laga puts

6k läst  4 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Håller på att fixa ett nytt kök i huset och tog ner det gamla kaklet.
    Inte helt oväntat följde delar av putsen med. Så min fråga
    är om någon har något tips på vilken puts man ska använda föra
    att återställa väggen igen?
    Kommer att ha laminat som stänkskydd sen. Men vill ju få en hyfsat slät vägg bakom.

Huset är byggt 51 med murade innerväggar av slaggplatter med puts på.

//martin

2. I
    Medlem Nivå 4
    Är ingen expert, men hus från -51: säkert en puts med cement i. Är väggen smulig? Troligen räcker KC-puts bra. Avråder från att använda ett bruk som är starkare än det som är bakom, det kan ge sprickor om huset rör sig (kanske inte så troligt/farligt om det är cementhaltig puts från början) och (mer troligt) : om du skall ta bort/göra hål i ditt nya putsskikt senare drar det med sig delar av väggen bakom (enligt principen svagaste länken brister).

3. M
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Ja det är nog cement i putsen. Ska man använda "Putsbruk C" eller "Mur och putsbruk C"?

Eller något annat bruk.?

//martin

4. I
    Medlem Nivå 4
    Ah... vilket som är svagast eller om de är likvärdiga vet jag inte... hade själv lite bry sist jag var och köpte, tror jag lyckades ta reda på svaret då, men har glömt det igen. Men du kan nog bara fråga ngn där de säljer. Men kan du inte använda KC putsbruk? Det är kalkcement och relativt svagt.

5. K
    Medlem · Nivå 9
    KC-puts är en benämning för innehållet. Kalk och Cement. Den finns sen i 3 olika klasser A, B och C. C är svagast av de tre.

"Putsbruk C" eller "Mur och putsbruk C" är samma i styrka, men skiljer antagligen i ballaststorlek där mur brukar ligga på 0-2 och puts på 0-1. Sen finns ju alltid specialare på allt, men det går vi inte in på.
    Generellt när man talar om C-bruk så menar man ett KC-C alltså ett KalkCementbruk i hållfasthetsklass C.
    Finns även murcement, men det är överkurs och inget vi nämner för stunden.

Ett hus från -51 är svårbedömt och särskilt med så lite information som hittills har kommit i dagen.
    Gör bedömningen själv genom att testa enligt nedan:

Om du tar en bit av putsen i din hand. Kan du smula sönder den? Om ja = Luftkalkbruk (Klass E) Om nej gå till nästa steg.

Kan du rista i den med en grovspik och det blir märken? Om ja = Hydrauliskt kalkbruk (Klass D) Om nej gå till nästa steg.

Inga märken vid ristning = KC-C

Personligen så tror jag att du landar på Klass E, Luftkalkbruket, men det kan du bara själv svara på. Gör du det så ska du INTE ha nåt med cement i.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: