Håller på att renovera ett timmerhus ifrån uppskattningsvis 30-talet som är 6,8 x 8,5m cirkus samt har ett övre plan med stödbenstak, som jag förstått så vilar ju taket på gavelsidorna.

Tänkte höra mig för om det KAN vara så att väggarna på nedre plan INTE behöver vara bärande om nu mellanbjälklaget är grovtimmer som ligger tvärsöver, undrar mest om det kan vara så eller om man byggde så förr?

Vet att en vägg längs med gavelsidorna är uppsatt i efterhand och ej är bärande, möjligt att den andra korsande väggsidan är bärande.

Säkert jätteknepigt att svara på i mitt fall men undrar om möjligheten finns?

Övervåning är ju under renovering nu med bl.a golvspån + slutgolv, renoveringsgips på väggar som säkert bidrar till lite tyngd, kändes så när man bar upp "skiten" uppför trappen iaf :) men det kanske inte påverkar så mycket?

Har du en spännvidd mellan ytterväggarna på 6,8m så skulle jag säga att en vägg på bottenvåningen är bärande (vägg vinkelrät mot golvbjälkarna).
Ett bjälklag på den spännvidden skulle upplevas svajigt även om det skulle gå att få det och hålla med GROVT timmer i bjälkarna.
Varför frågar du? (Nyfiken!)

/Ingenjören

Vill ju ändra på planlösningen så att den blir mer praktisk dvs öppna upp nya poster ex.vis, har ju velat å skissat en hel del, även varit inne på att bygga ut men har tänkt att göra om befintliga rum istället, dels av ekonomiska själ men så är vi bara 2 vuxna så ytmässigt så klarar vi oss gott som det är nu.

Ska givetvis rådgöra med en snickare först innan jag ger mig på att öppna upp väggar, lite knepigt och få tag på hantverkare här uppe bara, har 2 nya fönster som jag trodde att jag skulle få hjälp med till ovanvåning av en hantverkare men det fanns visst ingen tid över..

Bifogar 2 kladdskisser dels om det ser ut nu samt planerad lösning.

• Nuvarande planering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning 1 storhus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den väggen som du markerat "Ej bärande vägg" borde enligt min teori vara bärande.....
Är du helt säker att den är uppsatt i efterhand?
Vilka dimensioner är det på timmret i bjälklaget?
Har du sett någon skarv på något ställe eller är bjälkarna 6,8m långa? Om de är obrutna kan du teoretiskt flytta den bärande väggen till ett spegelvänt läge. Detta kräver ju dock att lasten sedan kan tas ner i en ny grundmur ed.

/Ingenjören

Har inte sett mellanbjälklaget än, men man får väl bryta upp innertaket och kika se´n när man börjar den etappen, vet iaf att golvet är stumt där uppe.Klart det hänger väl på hur pass grova bjälkarna, stockarna är samt avstånd emellan cc60 går ju inte att för lita sig på precis.

Helt säker är jag inte men har hört andra berättat att det var helt öppet där förr, men sedan sattes en mellan vägg upp för att få en liten sovkammare.

Finns ju även en murstock som är centrerad, men det kanske ligger en ås på varsin sida om muren..

Min tänkta planlösning beror ju på om det går att utföra ens som det är tänkt enligt skiss, i vilket fall som helst måste jag få tag på någon som ge mig tips och råd, tänkte börja här först :)

Det är ju förstås svårt att säga, men jag är ganska säker på att den inte är bärande, den bär inte taket i alla fall, däremot väggen som går tvärsöver kan ha en funktion att hålla ihop huset på mitten, så att det inte blir en "komage" Men att ta upp större öppningar i den bör inte vara nåt problem heller så länge man sparar den översta stocken hel. (alltså tvärsöver väggen)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.