4 967 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Renovera furutrapp
Hej! Har en fin furutrapp i ett gammalt funkis-hus. Gillar trappens patina och men den är såpass nedsliten att slipning endast ej kommer räcka. Trappnos är kraftigt sliten och
repor efter husets tillbyggnad/renovering är djupa. Vi är så dumma att vi inte skyddade trappan bättre. Hantverkare och jag själv har trampat ned skruv och spik och gjort fula märken.
Något Stepkit är inte aktuellt då det ser för "modernt" ut.
Finns det några andra vägar att gå?
Mvh/
Stefan
repor efter husets tillbyggnad/renovering är djupa. Vi är så dumma att vi inte skyddade trappan bättre. Hantverkare och jag själv har trampat ned skruv och spik och gjort fula märken.
Något Stepkit är inte aktuellt då det ser för "modernt" ut.
Finns det några andra vägar att gå?
Mvh/
Stefan
Jag tror ändå att Stepkit i furu är enklaste vägen, sedan får du försöka patinabehandla stepkitskivorna på ett lämpligt sätt.
Annars kanske det går att slipa bort märken och repor. Därefter får man fräsa/hugga bort den gamla trappnosen och limma dit en ny bit.
Annars kanske det går att slipa bort märken och repor. Därefter får man fräsa/hugga bort den gamla trappnosen och limma dit en ny bit.
Hej o tack för snabbt svar Bax! Ok såg inte att det fanns Stepkit i furu. Men det är dyrt som stryk! 1000:- per trappsteg. Varför inte såga till parkett/laminat golv i furu och limma dit. Mkt billigare kvm pris. Något jag missat?bax skrev:
Mvh/
Stefan
Men ett laminatgolv har väl spånskiva under sig (?)
Det blir svårt att få till trappnosen då, utan att spånet syns.
Om du däremot kan få tag på tunn (~8-10mm) limfog i furu så kan du väl fixa stegen själv.
Spackla upp trappnosen så att den ser skaplig ut, såga sedan till lämpliga steg samt trappnos.
Det blir svårt att få till trappnosen då, utan att spånet syns.
Om du däremot kan få tag på tunn (~8-10mm) limfog i furu så kan du väl fixa stegen själv.
Spackla upp trappnosen så att den ser skaplig ut, såga sedan till lämpliga steg samt trappnos.
Klicka här för att svara