B
Bjarven: Hej! Har ett gammalt fint smidesräcke från en riven uteplats på gammalt funkishus som vi vill återanvända på nybyggd balkong. Se bif. bild. Det röda är räcket och de röda tvärstrecken är stagen som tidgare var fastgjutna i mur. Min tanke var att fästa räcket i väggarna och sätta gummitassar på de gamla stagen för att stå på balkongen plåtgolv. Frågornar: 1. Är tekniken att
0 svar · 5,3k läst
·
(Inte Alltid)Glad Ammatör
(Inte Alltid)Glad Ammatör: [citat] Tack!:) Blir till att beställa direkt.
17 svar · 12,1k läst
·
C
Cacas: Hej, vi har beställt en Onsalavilla med "färdigutsida", jag är just klar med grunden och huset kommer om 3veckor. Frågan är, OV. säger att för att de skall kunna lägga på teglet måste vi sätta glespanel först. vi hinner ju inte göra klart allt (ventilation mm) medan de reser huset skall man sätta tillfälliga gles eller sätta ett stråk i mitten med plast under riktigt? Hur mycket
0 svar · 2,7k läst
M
Martin_Blomberg: Hej! Prova denna länk: rostfria arbeten, material, stockholm - Eniro Gula Sidorna
1 svar · 9,5k läst
S
stark1: kolla : Joma Dom tillverkar det men vilka säljer de galvade i mindre kvantiteter? Kolla med dem!
4 svar · 3,6k läst
J
jon_h: AB kommer inte hålla lika bra som A, om det är det du undrar. Eller M, om det är saltvatten som bryggan ligger i.
1 svar · 5,1k läst
M
Margot: Såg en bild där golvbjälkarna är spikade i sidan av väggreglarna.Men om cc-avståndet är 60 både för golvbjälkarna och väggreglarna,så undrar jag hur det blev så.CC-avståndet för första golvbjälken börjar med innerkanten av syllen,medan cc-avståndet för väggregeln börjar med första väggregeln som är spikad i ytterkanten av syllen.Syllbredden räknas alltså i när det
0 svar · 3,3k läst
bax
bax: Men ett laminatgolv har väl spånskiva under sig (?) Det blir svårt att få till trappnosen då, utan att spånet syns. Om du däremot kan få tag på tunn (~8-10mm) limfog i furu så kan du väl fixa stegen själv. Spackla upp trappnosen så att den ser skaplig ut, såga sedan till lämpliga steg samt trappnos.
3 svar · 5,0k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Snacka om skönt att bara smälla upp gipset. Det här blir inte sista gången! /Mattias
16 svar · 21,0k läst
A
AndersS: Handlar inte så mycket på Woody/Beijers men jag jämförde ett inköp med Byggmax som är lågpris och då hamnade det 10-15% lägre. Så med normalpris på de du nämner så blir det kanske 30-40% kanske mera på vissa dimensioner, men är du duktig på att pruta och köper större kvantiteter så borde skillnaden bli mindre. Men du bör läsa på lite om virke och dimensioner innan du
5 svar · 2,5k läst
H
Hawkdown: Ska byta kök och i det gamla skafferiet sitter en ventil som går ut genom ytterväggen. Ska mura igen den och undrar hur jag bäst gör? Hålet är 15x15cm och jag har ej tänkt mura igen genom hela väggen(betong) utan kommer låta ventilplåten sitta kvar på utsidan tillsvidare. Räcker det med bruk eller ska jag sätta nån sten där också?
0 svar · 4,6k läst
S
Sandberg: Betongen under är inte tillräckligt slät att måla på så det förslaget är dessvärre inte aktuellt.. och dessutom verkar det sitta bra i resten av taket. Min tanke är om man kan ta fram betongen på den här halva kvadratmetern och sedan försöka spackla med något lämpligt och försöka efterlikna det knottriga. Frågan är då vad jag ska spackla med och hur jag ska få till den
3 svar · 10,9k läst
·
P
Pysslarn: Masterboard är en skiva som liknar minerit, men jag vet inte hur den ligger till prismässigt. Annars borde det gå att limma multiskivor/multiplattor (som är en typ av lättbetongplattor som bl a används i badrumsbyggen) på en plywoodskiva, helst formplywood kanske. Sedan lägger du mosaiken på multiplattorna på sedvanligt sätt. Multiplattor hittar du på välsorterade byggmarknader.
3 svar · 13,8k läst
J
JohanLysmask: Orkade inte invänta ett svar längre, så jag körde på och byggde nederkant i våg med vattenpasset! ser bra ut... nog bara jag som kommer att märka av det om det ändå blir någon minimal lutnig... Känns bra, tog rätt beslut!!
