Mangan
Mangan: Den gamla samlingen av träreglar och tegel som föregående ägare har använt som grund för vårt lilla växthus har gjort sitt, och nu skall jag mura upp en mindre grund som växthuset skall stå på. Jag har tänkt att göra grunden ca 50 cm hög med ca 20 cm liggandes i marken. Vad jag undrar är om det finns några snygga staplingsbara block som inte kräver murning som jag kan använda.
0 svar · 2,5k läst
M
Mats: Gjorde likadant. Skivlyft och vanlig vägggips plus en makita i högform :)
15 svar · 24,3k läst
J
JonasHolm: Hej Sitter här och funderar på dimensioneringen av ett entretak. Tänkte mig ett tak som sitter i fasaden och står på två stolpar med ett avstånd på 3m och stolparna står 1,5 meter ut från fasaden. Skulle någon kunna hjälpa mig med dimesioneringen av hammarband och takstolar, eller hänvisa till någon bra information i ämnet. Har sökt på nätet, men jag hittar bara info om
0 svar · 11,3k läst
·
Å
Årstakillen: Hej, Har precis köpt en sommarstuga från 30-talet. Någon gång under historiens lopp har ägaren brutit loss pärlsponten och satt in spånskivor istället. Pärlsponten har förvarats utomhus under huset. Frågan är nu om det går att återanvända pärlsponten och sätta in den i huset igen eller om den är förstörd. Har kollat på ett par bitar och de verkar inte angripna på något
0 svar · 3,6k läst
spocks_beard
spocks_beard: Hej Ring upp Alingsås, http://www.hustillhus.se/ Da har mängder med "bråte" på gården såg jag när jag var där. Om inte de har så kanske de kan tipsa dig om vem du kan ringa. Lycka till. Jocke
1 svar · 3,8k läst
A
avendere: Ok, tack, då kör vi på det... MVH: Marcus
5 svar · 7,9k läst
J
Joher: Vi har ett hus från 1875 och nu är tanken att vi ska bygga en glasveranda i gammal stil. Huset står på en rejäl stenfot. Och där glasverandan nu ska stå finns redan en utbyggd stenfot och gjutet golv. Storleken på grunden är ca 3m bred, 1,70 djup. Höjden upp till befintligt takutsprång ca: 2,45 Jag tänkte att placera ut 6 st stolpar, två i varje hörn samt två som ska stå bredvid
0 svar · 4,0k läst
K
Kalle_71: SketchUp. Gratis på Google.
8 svar · 8,4k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Kanske en dum fråga men jag ställer den ändå. Ska köra på första varvet med LIPs ångspärr VS20 och det står på burken/hemsidan att om underlaget är sugande så skall primern spädas 1:5 första varvet. Väggipsen är antagligen sugande men flyspacklet?
0 svar · 6,7k läst
M
imported_Byggaren: Riv bort gamla luckan och gör om med två luckor. En lucka som är lätt och öppnas uppåt. En lucka som är tjock (med isolering) och går neråt. Vikten fördelas på två luckor och den undre luckan går då lätt att dra upp med ett rep från golvnivå på ett bekvämt sätt (som sen får ligga på luckan). Den övre luckan får då bara vikt av parketten och ramverket och öppnas på
2 svar · 9,0k läst
H
HemJohan: [citat] Det lät ju som en jättebra ide!
4 svar · 7,8k läst
G
imported_Byggaren: Det spelar ingen roll vilken årstid det är när du köper virket. Avgörande för kvalitén är när det är fällt (helst vintertid), var det växt (helst i kalla trakter där tillväxthastigheten är låg och virket därför tätare än där det växer snabbare i varmare trakter, det är t.ex. stor skillnad på Småländsk fur och norrlandsfur, den förra är vresved, den senare rakvuxen),
1 svar · 3,4k läst
P
Pesco: Det bästa jag hittat hittills...
2 svar · 2,6k läst
M
moddha: nah...det finns lite mer fördelar än så tycker jag: "plåtsyllarna" har inbyggd syllpapp påklistrad (iallafall de jag köpt). det är lättare att bygga bort köldbryggor om de är i en vägg som ska isoleras. det går skitfort att kapa reglar och det utan att få sågspån överallt. det är färdiga hål för rördragning. men så kan jag faktiskt lägga till en nackdel jag också: jag
7 svar · 26,2k läst
M
Micke_H: MDF kanske?
1 svar · 5,8k läst
J
JockeK: Där har jag svaret, lägger en limträbalk över, och fäster de tre takstolarna i den.
5 svar · 4,7k läst
T
Tjacko: För 600 000:- så tar jag på mig jobbet och garanterar bryggan i ett antal år :-) Då kan du ju ta dit en som borrar brunnar (bergvärmepumphål) och dra ner några odex-rör som du bygger på. Det blir ju iprincip som du har idag fast med rör istället för u-balk.
4 svar · 7,6k läst
K
imported_Byggaren: Man brukar bygga väggen dubbel med ett luftavstånd emellan så att väggarna inte kan beröra varandra. Två lag 13 gips mot rumssidorna. Ett lag gips mot luftmellanrummet. Isolering med mineralull (mu) i båda väggarna. Sten är alltid ett bättre ljud- och brandisoleringsmaterial än trä och gips. Men även här är en 2-lagersvägg att föredra framför en massiv med sammanlagda tjockleken
1 svar · 6,1k läst
P
Pepparkaka: Ovanstående känner jag igen! Den profilen skruvades gipset i. Fast först vill jag minnas att jag satte http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3859 i väggar och tak.
5 svar · 3,3k läst
S
scenic46: Isolering under platta på mark är min 300mm i södra/ mellansverige. Riktigt långt norr ut med djup tjäle kan t.o.m. 400mm vara försvarbart plus randisolering 1 meter ut från huset. Konstruktionen i övrigt dvs. om man inte har isolerade element i kanten kan avgöra hur man "bör" göra i övrigt för att undvika tjällyft, värmeförlust och kall randzon inne. De lärde (forskarna) menar
3 svar · 3,2k läst
Bastefallarn
Bastefallarn: Annars finns ju Nivellsystemet, då löser man både problemet med fukt och ojämnt golv, dessutom blir golvet varmare. Har lagt det i ett rum i vår källare som vi har som sovrum, det blev kanonbra. www.nivell.se
5 svar · 4,2k läst
D
dalle: Jag har inte haft några som helst problem att dela 5x5 i min kakelskärare (visserligen av bra kvalitet). De enda gånger jag använt sågen var när jag behövt kapa bort en cm eller mindre. För vägguttagen så tog jag bort de plattor som påverkades av uttagen från nätet och kapade bort det som behövdes, endera med kakelskäraren eller med elsågen.
7 svar · 4,3k läst
J
jawen: Kul att hjälpa någon och också sprida kunskap samtidigt, hoppas allt går bra. Ett tips vid återbyggnad av badrums-bjälklag är att i stället lägga lösa lecakulor 8-12mm i bjälklaget, det ger bra ljudisolering allmänt och är prisvärt. MvH jawen
3 svar · 6,5k läst
·
5.2 racing
5.2 racing: Världsklass!!
7 svar · 5,6k läst
·
B
Bonan: Har teglat väggen mellan köksbänken och skåpstommarna med skuret tegel. Finns oftast att få tag på återuppbyggnads depåer. Är inte mer än några millimeter tunna och väger ingenting. Är skurna från riktigt tegel med så de ser äkta ut och är mycket billigare än hela ark som man kan köpa annars i butiker. Vad det gäller renhållning så funkar det med att inpregnera dem precis
13 svar · 15,1k läst
L
LOS: Jag lyfter tråden. Är det "cement" jag skall köpa och blanda ihop i en pyts, för att smacka på det med en murslev? Skall man ha "pust" utanpå? Eller bara vit färg?
1 svar · 3,5k läst
B
Badger: [citat] http://www.maxit.se/2223 Går att använda på de flesta underlag. Vilket jag tror är det du är ute efter. Se även beskrivningen för tips som finns där.
8 svar · 18,9k läst
·
M
Mats: Jag skulle plocka ned befintlig vägg och sen dra el och ev vatten samt kottla för skåpen.Sedan tex plyfa +gips utanpå
8 svar · 6,7k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Sika har ett antal produkter som bl.a. rörläggare använder för snabbtätning. Jag tror att det är Sika-3 du är ute efter.
3 svar · 4,3k läst
Mangan
Mangan: Vi kan inte bestämma oss för om vi skall bygga med isoleca, lammiblock eller vanliga lecablock som sedan isoleras utvändigt. Jag har alltid trott att det är fördelaktigt att hålla isoleringe så långt ut som möjligt, men det motsägs ju av isoleca och lammiblocks approachen. Vet inte vad lammiblock kostar, men det ser förbenat nimt ut att bara stapla upp dem och sedan fylla på med
0 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.