Hej,
Jag skall precis till att ställa upp stolparna för vår nybyggda carport på förbeställda gjutna plintar. Stolpskornas botten är ingjutna i liv på plinten, se bild. Nu är frågan: Jag har sett andra nybyggen där man inte ställer stolparna direkt på en sådan plint, utan lägger emellan en rostfri distans i metall på några centimeter för att inte stolpen skall ligga an mot plinten. Jag antar att det har att göra med att snö och vatten inte skall kunna sugas upp i ändträt. Jag har en 90x90 limträbalk som jag tänkte olja in i änden innan jag ställer upp den på plinten.

Behövs verkligen distanser, eller är det "overkill", vad anser ni? Var får jag tag i sådana distanser, är det standardvara på byggvaruhusen?

Tack för hjälpen

• plint.jpg
Lägg lite syllpapp i botten det borde räcka.

snuttjulle skrev:
Lägg lite syllpapp i botten det borde räcka.
Precis. Vanlig tjärpapp och kanske lite kallasfalt räcker säkert. Skulle det ruttna efter 50 år ändå kan du ju såga ur den sjuka delen och knacka in en ny bit.

En bra grej med att inte ställa stolpen i bottnen är att de finns möjlighet att justera infästningen efteråt, om nu plinten skulle krypa upp ur jorden eller någon annan orsak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.