magnusss
magnusss: Håller med Farzan, det bygger lite för mycket. Gränsen går nog vid 2m lägre vill man inte ha (tycker jag). Vad har du för tak? det kanske går att få höjd där.
9 svar · 12,0k läst
S
Styx: Det är just ryggdelen det gäller..!
4 svar · 6,1k läst
P
pimpelipompeli: Har tittat på olika alternativ för utbyggnad av ett rätt så nybyggt hus -03. Jag undrar om det går på ett tillförlitligt sätt att bygga på en våningsplan med begagnade kontorsmoduler som man sedan tilläggsisolerar, sätter dit fönster etc.. Vänligen Pimpelipompeli
0 svar · 2,8k läst
F
fialottabus: Hej! Jag undrar om det finns någon som köpt garageport fr skånska bygg? Det är en vipport och jag tror att den är relativt billig - 7000kr. Finns det någon här som har erfarenhet och kan berätta varför man inte bör köpa denna budgetvara? mvh Fialotta
0 svar · 4,1k läst
Bastefallarn
Bastefallarn: Om du är medlem på träguiden finns där exempel på hur man gör. Om jacket är ett u med öppning uppåt så rekommenderas en skruvlimmad 22mm spånskiva som tryckfläns i ovankant och en 19mm K-plywood skruvad eller spikad under jacket. 25mm konstruktionsvirke går också bra istället för plywood. www.traguiden.se Kostar inget att bli medlem, där finns mycket matnyttigt.
6 svar · 5,8k läst
HEPO
HEPO: Annars kan man köra med några punkter smältlim för att hålla matrialet på plats tills limmet härdar. Gjorde så när jag skulle fästa läkten mellan takstolarna mot masoniten i vindstaket när jag byggde luftspalt. Smältlimmet tar ca 15 sek att stelna.
5 svar · 7,0k läst
K
kamy: Nu har jag pratat med Combimix. PP600 är diffusionsöppen.
1 svar · 4,2k läst
5.2 racing
5.2 racing: Använd nån slags grundfärg isåfall. Jag målade med Beckers Snickerislip, och det var inga problem. Det var fyra år sen och det har inte släppt än iaf. Fråga hos färghandlaren.
3 svar · 3,8k läst
spocks_beard
spocks_beard: Nu är det sågat, fogsvansen nöp inte :)
12 svar · 6,3k läst
·
N
Norell: Silikon kan ha svårt att fästa riktigt i betongen, kolla hellre efter passande utomhusfog eller använd kemankare, det borde bli tätt.
1 svar · 6,9k läst
A
avendere: Jag fogade mellan tak/vägg och väntade endast tills den hade härdat på ytan... såg bra ut i nån vecka sen sprack färgen.. alltså inte fogen, den klarade sig, det var takfärgen som sprack men den fyllde jag i det sista jag gjorde när rummet var färdigt i övrigt (efter ett par veckor) och det blev kanon.. har stått ett drygt halvår nu och ser fortfarande fint ut.. så om man har tid
7 svar · 28,3k läst
P
imported_Byggaren: [citat] M6: 8-10 mm hål M8: 10-12 mm hål M10: 12-14 mm hål. Helgängad millimeterstång köper du billigast på Swedol, Biltema eller Jula. Den finns både som el.förzinkad och rostfri. Eftersom lättbtg. är korrosivt mot järn, är rostfritt den säkraste att välja. Å andra sidan skyddar cementvällning stången från direkt anliggning mot lätt.btg.-en. _________________ Byggaren
7 svar · 9,4k läst
S
s60: de går bra me vanlig gips.om tanken är att spackla å måla på de sen...
1 svar · 7,0k läst
J
jawen: Då din källare inte har isolering under så kommer markfukt alltid att gå upp i golvet i.o.m kappilärkrafter, och fukten som kommer underifrån kommer alltid göra att färgen släpper punktvis eller lite överallt. Det bästa du kan göra för att få det snyggt är att lägga klinkers, då kan fukten gå ut genom fogarna och ventileras bort, sen kan du under lägga elektrisk golvärme om du
4 svar · 5,0k läst
A
avendere: [citat] Var i mitt inlägg läser du att konstruktionen var bra? citat: -------------------- däremot så är de spikade.. av ett klantarsel på 70-talet så skivorna är sönderslagna på sina ställen.. men det är ju en annan sak.. =) --------------------- Jag utgick från att mitt användande av termen "klantarsel" skvallrade om att jag INTE anser konstruktionen som bra. Själv har jag satt
15 svar · 27,2k läst
·
S
Styx: Som sagt - är du orolig för golvvärme, sätt den med PL400 eller motsvarande. Är där ingen golvvärme, borra hål och dra fast den med skruv.
6 svar · 5,0k läst
A
andersmc: Tänk på att om du köper standardreglar i längden 2400mm betyder inte det att de är EXAKT 2400. De kan vara något längre, 0-20 mm kanske. Så du måste ändå rensåga dem.
3 svar · 4,6k läst
G
genes: v-g: Man kan ju fuktspärra precis överallt om man vill, för känslans skull... Fridhem ställde en fråga, och det enda jag menar är att om man använder sitt lilla sunda förnuft så behöver man inte göra det jobbigare än vad det är!
9 svar · 8,3k läst
L
LindaW: Ringde en byggfirma idag angående gypsum och det var ju svindyrt....... primern jag skulle behöva typ 0,5l av såldes i stora dunkar för 750 spänn. Känns inte som ett bra alternativ att lägga så mycket på något som inte kommer användas mer. Blev rekommenderad en annan produkt som lät högintressant. Isola-Platon Hey´di murputs som finns färdigfärgad. Kostade inte fullt lika mycket i
2 svar · 7,1k läst
Per Eskilsson
Per Eskilsson: Det kan vara tyskt marktegel från ABC-klinker, de är 200x100x45 mm. Markteglet kan också vara från Danmark. Kakel & Tegel i Malmö visar och säljer, men har inte hemma för direktleverans.
1 svar · 3,5k läst
·
S
Styx: Jo, det var det jag också var lite rädd för.. Jag skall provmåla på en liten bit som jag har liggande innan.. Annars får det väl bli vanlig plyfa och så se till att grunda den snabbt - innan den hinner bli blöt. Hur nu det skall gå till den här vintern/våren :)
8 svar · 9,2k läst
P
Pysslarn: Verkar vara en bra idé, men framför allt vid nybygge. Eller har jag (som oftast) missförstått allt??? MVH Ronnie
9 svar · 5,6k läst
K
ktm250: Eldfast bruk och eldfast tegel går utmärkt att ha utomhus. Eldfast har man inne i själva eldstaden. Allt tegel suger fukt mer eller mindre. Beror på bränning. När du skriver cementering. Vad menar du då? Puts, gjutning, slamning? Du skriver att du vill bygga grillen av natursten och cement eller betong. Hur menar du? Ska du mura naturstenarna med bruk eller gjuta i betong för att sen
4 svar · 46,5k läst
B
BearTheFear: Jag tänkte återanvända mitt gamla kakel och undrar om det finns något smart sätt att ta bort gammalt fix som fastnat på kakelplattorna?
0 svar · 7,7k läst
J
jawen: Ett alternativ för att få ner bygghöjden kan vara att använda järnbalkar typ i-balk eller HEA/HEB, då kanske det räcker med HEB 14 d.v.s 14 cm tjocka balkar, men kolla upp det med någon som kan räkna fram laster. Begangnade balkar finns ofta till salu, dom ligger ofta runt på industriområden i högar, så knacka på och hör vad dom ska ha för dom. MvH Jawen
4 svar · 11,0k läst
J
JanneSjo: jag har ingen aning hur bra det går att behålla gamla underramar och bygga på med "överdelar". Men jag har byggt på en halvvåning på mitt hus från 27grader till 45grader. det gjordes med helt nya takstolar som sattes fast mellan de gamla på 1200mm avstånd ( de gamla hade 100mm avstånd) vi behöll de gamla underramarna eftersom taket på bottenvåningen sitter i dem - och det inte fanns
4 svar · 8,4k läst
·
K
ks3397: prova: www.swerotec.se :)
17 svar · 12,2k läst
gryden
gryden: Tack för svaren, som tur är har jag trösklarna kvar så det blir lätt att limma dit passbitar. Självklart är det PL600 jag har hemma, tur att du nämnde det :)
3 svar · 7,8k läst
·
ByggaNytt
ByggaNytt: Visst är det en fördel att kunna täta VP-rör/slang med lite silikon vid plasten MEN man kan ju inte riva väggen i efterhand..... Så som byggarna ovan säger borra och täta efter bästa förmåga. Röret/slangen tätat du ytterst med en lite bit latex vid kablarna!
3 svar · 10,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Hehe! :D
4 svar · 7,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.