3 904 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Akvarieprojekt i källaren
Har länge drömt om att kunna ta ut svängarna för mitt fritidsintresse och nu har jag äntligen fått möjligheten!
Planen är att bygga ett akvarium modell större och i samband med detta uppföra ett anpassat utrymme för detta.
Till mitt förfogande har jag en del av vår oisolerade källare. Huset är byggt 1905 och har stengrund, ca 1m tjock. Betonggolvet är ca 30mm. Den del som jag tänker använda för projektet består av en yttervägg och två putsade innerväggar. För att begränsa rummet vill jag sätta upp en ny vägg mot resten av utrymmet. Taket i källaren består av träbjälklag och blindbotten.
Akvaristiken innebär en hel del vattenslabb samt akvarievatten som skall värmas till 25 - 30 grader. Jag behöver alltså ett utrymme som tål vatten (spill på golv samt hög luftfuktighet) samt p.g.a. uppvärmningskostnader helst är så isolerat som möjligt från den omkringliggande källarmiljön.
Min första tanke var att bila upp golvet och förstärka med armering och mer betong som grund för det stora akvariet samt ev. även bila upp resten av utrymmet och stoppa ner isolering och vattenburen golvvärme samt golvbrunn. Därefter skapa ett "rum i rummet" med hjälp av stålregel fäst i väggarna, cellplastisolering samt någon form av oorganiskt skiva. Fuktspärra invändigt och värma det nya utrymmet med avfuktare.
Suger för närvarande åt mig all information och alla tips jag kan få och har efter att ha läst åtskilliga mycket bra inlägg i detta forum börjat bli lite tveksam till att ändra för mycket och kanske istället köra på lite försiktigare. Förstärka golvet måste jag, men golvvärme kanske inte är nödvändigt/ekonomiskt försvarbart? Kanske isolera mot ytterväggen genom att mura upp lecablock som putsas och silikatmålas alt. enbart silikatmåla direkt på stenväggen? Taket är ju känsligt men jag kanske kan sätta stålregel/cellplast/skiva enbart där? (Bra för att gömma kabeldragning också) Förslag på material i begränsningsvägg?
Nån annan som har gjort nåt liknande (uppvärmt våtutrymme i källaren) och har en fungerande lösning/erfarenheter från detta? Alla tips är varmt välkomna!
Planen är att bygga ett akvarium modell större och i samband med detta uppföra ett anpassat utrymme för detta.
Till mitt förfogande har jag en del av vår oisolerade källare. Huset är byggt 1905 och har stengrund, ca 1m tjock. Betonggolvet är ca 30mm. Den del som jag tänker använda för projektet består av en yttervägg och två putsade innerväggar. För att begränsa rummet vill jag sätta upp en ny vägg mot resten av utrymmet. Taket i källaren består av träbjälklag och blindbotten.
Akvaristiken innebär en hel del vattenslabb samt akvarievatten som skall värmas till 25 - 30 grader. Jag behöver alltså ett utrymme som tål vatten (spill på golv samt hög luftfuktighet) samt p.g.a. uppvärmningskostnader helst är så isolerat som möjligt från den omkringliggande källarmiljön.
Min första tanke var att bila upp golvet och förstärka med armering och mer betong som grund för det stora akvariet samt ev. även bila upp resten av utrymmet och stoppa ner isolering och vattenburen golvvärme samt golvbrunn. Därefter skapa ett "rum i rummet" med hjälp av stålregel fäst i väggarna, cellplastisolering samt någon form av oorganiskt skiva. Fuktspärra invändigt och värma det nya utrymmet med avfuktare.
Suger för närvarande åt mig all information och alla tips jag kan få och har efter att ha läst åtskilliga mycket bra inlägg i detta forum börjat bli lite tveksam till att ändra för mycket och kanske istället köra på lite försiktigare. Förstärka golvet måste jag, men golvvärme kanske inte är nödvändigt/ekonomiskt försvarbart? Kanske isolera mot ytterväggen genom att mura upp lecablock som putsas och silikatmålas alt. enbart silikatmåla direkt på stenväggen? Taket är ju känsligt men jag kanske kan sätta stålregel/cellplast/skiva enbart där? (Bra för att gömma kabeldragning också) Förslag på material i begränsningsvägg?
Nån annan som har gjort nåt liknande (uppvärmt våtutrymme i källaren) och har en fungerande lösning/erfarenheter från detta? Alla tips är varmt välkomna!
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Lite mycket att greppa över och svårt att kräva uttömmande svar/förslag om kanske, så jag försöker ta en sak i taget istället.
Har kollat vidare på rum-i-rummet och var bl.a. inne på Beijer som tyckte att detta byggsätt var bra. De föreslog att jag lämnar en luftspalt mot ytterväggen och bygger sedan rummet med stålskena mot golv och tak och för att underlätta monteringen av skiva på insidan av rummet att jag använder träbalk istället för stål. 145mm glasull som isolering och så var det klart. D.v.s skiva enbart på insidan. Viktigt med ventilation (gärna temperatur/luftfukt-styrd) från det nya rummet och ut utomhus. Vi diskuterade en del om gipsskivor eller minerit och de hävdade att gips funkar finfint men att minerit inte är fel.
Hur låter denna konstruktion? Var hamnar kondensen? Borde man inte behöva ventilera mer (mekaniskt?) i luftspalten kring rummet?
Har kollat vidare på rum-i-rummet och var bl.a. inne på Beijer som tyckte att detta byggsätt var bra. De föreslog att jag lämnar en luftspalt mot ytterväggen och bygger sedan rummet med stålskena mot golv och tak och för att underlätta monteringen av skiva på insidan av rummet att jag använder träbalk istället för stål. 145mm glasull som isolering och så var det klart. D.v.s skiva enbart på insidan. Viktigt med ventilation (gärna temperatur/luftfukt-styrd) från det nya rummet och ut utomhus. Vi diskuterade en del om gipsskivor eller minerit och de hävdade att gips funkar finfint men att minerit inte är fel.
Hur låter denna konstruktion? Var hamnar kondensen? Borde man inte behöva ventilera mer (mekaniskt?) i luftspalten kring rummet?
Tack för tipset Magnus, skall dammsuga mig igenom deras forum också, men tänkte att de "riktiga" materialbyggarna borde finnas här
Första steget är lokalen, sedan tillkommer en massa annat skoj som att bygga ett riktigt stort akvarium samt all el/vatten/avlopp till detta och övriga akvarium.
Vill ju dock att det skall bli riktigt rätt från början, så man inte råkar ut för problem senare, såsom fukt eller material som är olämpliga.
Alla tips och idéer mottages varmt!
Första steget är lokalen, sedan tillkommer en massa annat skoj som att bygga ett riktigt stort akvarium samt all el/vatten/avlopp till detta och övriga akvarium.
Vill ju dock att det skall bli riktigt rätt från början, så man inte råkar ut för problem senare, såsom fukt eller material som är olämpliga.
Alla tips och idéer mottages varmt!
Vet inte om det är till nån hjälp:
Dessa tre ligger i just källaren på flerbostadshus och det som slog mig när jag kom in där var
1. Den varma fuktiga luften.
2. Hur källaren och taket/golvet till lägenheterna ovan inte hade blivit fuktskadade.
Kan ju alltids ringa och höra hur de gjorde för att lösa problemen:
http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm
http://www.akvarielagret.se/
http://www.akvarieleasing.se/leas_home02.htm
Dessa tre ligger i just källaren på flerbostadshus och det som slog mig när jag kom in där var
1. Den varma fuktiga luften.
2. Hur källaren och taket/golvet till lägenheterna ovan inte hade blivit fuktskadade.
Kan ju alltids ringa och höra hur de gjorde för att lösa problemen:
http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm
http://www.akvarielagret.se/
http://www.akvarieleasing.se/leas_home02.htm
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden