2 489 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Virke och annat runt Västrervik. Några pärlor?
Har skaffat sommarställe med renoveringsbehov strax utanför Västervik. Undrar därför om det är någon som har tips om bra handlare i virke och annat i närheten. Har hittat till Woody (Materialmännen) och betalat runt 12 kronor metern för råspont, även Beijer Bygg ligger i närheten. Visst kan jag slå på Hitta men det känns som att jag kommer att gå på många nitar innan man finner de där pärlorna. Så, om någon har tips om handlare med bra sortiment och vettiga priser så är jag i idel öra.
Clio med takräcke gör dock att aktionsradien är något begränsad.
Clio med takräcke gör dock att aktionsradien är något begränsad.
Cheapy har du ju i Västervik.
Jo, i och för sig. Men efter ett besök på Cheapy i Västervik (rekade råspont) så bestämde jag mig för att inte handla där just den gången. Riktigt dålig virkeskvalitet med råspont som var trasig, vriden, mycket ytved och bark samt full med kvisthål. Kommer väl att kika in emellanåt för att se om det var en engångshändelse.
Fler förslag?
Fler förslag?
Kolla runt lite i området och hör dig för om du kan få köpa virke på någon såg. Har själv gjort så där jag har sommarstugan, men det är 5 mil från Västervik.
Fick från början inte plocka själv utan ringde och beställde vad jag behövde, virket ligger ihopplockat och klart att hämta när man kommer på fredagskvällen, samt fakturan i postlådan efter sommarsäsongen på allt som inhandlats.
Ligger det inte en såg precis efter det att du svängt av på R33 mot Vimmerby på vänster sida?
Fick från början inte plocka själv utan ringde och beställde vad jag behövde, virket ligger ihopplockat och klart att hämta när man kommer på fredagskvällen, samt fakturan i postlådan efter sommarsäsongen på allt som inhandlats.
Ligger det inte en såg precis efter det att du svängt av på R33 mot Vimmerby på vänster sida?
Som lägenhetsuppvuxen grabb hade jag inte full koll på att man som privatperson kan handla direkt på sågen. Hur brukar de ligga i pris om man jämför med Woody och Beijer som är mina andra alternativ?
Handlar inte så mycket på Woody/Beijers men jag jämförde ett inköp med Byggmax som är lågpris och då hamnade det 10-15% lägre. Så med normalpris på de du nämner så blir det kanske 30-40% kanske mera på vissa dimensioner, men är du duktig på att pruta och köper större kvantiteter så borde skillnaden bli mindre. Men du bör läsa på lite om virke och dimensioner innan du kontaktar en såg då de inte är en bygghandel utan förväntar sig att du vet vad du ska ha.
Klicka här för att svara