Hej!
Jag gör ett examensarbete på KTH om radon i byggmaterial i utlandet. Jag håller just nu på och forskar om Yxhult och deras "blåbetong".
Jag har en del obesvarade frågor som jag försökt få svar på under ett tag, men inte fått någon hjälp från Yxhult själva.
Jag har sett att det finns många kunniga som hänger här, så hoppas på lite skjuts åt rätt riktning
Blåbetong har tillverkats på licens i utlandet, enligt uppgift har flygaska och material från orten oftast använts som ballast, har uranrik skiffer någonsin använts på andra platser än i Sverige?
Lättbetong baserad på sand (Siporex) började framställas nästan samtidigt som blåbetongen, var syftet från början att konkurrera med Yxhult?
Vad var billigast att framställa på den tiden? Siporex eller blåbetong(Ytong)?
Hur var hållbarheterna sinsemellan?
Varför blev så många hus byggda med blåbetong i Sverige när de kunde ha valt Siporex?
När köpte Yxhult upp SSAB/ISAB, och hur hade de möjlighet när det måste gått väldigt bra för ISAB när problemen med uranhaltiga Ytong uppdagades?
Länder som tex Kina har också uranrik skiffer, är det möjligt att de skapar en "kopia" av blåbetongen?
Dessa frågor har jag kört fast lite på, om någon kan ge lite svar skulle det vara uppskattat, gärna med källhänvisning!
/Peter