Vindsluckemontering!

3k läst  2 svar

1. T
    Medlem Nivå 4
    Hej!
    Jag har en liten fundering att sätta in en vindslucka i vårt hus (ä-hus)! Är det något särskilt att tänka på? Hur är de isolerade, riskerar man kallras? Någon som kan ge en kortfattad beskrivning om hur man sätter i den? Var finns det bra luckor att köpa samt vad får man ge för en sådan?

2. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Först och främst, ska du göra hålet för luckan, du gör avväxling så det blir som en ram.. Se till att ramen är ca, 15 mm större på varsida. Då kan du "dreva" isolering i springan.. Sen foder runt på den sidan som går ned...

vart man köper vindsluckor,,, tja kolla på skånska byggvaror, dom har sånt...

När du sätter i vindsluckan, så se till att du använder riktiga karmskruvar, då kan du med lätthet justera karmen även efter ett 20-talet år....

3. M
    Medlem Nivå 11
    Det är inte så svårt. I princip hitta var balkarna går, fundera ut en plats där vindsluckan kan sitta utan att behöva såga av en av balkarna, och sedan såga upp ett hål till vinden mellan balkarna. Har du svårt att ta reda på var de går, försök hitta ett hål mellan dem och såga upp ett titthål först. En vindslucka är sämre isolerad än den isolering du bör ha till vinden, men den är å andra sidan inte så stor. Jag har skrivit några steg och tankar kring detta på en webbsida[ som visar en del småprojekt jag gjort/URL]. Det enda svåra är väl egentligen att vara säker på att du fäst den bra nog för att våga gå i trappan :)

---Mats ---

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: