Byggmaterial & Byggteknik
P-plats: En fintandad klinga är ju inte fel men tänk framförallt på att MDF slöar klingorna mycket och att du ska ha så många tänder i materialet när du sågar som möjligt. Jag menar att du inte ska ställa sågen för djupt om du fattar vad jag menar...
Peter_K: Rev ner brädorna då de ändå var så fulla med spik. Råsponten känns plan och fin så det blir nog bra att spika panelen mot den. Elen får vara då den är i gott skick, visserligen från senare delen av 60-talet men ledningarna ser fräscha ut. Takhöjden är nog högre än vad den ser ut att vara, 240 cm.
Totte_S: Om jag sammanfattar dina svar så tolkar jag dem som att den ökade dimensionen av bjälken kompenserar för den ökade belastningen/momentet, under förutsättning att nuvarande bjälke belastas i proportion till dess dimensioner. Det jag ska beakta primärt är den bestående nedböjningen. Jag tror att jag känner mig lite säkrare på det här nu, särskilt eftersom jag från första början
p3C: Kottlingar är brädlappar som är fastsatta i byggnadskonstruktionen innanför väggskivan, dessa kottlingar är avsedda att förstärka väggen( så det finns något att skruva i) där man önskar montera tyngre saker, ex. radiatorer, skåp, eller armaturer.
jon_h: Det finns redan en tråd i precis samma ämne i badrumsforumet. Ta diskussionen där i stället. :) http://www.byggahus.se/forum/badrum/68844-gipsvaeggar-bakom-taetskikt-i-badrum-foerbjuds.html Stänger denna.
musli30: Åh, jo, det är en yttervägg, isoleringen är gaaammal men det ska isoleras om utifrån nästa sommar. Visst ska vi ha eluttag men vi bor i ett 20-tals hus som ska se gammalt ut så det ska vara utanpåliggande el i gammalt utförande så det är lugnt. Och väggen är väl hyfsat rak, inget man ser med blotta ögat iaf! :-D Så då är det bara att köra på alltså? :-)
H_L: Hej. Har hört talas om en list som tydligen kallas "Kulon-list" som bl.a. kan fästas som en list på dörrposten för att täta dörren. Det är alltså en trä(?)list integrerad med en tätningslist av gummit/plast. Har sökt efter en sådan på diverse byggmarknader etc på nätet utan att hitta rätt. Finns det någon annan benämning på denna? Tack! /Henrik
matbanan: Prova att söka på byggnadsteknik i gulasidorna. Då hittar du säkert en hel del företak som syslar med byggkonstruktioner.
synpunkter: Jag har gamla garagedörrar med kass panel. Om man tar bort bef panel så får man en slät yta. En budgetvariant på att fixa till dom kanske skulle kunna vara att ta bort panelen och sätta på slät ekplywood. Två frågor mina vänner: 1. Jag skulle helst inte vilja skruva fast plywooden utan limma den - tips på lim och hur göra? Snackar vi sättlim och arton tvingar? 2. Kan man ytbehandla
jon_h: Det gäller bara om det är i badrum, eller om gipset ska ligga under keramik på vanliga golv och samtidigt ha en böjstyvhetsförstärkande funktion.
ktm250: [citat] Det är den isolering man lägger i balkblocken innan man gjuter i dem. Köper man färdiga balkar så är det inget du behöver fundera över.
DVE: Är det någon som använt en Masterboard för att putsa på? Isf hur funka det? Nöjda med resultatet? Erfarenheter? Hur är matrialet att arbeta med? Lätt som gips? Pris på dessa skivor? DVE
Charlotte Andersson: Det allra bästa är att bila bort hela golvet, gräva ur och återfylla med dränerande material (makadam/grus), isolering (helst 200mm) och gjuta ett nytt betonggolv (min 100mm) Då kan ni också fundera på om ni vill ha golvvärme. Detta är dock ett hårt och drygt arbete, men man har igen det i komfort och uppvärmningskostnader. Om avloppshöjden på det gamla avloppet medger så kan ni
Charlotte Andersson: Hej NilssonC! Du har helt rätt i dina funderingar! Eldosor som tar hål i plastfolien över risken för att fuktig inneluft tar sig in i konstruktionen. Ju färre hål, desto bättre! Seriösa elektriker undviker i det längsta att sätta uttag och liknande i ytterväggar. När det är oundvikligt så skall plasten tätas kring dosan med för ändamålet lämplig tejp. Förutseende
Charlotte Andersson: Hej Tobbe Gårdner! SP (Statens provningsanstalt) har i år publicerat en undersökning som visar att väldigt många hus med trästomme, cellplast och puts drabbats av mögel. Därför avråder man numera från denna typ av konstruktioner. Man rekommederar istället att man helt slopar cellplast i anknytning till trä. Om man vill ha putsat gör men detta på en speciell putsbärande, hård
Charlotte Andersson: Hej jakim! Om jag inte har fel för mig så bör fukthalten på konstruktionsvirke vara under 17%. Fukthalten påverkas så fort virket lämnar torken. Vintertid är luftfuktigheten lägre, sommertid högre. Det spelar altså roll hur länge virket mellanlagrats på arbetsplatsen. På din beskrivning tror jag dok inte att virkets fukthalt har varit den enda orsaken til att ni fått mögelangrepp.