1 svar · 3,4k läst
J
jon_h: Jodå, visst kan de också mögla, framför allt golvgipsen som inte har någon speciell behandling av pappen, den är bara hårdare och starkare än normalgips. Utegipsen är vax- och antimögelbehandlad, men detta är inte en garanti mot mögel, den behöver fortfarande hanteras rätt för att fungera. Vad gäller våtrum så finns det särskild våtrumsgips som har svårare att mögla, men om
2 svar · 3,4k läst
S
SteX: Jag ska nu börja sätta upp stomen för vårt uterum. Ska fästa en limträpelare för på husets fasad. Nu är husväggen reveterad (grov puts) och ganska ojämn. Under reveteringen sitter stockar. Jag kommer att sätta en expanderbult in i nedersta delen av grundmuren, mot den reveterade ytan blir det ett par stora franska träskruvar. Jag tänker försiktigt knacka bort största stenarna för
0 svar · 4,1k läst
ByggPutte
ByggPutte: Du har inte kollat med den lokala smeden? Mvh Putte
1 svar · 4,2k läst
ByggPutte
ByggPutte: Minerit kan funka bra och finns i olika tjocklekar. Mvh Putte
2 svar · 3,7k läst
M
Mats: Det har jag inte testat men du kan ju sätta en muff på den ända som inte har muff från fabrik. med en 400 trumma plus lite vägbank ovanpå så får du ungefär 45 graders lutning på kanterna och det funkar om du packar maatrialet. Sen kanske du kan lägga några stenar eller liknande i botten och på så sätt tjäna lite höjd.
3 svar · 8,5k läst
A
andersmc: En sån där borrmaskin är ofta för stark för att dra gipsskruv med. Minsta lilla man trycker på avtryckaren så åker skruven ända in i träet. Dessutom är den ganska klumpig för detta ändamålet.
18 svar · 15,3k läst
A
andersmc: Den här diskussionen tycker jag att vi haft förr... Spån är bra, OSB bättre och plywood är bäst. De kostar precis i den ordningen också. Jag tycker OSB känns som en bra kompromiss.
2 svar · 5,8k läst
J
JohanKson: Det är bara en renovering, men det känns som en hel arbetsplats för tillfället. :) Tur att man får vila upp sig på jobbet under veckorna. Jag får samla ihop en bunt med vänner och bekanta och ställa en öl var tioende meter istället. Har redan hört om hemkörning och det gick bara om dom hade nån tur uppåt västerdalsbyarna.
6 svar · 5,4k läst
snickarboden
snickarboden: Om den är bärande eller ej går inte att svara på ifrån bilden utan man får se det på plats. Om den inte är bärande så blir det till att ta bort lister, gipsen, plocka bort reglarna och sen börjar det jobbiga med att försöka få ihop taket så det ser bra ut. Är den bärande så är det ofta rätt vettigt att låta en duktig snickare titta på det, men välj snickare med omsorg där.
1 svar · 1,9k läst
·
M
Martin_Blomberg: Skall åka till Tallin och tänkte kolla på byggvaror, främst till köket. Är det nån som kan tipsa om ett byggvaruhus eller annat ställe där man kan köpa kökshandtag billigare än i Sverige? Eller tipsa om ett byggvaruhus nära hamnen där färjorna anländer?
0 svar · 3,6k läst
A
abel48: tack alla svar. huset är i övrigt i puts, med trästomme, tror inte de är någon plast nu. Håller på att tilläggsisolera och sätta träpanel på det. /Anders
4 svar · 10,2k läst
J
jcoboy: Tycker att du kan plasta kontor och gästrum dvs uppvärmda utrymmen , kostnaden är nästan försumbar. Någon större skaderisk utan plast tror jag inte föreligger. / Christer
2 svar · 3,0k läst
A
andersmc: En bra grej med att inte ställa stolpen i bottnen är att de finns möjlighet att justera infästningen efteråt, om nu plinten skulle krypa upp ur jorden eller någon annan orsak.
3 svar · 6,5k läst
·
A
abel48: ok tackar så mycket för svaret. MVH Anders
2 svar · 2,9k läst
snickarboden
snickarboden: Försök bara inte klyva upp rivningsvirket, det är inget kul alls. /Kent
5 svar · 2,0k läst
M
Mats: Inget problem med formen inte. Om man ser den ovanifrån så är tanken så här XXXXXXXXXXXXXXXXX XBBBBBBBBBBB Y YYYYYYYYYYYYY Dvs X är ett liggande L bestående av en långsida och en kortsida. Samma sak med y och sen låter jag reglarna på kortsiforna överlappa varandra. Tänkte borra ett hål igenom och sätta en stum armeringsjärn som sprint. Vid rivning drar man ur sprintarna och delar
2 svar · 9,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.