blir det lite pygme-mått över (men jag undrar om det verkligen syns....

Jag tror att MattiasP är lösningen på spåren: detta med modulmått, mått på dörrblad etc är ju lite snurrigt så det är säkert en framkomlig väg att envist hävda att detta faktiskt ÄR 21-dörrar. Genialiskt faktiskt.
 
MathiasS skrev:
20 är modulmåttet på höjden, normalt blir det faktiska karmyttermåtttet 1985mm
9 är modulmåtttet på bredden, karmym 885mm

21 är standardhöjden, 20 blir det lite pygme-mått över (men jag undrar om det verkligen syns....
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.