Charlotte Andersson: Hej jakim! Dörren skall förses med en dropplåt ovanför dörren för att förhindra att regn från fasaden rinner in på överstycket eller vidare ner på dörren. Man skall även se till att tröskeln hamnar en bit över markytan, helst 10-15 cm eller mer. Ju närmre marken desto större risk för fukt. Vid snö bör man skotta fritt så att smältvatten inte rinner på dörren. Under
Charlotte Andersson: Hej hempularen. För att få ett riktigt bra klinkergolv anser jag att man bör om möjligt välja att lägga klinkerna på en betongkonstruktion. Med de upplysningar jag fått i ditt inlägg så tycker jag att den bästa lösningen i ert fall bör vara att lägga en något tunnare isolering (50mm) och därefter gjuta en överbetong med sprickarmering i. Då får ni friheten att antingen gjuta in
Charlotte Andersson: Hej Snailman! Takstolar tillverkas och dimensioneras efter de förutsättningar man har. Om de skall vara fribärande så anpassar man takstolen efter detta. Dock får man gaska stora och otympliga konstruktioner om spännvidden blir för stor. Det skall dock inte vara några problem om huset håller sig inom rimliga proportioner. Om man köper prefabricerade standardtakstolar så skall man få
Charlotte Andersson: Hej Haddirajan! Ett nybyggt hus har betydligt bättre isoleringsförmåga än de hus som byggdes innan oljekrisen på 1970-talet. Ett nybyggt hus håller ute värme lika bra som det håller inne värme på vintern. Problemet kommer när vi, som nu har flera dagar eller tom. veckor med väldigt varmt väder. Då blir det svårare att skydda sig mot värmen eftersom konstruktionen blir genomvärmd.
Charlotte Andersson: Hej CristinaD! Nu är ju inte det rent estetiska min avdelning, du kanske skulle höra med Arkitekten eller inredningsarkitekten i dessa frågor. Något jag kom att tänka på var att du skulle leda ner det i pannrummet. Om det är ett pannrum där ni eldar med olja, pellets eller ved så går det inte att göra en sådan lösning du tänkt dig eftersom pannrummet skall vara en brandcell. Det
sommarbygge: En sommarstuga som ska stå på lecablock: 1)Syllen är 100x200.Sätts den på smalsidan eller läggs på bredden på lecablock? 2)Vilken tjocklek på boarden till trossbotten rekommenderas,isolering:gullfiber? 3)Hur och var sätts ventilationen med tanke på att snön i norrbotten normalt är ju över en meter?
imported_Byggaren: Här gäller det bokstavligen att spotta i nävarna :D Tag en klump lera, stor som en köttbulle och lite till. Lägg av en ordentlig spottloska i handen och arbeta samman leran och loskan till en rund boll som du plattar till á la pannbiffsmodellen. Sätt sen största tummen mitt i pannbiffen och tryck till ordentligt och släpp sen och studera intrycket. Är det sprickor runt intrycket är det
Mikael_L: [citat] Men du har erfarenhet, jag har bara teori (nästan iaf).
falkon: Jag har gjutit en platta direkt mot mitt befintliga hus, fast under marknivå. För att stödja upp en befintlig gångväg har jag varit tvungen att mura upp ca 4 varv med LECA block på motstående långsida huset. Resten av väggarna uppåt ovan mark skall jag bygga med 45*145 regel , på vanligt sätt, direkt på LECA blocken. Inre takhöjd kommer att bli ca 3 meter, och därmed får jag på
imported_Byggaren: Nädå. Du verkar ha rätt bra hum om vad det rör sig om. En 'syll' på 1"x5" låter dock inget vidare i mina öron. Det verkar mera vara en spikbräda för att få plant underlag till att ställa väggreglerna på. Den bär m.a.o. ingenting. Om inget annat vilar på den 'syllen' föreslår jag att du hakar ur 45 mm på djupet och 120-145 på höjden i väggreglarna och klämmer dit en 45x120
mickec: Tjena, för ingrepp i bärande konstruktioner krävs bygglov.. Men be nån byggnadsingenjör kolla på det om den är bärande eller inte, oftast kan de avgöa det genom att kolla ritningar och genom muntlig info... Jag har burit av två väggar i entreplanet i vårt hus (två plan plus källare, byggt -74). Ena öppningen är 330cm, den andra 400. Jag la upp järnbalk (IPE 240) som fick vila på
handersson: Ja, jag vet ännu inte, håller på att riva en gammal stödmur i betong, och det är ett jäkla h-vete. Tänkte mura lecan till strax under marknivå och sedan pusta ut och kolla utbud på räcke - så jag kan inte riktigt svara ännu. Hittar jag nått bra som går att gjuta in så gör jag det, alt. borra och fäster med ankarmassa. //Håkan